نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

3 آذر 1403 8:39 ق.ظ

تولید فناوری ملی، با ارزش تر از فروش نفت خام

https://www.ripi.ir/images/news-all/99-2-28_ripi_marvast.jpg

  دکتر مهدی احمدی مروست در مصاحبه با واحد خبر سازمان، در تشریح عملکرد این مجموعه در سال گذشته گفت: برای اینکه در دنیا و صنعت حرفی داشته باشیم، با فناوریِ خود باید حرکت کنیم، نه با تولید نفت.

وی افزود: البته تولید نفت مهم است اما فناوری است که مرزها را بر روی شرکت ها باز می کند و این چیزی است که ما باید به آن فکر کنیم، کما اینکه امروز در پالایشگاهها و پتروشیمی های کشور، کاتالیست ها و لیسانس‌های فرآیندی در حوزه های مختلف با برند پژوهشگاه صنعت نفت در حال بهره برداری است.

ایشان با مقایسه بودجه پژوهشگاه صنعت نفت با دیگر مراکز مشابه دردنیا گفت: سازمان هایی نظیر IFB فرانسه که بزرگترین مرکز تحقیقات نفت و گاز در دنیا است در سال 2019 حدود 50 % ، سینتف در نروژ 60% و شرکت CSIRO استرالیا 65 % درآمدشان را دولت تامین می کند، ما با این شرکت های بزرگ از نظر هزینه و در آمد در یک سطح هستیم و این به معنی این است که ما در پژوهشگاه خیلی خوب در حال حرکت هستیم زیرا ما هم حجم زیادی از هزینه هایمان را خودمان تامین می کنیم.

دکتر مروست شاخص های کیفیت پروژه های پژوهشگاه را رو به رشد ارزیابی کرد و اظهار داشت: توجه به افزایش انگیزش نیروی انسانی بهترین ابزار برای افزایش کیفیت پروژه هاست که در دوسال گذشته در پژوهشگاه اتفاق افتاده و حاصل آن رشد 70 درصدی تعداد قراردادهای مصوب و افزایش 89 درصدی ارزش قرارداد ها در سال 98 نسبت به سال 97 بوده است.

وی افزود : ارزش خدمات فناورانه پژوهشگاه در سال 98 به میزان 36% نسبت به سال قبل و همچنین ارزش پیشنهادات ارسالی 125% رشد داشته است.

ایشان بر ضرورت حمایت سازمان های بالادستی از توسعه دهندگان فناوری تاکید کرد و گفت: از متولیان امر می‌خواهم که به نیاز های انگیزشی پژوهشگاهیان توجه بیشتری داشته باشند چرا که یکی از مهمترین عوامل در تحقق اهداف سازمان، ایجاد ساز و کارهایی برای افزایش انگیزهء کارکنان وپژوهشگران می باشد و پژوهشگاه در این حوزه حمایت های بسیار بیشتری می تواند دریافت نماید.

چابک سازی/ حذف مقررات زائد

رئیس توسعهء کسب و کار پژوهشگاه شاخص های بهبود یافته را نتیجهء بهبود ارتباطات با مشتریان کلیدی در دو سال گذشته دانست و گفت: با حذف مقررات زائد و کوتاه کردن مسیر اجرای پروژه ها، موفق شدیم تصویر بهتری از سازمان در صنعت ارائه نماییم.

وی همچنین با بیان اینکه تجاری سازی دستاورد ها یکی از دغدغه های همیشگی سازمان بوده است گفت: سال گذشته کاتالیست های مختلفی كه توليد شده را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم که جایگزین نمونه های خارجی در صنعت شده و در حال بهره برداری است. از جمله این کاتالیست­ها کاتالیست بنزین سازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس می باشد که سال­هاست در حال کار است، همچنین کاتالیست فرآیند RCD اراک که این اولین بار است که کاتالیست این فناوری با دانش داخلی تولید می شود .

وی همچنین اشاره کرد که تعداد بسیار زیادی افزایه حفاری مورد نیاز صنعت كه از خارج وارد می شد، در پژوهشگاه بومی سازی شده و به زودی با یکی از هلدینگ های بزرگ وارد قرارداد می شویم که هم در پروژه های خودشان و هم در پروژه های برون مرزی از این افزایه های ایرانی استفاده کنند.

فراخوان شرکت های خصوصی

دکتر مهدی احمدی مروست به رفع محدودیت های موجود در بهره گیری از خدمات شرکت های بازاریاب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته هیات امنای پژوهشگاه طی مصوبه ای، مجوز استفاده از خدمات شرکت های خصوصی را صادر کرد تا در بازار خارج از کشور به خصوص کشورهای منطقه و آسیای میانه، به بازایابی خدمات پژوهشگاه مشغول باشند.

