شیوع کرونا ویروس تاکنون بیشتر از 180 کشور جهان را با بحران مواجه ساخته است. در
ایران با شیوع این بیماری، طرح های پیشگیرانه قطع زنجیره شیوع کرونا، شامل قرنطینه خانگی،
فاصله گذاری اجتماعی، کاهش ساعات کار و فعالیت اصناف، تعطیلی مدارس و دانشگا هها اجرا شده
است. این اقدامات در بخش اقتصادی، عرضه، و تولید و تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است و ممکن
است منجر به تعطیلی کامل برخی کسوکارها و مشاغل گردد.
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در راستای رسالت آموزشی و مسئولیت اجتماعی خویش، اقدام به
انتشار سلسله گزار شهایی نموده است تا بتواند کمکی هر چند کوچک به کسب وکا رها برای مقابله با
این تهدید جهانی ارائه نماید. بر این اساس گزارش پیش رو در سه بخش تدوین شده است.
در بخش اول، ریسکهای موجود شامل ریسکهای سطوح جهانی، ملی و صنعت و ریسک های مشاغل
معرفی شد اند. در بخش دوم، وضعیت کسب وکارها بر اساس آمارهای رسمی تحلیل شده است. در
این بخش با استفاده از گزار شهای رسمی شاپرک شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت وابسته به
بانک مرکزی و مسیریاب بلد نیمرخی از وضعیت موجود تشریح شده است. در بخش سوم، برای پاسخ
به ریسک ها و چالش ها، استراتژی های تا بآوری در مدیریت بحران کرونا معرفی می گردد. در این
بخش ابعاد پنج گانه استراتژی های تا بآوری شامل
1(سرمایه انسانی،
2(بازاریابی و فروش،
3(زنجیره تامین،
4(مدیریت مالی و
5 (تفکر استراتژیک و کارآفرینانه
معرفی شده است. همچنین در این بخش، نتایج پرسشنامه ای که با هدف ارزیابی ابعاد استراتژی های تا ب آوری در سطح کشور توزیع شده است در قالب نمودار میله ای ارائه می گردد. در ادامه، اقدامات ابتکاری شرکتهای داخلی و بین المللی درمدیریت بحران کرونا معرفی شده است.
برای دسترسی به اصل گزارش اینجا کلیک کنید .