۲۹ دی ۱۳۹۹
طبق گفته آقای Oscar Wilde ، هر چند تقلید صادقانه ترین شکل تمجید است؛ اما در تجارت استفاده غیرمجاز رقبا از ایده های یکدیگر جایز نیست.
مالکیت معنوی با توجه به اهمیت فزاینده آن در مقیاس جهانی و در اقتصاد دانش محور امروز، برای هر نوع سازمانی حائز اهمیت است؛ چرا که سبب مالکیت و حفاظت از ایده های آنها می شود. از مالکیت معنوی می توان در راستای کسب اهداف تجاری از قبیل جذب سرمایه گذاری و جلب اعتماد، افزایش مزیت رقابتی و غیره بهره گیری کرد.
مدیریت مالکیت معنوی در تمام مراحل فرآیند نوآوری از دید تجاری ضروری است و به ایجاد بستر مناسب برای رشد خلاقیت کمک خواهد کرد.
استاندارد ISO 56005 ، مدیریت نوآوری – ابزارها و روش های مدیریت مالکیت معنوی – راهنما، دستورالعمل ها و راهبردهایی برای حفاظت از ایده ها و افزایش ایده پردازی به سازمان ها ارائه می دهد. این استاندارد یک چارچوب مدیریت مالکیت معنوی، ابزارهای مدیریت ریسک و روش های بهره گیری از مالکیت معنوی و غیره را در بر می گیرد.
این استاندارد، جدیدترین استاندارد منتشر شده از سری استانداردهای ISO 56000 در مورد مدیریت نوآوری است که شامل استانداردهای زیر می باشد:
• ISO 56000 ، مدیریت نوآوری – مبانی و واژگان
• ISO 56002 ، مدیریت نوآوری – سیستم مدیریت نوآوری – راهنما
• ISO 56003 ، مدیریت نوآوری – ابزارها و روش های شراکت نوآوری – راهنما
• ISO/TR 56004 ، ارزیابی مدیریت نوآوری – راهنما
سایر استانداردهای در حال تدوین این سری شامل استانداردهای زیر هستند:
• ISO 56006 ، مدیریت نوآوری – ابزارها و روش های مدیریت هوش راهبردی – راهنما
• ISO 56007 ، مدیریت نوآوری – ابزارها و روش های مدیریت ایده – راهنما
• ISO 56008 ، مدیریت نوآوری – ابزارها و روشهای اندازه گیر ی عملیات نوآوری – راهنما
سری استانداردهای ISO 56000 توسط کمیته فنی ISO/TC 279 ، مدیریت نوآوری، تدوین شده است که مسئولیت دبیرخانه آن به عهده کشور فرانسه است.
مترجم: میلاد صادق نژادی، دفتر روابط عمومی و امور بین الملل
منبع: سایت ایزو