وی با اشاره به روش های نوآورانه در حوزه کسب و کار سازمان در دو سال گذشته افزود : به زودی فراخوانی رسمی برای دعوت از شرکت هایی که می توانند برای همکاری در زمینه بازاریابی فناوری­ها با پژوهشگاه فعالیت نمایند متشر خواهد شد که البته این دعوت، محدود به فراخوان نیست و همواره آمادگی برای همکاری با شرکت‌هایی که تمایل دارند خدمات و فناوری های پژوهشگاه را در کشور مورد نظرشان بازاریابی کنند وجود دارد.

نوآوری در کسب و کار، شعار پژوهشگاه در سال 99

مروست افزود: بر اساس شعار سال 99 پژوهشگاه که هدف آن استفاده از روش­های نوآورانه در کسب و کار پژوهشگاه است، مدل کسب و کار پژوهشگاه بررسی شده و برنامه های اجرایی برای تدوین و استقرار روش ­های نوآورانه در مدل کسب و کار پژوهشگاه در حال برنامه ریزی می باشد که انشالله به زودی اجرایی می شود.

مشارکت با هلدینگ ها و شرکت های استراتژیک

مروست، تدوین اقدامات عملی در بخش های 9 گانهء مدل جدید کسب و کار پژوهشگاه را کمتر از یکماه دیگر اعلام کرد و گفت: یکی از موضوعات راهبردی و مهم برای ما، شراکت با مشتریان و شرکت های استراتژیک، بویژه هلدينگ‌‌های نفت و گاز و شرکت هایEPC و GC است.

وی تاکید کرد : ما هلدینگ‌های بسیاری در کشور داریم که تعداد زیادی پالایشگاه و پتروشیمی در اختیار دارند که ما می توانیم در کنار آنها باشیم و در توسعه فناوری ها در حوزه بالادست، پایین دست و انرژی و محیط زیست نیازهای آنان را برآورده کنیم .

ایشان با تاکید بر اینکه هلدینگ های داخلی باید مانند هلدینگ های بزرگ جهانی به فکر این باشند که دانش فنی خود را داشته باشند گفت: یک هلدینگ به غیر از اینکه سرمایه های فیزیکی متفاوتی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی ، مجتمع عملیاتی، مجتمع تولید نفت دارد، باید در کنار آن به فناوری خودش هم مجهز باشد تا بتواند در حوزه های مختلف وارد شود و در مقیاس جهانی رقابت کند. خوشبختانه هفته گذشته رییس محترم جمهور نیز بر ضرورت افزایش کیفیت و نقش آفرینی بنگاه­ها در عرصه بین المللی با نگاه به صادرات، تاکید کردند که این امر می تواند در برنامه های استراتژیک هلدینگ­های نفت و گاز کشور نیز قرار گیرد.

پیشرفت در مرکز نوآوری

دکتر مروست یکی از پازل های کسب وکار پژوهشگاه را مرکز نوآوری خواند و گفت : این مرکز که سال گذشته با حضور وزیر محترم نفت و معاون محترم فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد، فضای بسیار مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد می کند برای اینکه جوانان ما بتوانند ایده های خود را در حوزه نفت و گاز و انرژی از طریق این مرکز و با حمایت پژوهشگاه، در قالب شرکت­های دانش بنیان به صنعت ببرند و در این مسیر هر گونه کمکی که لازم باشد به این شرکت ها خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به نتیجه مورد نظر نیازمند زمان است، گفت : زمانی که مرکز را افتتاح کردیم یک شتاب دهنده در اینجا مستقر بود، ، تا امروز 2 شتاب دهنده دیگر اضافه شده و حدود 20 گروه استارتاپی فعال و در حال کار هستند که نشان می دهد در این زمینه با سرعت خوبی در حال حرکت هستیم.

مروست مرکز نوآوری را یکی از فعالیت های پژوهشگاه در بخش مسئولیت اجتماعی دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت که ما نمیتوانیم توسعه کسب و کار پژوهشگاه را متوقف کنیم تا مرکز نوآوری به بلوغ مورد نظر برسد، بلکه در توسعهء کسب و کار نگاهی نیز به آن داریم و از آن استفاده می کنیم. مرکز نوآوری یک قطعه از پازل است در این بخش ولی طبیعتا و بر اساس تجربیات موفق جهانی، مهم ترین نیست.

رصد مشتریان با CRM

رئیس کسب و کار پژوهشگاه صنعت نفت از عوامل کسب موفقیت سازمان در تعامل با صنعت را رضایتمندی مشتریان و ذینفعان عنوان کرد و گفت: رضایتمندی مشتریان را بصورت مستمر سنجیده ایم و خوشبختانه شاخص رضایت مندی مشتری ها در کل پروژه های ما سال به سال در حال افزایش است.

وی افزود: استقرار سیستم دیجیتالی CRM از حدود 1/5 سال پیش شروع شده و امسال کاملا به صورت مکانیزه انجام می شود که در این ارزیابی سه شاخص اصلی یعنی کیفیت، قیمت و زمان بررسی می شود. https://www.ripi.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *