نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 آذر 1403 4:27 ب.ظ

تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز

۵-۲-۱۴۰۰- مشرق نیوز – جامعه اطلاعاتی به عنوان یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر کووید – 19 ظاهر شده‌ است. در سال ۲۰۲۱، اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی استفاده خواهد کرد تا جهان را متحد سازد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، جامعه اطلاعاتی به عنوان یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر کووید – ۱۹ ظاهر شده‌ است.

در سال ۲۰۲۱، اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی استفاده خواهد کرد تا جهان را درپی تحولات دیجیتالی در تمام زمینه های کسب‌وکار و تمام جنبه‌های زندگی، متحد سازد.

هلین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات در متنی با اشاره به تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز، نوشت:

بحران کووید – ۱۹ نه تنها نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را ‏برای عملکرد مداوم جوامع را برجسته کرده‌است، بلکه این امر همچنین نابرابری‌های دیجیتالی شگفت انگیزی را، هم در میان و هم در درون کشورها، به ارمغان آورده‌ است. ​

اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات و سایر ذینفعان با ارائه دادن خدمات ضروری در جهت نجات جان انسان‌ها و حفظ اقتصاد پا به عرصه گذاشته‌اند. دولت‌ها و بخش خصوصی نیز به طور یک‌سان انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را نشان داده‌اند.

در عین حال، پاندمی کووید – ۱۹ ضرورت تسریع تحولات دیجیتالی را برجسته کرده‌است. این به معنای پیشبرد اهداف و مقاصد برنامه اتصال اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU ۲۰۳۰) بوده و هیچ فردی را نیز از قلم نخواهد انداخت. ​

روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات (‏WTISD)‏در ۱۷ ماه مه، روز تولد این اتحادیه خواهد بود. در این روز ، اتحادیه بین المللی مخابرات بر روی موضوع تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز تمرکز می کند. ​

در طول سال ۲۰۲۱، همه ما در اینجا در دبیرخانه اتحادیه بین المللی مخابرات به دنبال الهام بخشی، هدایت و تجهیز این تحولات هستیم. ما به شما (اعضای اتحادیه ، شرکا، سایر ذینفعان و متخصصان رسانه‌های مستقل) نیاز داریم تا در انجام این امر با ما همکاری کنید. ​

از مراکز تبدیل دیجیتال در جمهوری دومینیکن گرفته تا ارائه اطلاعات حیاتی از میان بحران کووید -۱۹ در نیجر و نیز پاسخ‌های دیجیتالی سبز به کووید – ۱۹ در اسلوونی، فناوری های دیجیتالی محرک توسعه و القای تحول اجتماعی – اقتصادی هستند. ​

اتحادیه بین المللی مخابرات به طور منظم در مورد ابتکارات تحولات دیجیتالی در سراسر جهان گزارش می‌دهد. ​هدف از تحولات دیجیتالی عبارت است از بهبود تجربه هر شهروند و تغییر شیوه تجارت ما.

این تحولات ، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و رفاه مردم را افزایش می‌دهد. هدف اصلی از این تحولات ، رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (‏SDG)‏است. عواملی که تحولات دیجیتالی را پدید می آورند ، از فناوریهای متنوع و فزاینده گرفته تا مدلهای جدید تجاری ، با هدف ارائه برتری از طریق خدمات شخصی ، بدون کاغذ ، بدون نیاز به همراه داشتن پول نقد و همچنین براساس رضایت آگاهانه هر مشتری ، متغیر هستند. ​

همه کشورها یک دستور کار یا استراتژی دیجیتال را اتخاذ می‌کنند ​

همه کشورها باید دستور کار، سیاست، استراتژی، قانون گذاری یا بیانیه سیاسی ملی داشته باشند که اهداف و مقاصد ملی خود را در ارتباط با تحولات دیجیتالی و چگونگی دستیابی به آن را شناسایی و فهرست کنند. ​

سیاست‌های ملی می‌توانند به ایجاد یک چشم‌انداز روشن برای زیرساخت‌ها و ارتباطات ملی کمک کنند. این سیاست ها همچنین می توانند اصول و اولویت های روشنی را تعیین کرده و ضمن ایجاد حفاظت و حراست آنلاین برای افراد آسیب پذیرتر جامعه ، به تعریف مکانیزم گسترش ارتباطات کمک کنند. ​

​دولت‌ها با هدف تحول دیجیتال باید کار خود را با ارائه خدمات عمومی شهروند محور به شکل همگانی آغاز کنند.

در حالی که ابتکارات دولت الکترونیک از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، فناوری های دیجیتالی به طور مداوم به نوین سازی دولت و خدمات عمومی و بهبود گسترده تجربه شهروندان کمک می‌کنند. ​

در واقع، هدف کشورهای شرکت کننده در تحولات دیجیتالی یافتن راهی به منظور بهبود نحوه عملکرد، چگونگی ارائه خدمات عمومی، چگونگی تعامل بهتر با ذینفعان و چگونگی ارائه راه‌حل‌های تاثیرگذار شهروند محور برای همه است. ​

به عنوان مثال، ثبت آنلاین رای دهندگان، ثبت تولد و برنامه‌های کاربردی گذرنامه اغلب از طریق دسترسی آنلاین و سرعت بخشیدن به فرآی​ندهای کاربردی و تضمین خدمات سریع‌تر و کارآمدتر انجام می‌شود. ​

بهبود آمادگی امنیت سایبری

در این عصر دیجیتال، اعتماد همه چیز است. امنیت سایبری برای حصول اطمینان از دسترسی جهانی، قابل‌اعتماد و عادلانه به اتصال حیاتی است. ​

با این حال تهدیدهای سایبری و حملات سایبری چالش‌های امنیتی رو به رشدی را، هم برای بخش‌های دولتی و هم خصوصی ، در همه کشورها ایجاد می‌کنند. این موارد از حملات سایبری از اهداف منفرد گرفته تا حمله به پلتفرم ها و بازیگران خاص را شامل می شوند و می تواند حتی از مرزهای ملی نیز فراتر روند.

افزایش امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی ، به منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی در هر کشوری ضروری است. همه کشورها باید یک طرح به منظور اقدام در جهت آمادگی امنیت سایبری ملی و نیز قانون گذاری یا بیانیه سیاست گذاری داشته باشند. اهداف و مقاصد ملی خود را در رابطه با امنیت و حملات سایبری شناسایی و فهرست نموده و چگونگی حفاظت از زیرساخت‌ها و سیستم‌های ملی در صورت وقوع حمله سایبری را مورد بررسی قرار دهند. ​

همه کشورها باید به عنوان بخشی از استراتژی‌های ملی و محلی کاهش خطر بلایای طبیعی، یک برنامه مخابرات اضطراری ملی داشته باشند ​

همه کشورها باید یک طرح اقدام ملی، چارچوب، قانون و سیاست برای آمادگی در برقراری ارتباطات اضطراری از راه دور داشته باشند. اهداف و مقاصد ملی خود را در رابطه با بلایای طبیعی و شرایط اضطراری ، شناسایی و فهرست کرده و چگونگی حفاظت از مردم، زیرساخت‌های ملی و سیستم‌ها را در صورت وقوع بلایای طبیعی بررسی کنند. ​

رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی، تعداد رو به رشدی از جوامع و مردم در سراسر جهان را نسبت به رویدادهای آب و هوایی شدید و بلایای طبیعی که خطرات مرگ، تخریب، جابجایی، آسیب به مردم، جوامع و معیشت و همچنین زیرساخت‌های حیاتی ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات را به همراه دارند، آسیب‌پذیر ساخته‌است.

همه کشورها باید سیاست‌ها یا استراتژی‌هایی داشته باشند که نوآوری ارتباطات از راه دور یا ICT محور را پرورش دهند و همه کشورها باید سیاست‌ها و استراتژی‌هایی برای نوآوری متمرکز بر ICT داشته باشند. ​

امروزه نوآوری توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات ، داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی در حال تغییر است. نوآوری و یادگیری می‌تواند رسمی یا غیر رسمی باشد (‏مانند یادگیری افزایشی)‏، اما با این حال “مراکز نوآوری” نقش بزرگی در ترویج متقابل ایده‌ها در عصر نوین دیجیتال ایفا می‌کنند.​ ​

برای مثال، مقررات رادیو که از زمان اولین کنوانسیون رادیوگراف در سال ۱۹۰۶ ایجاد شد نه تنها تضمین می‌کند که خدمات ارتباط رادیویی می‌توانند هم‌زیستی داشته باشند، بلکه پایداری مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاری را نیز فراهم آورده و رشد نمایی ارتباطات از راه دور را ممکن می‌سازند. آن‌ها یک پایه محکم برای پشتیبانی از انواع سیستم‌ها، کاربردها و تکنولوژی‌های رادیویی در حال ظهور فراهم می سازند که اقتصاد دیجیتالی را متحول می‌کنند. ​

این نوآوری‌ها تاثیر مثبتی بر زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان از طریق ایجاد یک چشم‌انداز دیجیتال برای رشد و توسعه پایدار دارند. آن‌ها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد بیشتری در سراسر جهان به هم متصل هستند و می‌توانند از گستره وسیع خدمات دیجیتالی ارائه‌شده از طریق ارتباطات بی‌سیم بهره‌مند شوند. هم‌کاری و مشارکت بین تمام ذینفعان چیزی است که به ما اجازه می‌دهد تا به توافق مشترکی برسیم که بعدها می تواند توسط کشورها در سراسر جهان پذیرفته می‌شود. در همین حین ، استانداردهای اتحادیه بین المللی مخابرات در امر به اشتراک گذاری نوآوری در سراسر جهان کمک می‌کنند. با رشد ارتباط بین مردمان جهان ، نیاز به گردآوری نوآوران بیش از هر زمان دیگری است.

همکاری، کلید توسعه استانداردهای بین المللی است که آخرین پیشرفت ها را برای منافع عام به دست می آورد. ​

افزایش مشارکت موثر با ذینفعان و همکاری با سایر سازمان ها و نهادها در محیط ارتباطات از راه دور در محیط مخابرات (ICT)

در جامعه نوین ، نوآوری می‌تواند از هر زاویه‌ای نشات گیرد. از جمله مشارکت ذینفعان جدید و متنوع و دیدگاه‌های مختلف به منظور ساختن راهی در جهت اطمینان از این امر که تغییرات اجتماعی در جهت خوبی مهار شده‌است و می توان از آسیب پذیرترین افراد جامعه محافظت کرد. ​

نیاز به مشارکت در میان ذینفعان مختلف ، هم در اهداف توسعه هزاره و هم در اهداف توسعه پایدار به رسمیت شناخته شده‌است. اتحادیه بین المللی مخابرات متعهد است تا از موثر بودن این مشارکت و همکاری اطمینان حاصل کند، چرا که ما بایستی بتوانیم چالش‌های پیش روی خود را بررسی و برطرف کنیم.​ ​

اهمیت این مسائل چیست؟

​ میلیاردها نفر هنوز فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند. افرادی که به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند می‌توانند از خانه کار کنند، اطلاعات و ابزارهای یادگیری را به دست آورند و کسب‌وکار خود را بهبود بخشند. همچنین این افراد می‌توانند در محل کار مفیدتر باشند، با عزیزانشان از راه دور ارتباط برقرار نموده و از خودشان در شرایط اضطراری بهتر محافظت کنند. ​

وقتی کشورها در جهت ایجاد دسترسی به اینترنت برای مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند، هردو طرف سود می برند.

