ارسال شده در 26 آوریل 2022 توسط The Manufacturer
خودروسازان و تامین کنندگان فرعی آن ها پتانسیل اتوماسیون عظیمی را نادیده می گیرند که می تواند به آنها کمک کند تا بر چالش های کار و بهره وری پیش روی صنعت غلبه کنند.
ما عادت کردهایم به صنعت خودرو به عنوان پیشرو برای روباتها و اتوماسیون فکر کنیم. از بسیاری جهات نیز چنین است: اگر به آمار جهانی فدراسیون بین المللی ربات ها (IFR) نگاه کنید، 21 درصد از نصب ربات ها در این بخش در سال 2020 اتفاق افتاد و آن را به دومین پایگاه بزرگ مشتری برای اتوماسیون تبدیل کرد. اما، اگر کمی عمیقتر بگردیم، این آمار، صنعتی را که هنوز به کار یدی بسیار متکی است، پنهان میکند.
من و همکارانم به عنوان مشاوران مستقل در مورد روباتها و اتوماسیون، اغلب از کارخانههای OEM و تامینکنندگان فرعی آنها بازدید میکنیم تا فرصتهای جدید اتوماسیون را جستجو کنیم. به عنوان مثال، زمانی که آنها با یافتن اپراتورهای انسانی کافی مشکل دارند.
آنچه ما اغلب متوجه میشویم این است که بسیاری از وظایفی که احتمالاً باید مدتها پیش خودکار میشدند، هنوز توسط روباتها دست نخورده باقی ماندهاند.
این به خودی خود نباید مشکلی ایجاد کند. اگرچه، در دنیای کمبود نیروی کار، که به شدت تحت تاثیر دو سال بیماری همه گیر، اختلالات زنجیره تامین و آشفتگی ژئوپلیتیکی قرار گرفته است، تضمین ادامه تولید با نرخ رقابتی بسیار مهم است. برای این کار، اتوماسیون نقش کلیدی ایفا می کند.
اتوماسیون به شدت در چند حوزه کلیدی متمرکز شده است
برای درک پارادوکس اتوماسیون صنعت خودرو، باید به مناطقی که در حال حاضر از ربات ها استفاده می شود، یعنی در کارخانه های اصلی خودرو و بسیاری از تامین کنندگان فرعی قطعات خودرو، نگاه دقیق تری داشته باشیم.
بیشتر نصب ربات ها در صنعت خودروسازی در تولید بدنه خودرو یافت می شود. این شامل تبدیل ورق های فلزی به یک بدنه کامل خودرو است که سپس رنگ می شود. معمولاً حدود 200 تا 300 ربات به تنهایی برای این فرآیند در هر سازنده خودرو وجود دارد. با این حال، فرآیندهای باقی مانده در خط مونتاژ، و همچنین حمل و نقل، چیدن و آماده سازی قطعات خودرو، تنها به صورت پراکنده خودکار می شوند.
وقتی نوبت به تامین کنندگان فرعی می رسد، آنها نیز گزینه های زیادی دارند. آنها معمولاً ماشینکاری و جوشکاری اجزای خودرو را انجام میدهند (که جوشکاری بدنه خودرو، که در کارخانه خودرو اتفاق میافتد، استثناست). در این زمینهها، ما اغلب فرصتهایی برای خودکارسازی پیدا میکنیم. در حال حاضر راهحلهای روباتیک زیادی برای این فرآیندها وجود دارد که باعث میشود خودکارسازی آنها به طور کلی کم خطر و در دسترس باشد.
تحویل به موقع بسیار مهم است
مونتاژ خودروها در حین حرکت در خط مونتاژ به تحویل به موقع متکی است. برای کارگران خط مونتاژ بسیار مهم است که قطعه مناسب خودرو را در زمان دقیق در دسترس داشته باشند.
بخش داخلی کارخانه خودروسازی، حوزه ای در صنعت خودروسازی است که اغلب شاهد پتانسیل بالایی برای اتوماسیون هستیم. اگرچه واریانس بالا استفاده از راهحلهای اتوماسیون را برای کیت کردن دشوار میکند، اما راهحلهای اثباتشده دیگری برای حمل قطعات خودرو در کف کارخانه وجود دارد که رباتهای متحرک خودکار (AMR) نمونه خوبی از این موضوع هستند. اگرچه همه انواع حمل و نقل ممکن است مربوط به اتوماسیون نباشد، اغلب امکان پذیر است که 50 تا 80 درصد از مواردی که هستند خودکار شوند. اتوماسیون داخلی یک کارخانه خودروسازی می تواند نیروی انسانی مورد نیاز را تا 80 درصد کاهش دهد.
آیا اتوماسیون همیشه راه حل است؟
برخی از خودروسازان در مورد اتوماسیون اشتباه می کنند و به عمق می روند. آخرین روند، ترکیب رباتهای مشارکتی در خطوط مونتاژ در پاسخ به افزایش تقاضا برای سفارشیسازی است، که ارزش بیشتری بر توانایی ابزارسازی سریع فرآیندهای تولید گذاشته است.
پیادهسازی فناوریهای جدید در خط مونتاژ بهموقع بسیار پرخطر است و به برنامهریزی دقیق و تخصص فنی نیاز دارد. این احتمالاً یکی از دلایل اصلی عقب ماندن صنعت خودرو از بسیاری از صنایع دیگر در مورد خودکارسازی فرآیندهای مونتاژ آنها است. اگر یک راه حل رباتیک قوی و قابل اعتماد عمل نکند، می تواند تأثیر مهمی بر کل خط تولید داشته باشد و باعث تاخیرهای گران قیمت شود.
برای اطمینان از موفقیت چنین پیادهسازیهایی، انجام برنامهریزی قابل توجه و مشخصات دقیق از قبل بسیار مهم است، زیرا این امر خطر تعدیلها و غافلگیریها را در طول ادغام یا اجرای راهحل کاهش میدهد. به طور مشابه، بسیار توصیه می شود که به جای تلاش برای ایجاد یک فناوری خاص به خاطر فناوری، ابتدا فرآیندهای دستی با کمترین خطر را خودکار کنید.
به طور خلاصه: بله، صنعت خودرو در حال حاضر تعداد زیادی ربات را به کار گرفته است. با این حال، این صنعت پتانسیل بزرگی برای اتوماسیون بیشتر دارد – به ویژه در مونتاژ، پیش مونتاژ و داخل لجستیک. برای پیمایش موفقیت آمیز در میان بادهای مخالف فعلی، OEM های خودرو و تامین کنندگان ردیف 1 و 2 آنها باید شروع به کاوش در این فرصت های جدید کنند.