در حدود ۴ میلیارد نفر، یا به عبارتی فقط کمی بیش از نیمی از جمعیت جهان، تا سال ۲۰۱۹ به اینترنت دسترسی داشتند. اما ۷ / ۳ میلیارد نفر دیگر فاقد دسترسی به اینترنت بودند و نمی‌توانستند از انقلاب دیجیتال استفاده کنند. صدها میلیون نفر دیگر، حتی در زمان عادی، با دسترسی آهسته، پرهزینه و غیرقابل‌اعتماد به اینترنت دست و پنجه نرم کرده‌اند. ما همگی می بایست به منظور ایجاد دسترسی به اینترنت برای همگان ، با یکدیگر همکاری کنیم

کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند:

– با تدوین سیاست ها و استراتژی های دیجیتال درجهت سازگاری و پاسخگویی به موقع و موثر به چالش های مختلفی که ممکن است رخ دهد، استفاده از ارتباطات از راه دور را ادامه دهند. ​
– پیشرفت ملی را با تمرکز بر روی اهدافی که به ویژه در تغییر و تحول دیجیتال در چارچوب دستور کار اتصال ۲۰۳۰ نقش دارند ، با ارائه داده ها و آمار و همچنین ابتکاراتی که باید در میکروسایت برنامه اتصال ۲۰۳۰ در نظر گرفته شوند، گزارش کنند. ​

اعضای آکادمی و ذینفعان می‌توانند:

– به تسهیل هم‌کاری و مشارکت در حوزه‌هایی مانند نوآوری، زیرساخت، سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت برای پیشبرد تحول دیجیتال برای همه و دستیابی به دستور کار اتصال ۲۰۳۰ ادامه دهند. ​

– با در نظر گرفتن فرصت‌ها و یا چالش‌های احتمالی تحولات دیجیتال، و اینکه چگونه زمان‌های چالش برانگیز، مانند پاندمی کووید – ۱۹، می‌توانند به عنوان فرصتی برای اتصال همگانی مورد استفاده قرار گیرد، استراتژی‌های مبتنی بر فن‌آوری خود را با جهان به اشتراک گذارند. ​ رسانه می‌تواند :

-در مورد اینکه چگونه تحول دیجیتال به شهروندان، مصرف کنندگان و جامعه سود می‌رساند، مطلب گردآوری کنند. ​

– دولت‌ها را مسئول نگه دارند. نقاط قوت و ضعف سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های فعلی را برجسته کنند. شکاف‌های سیاست را شناسایی نموده و چالش‌های جدید را برای پرداختن به تکامل سریع فن‌آوری‌ها توصیف کنند. ​

– از طریق نمایش‌ها، مصاحبه‌ها، بحث‌های رادیویی و کمپین های رسانه‌های اجتماعی و نیز در مورد چگونگی روند ایجاد تغییرات در دولت ها و ذینفعان، مطالب هیجان‌انگیز را گردآوری کنند .

همه ذینفعان می‌توانند:

​- یک مشکل محسوس را در خانواده، مدرسه، دانشگاه، محل کار، شبکه و یا جامعه خود شناسایی نموده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنند. ​

– آگاهی عموم را از موضوع کلیدی روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و نیز تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز افزایش دهند.

– با دولت‌ها، جوامع تجاری، نهادهای سازمان ملل متحد، جامعه مدنی و سایر ذینفعان برای تسریع تحولات دیجیتالی همکاری کنند.

– اهمیت توسعه استراتژی‌های دیجیتال و دیگر ابتکارات مبتنی بر فن‌آوری را تقویت کنند.

– داستان خود را در رسانه‌های اجتماعی برای الهام بخشیدن به دیگران به اشتراک گذارند.

​- در حالی که به دنبال پاسخ‌های به موقع و موثر برای چالش‌های جهانی گسترده‌تر هستند، فرصت‌ها و چالش‌های تحولات دیجیتالی را نیز در نظر بگیرند. ​

چرا جشن بگیریم؟

​روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) از سال ۱۹۶۹ هر سال به مناسبت تأسیس ITU و امضای اولین کنوانسیون بین المللی تلگراف در سال ۱۸۶۵ هر ۱۷ ماه مه برگزار می شود. ​

روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ عملا در چارچوب اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ (‏WSIS) ‏انجام خواهد شد. ​ این رویداد به اهمیت افزایش همکاری میان کشورها و بخش‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه دولت‌ها، شرکت‌ها و دانشگاهیان می‌توانند تحولات دیجیتالی را از طریق مخابرات و برای زمان‌های چالش برانگیز آینده شتاب بخشند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *