
۲۲ دسامبر ۲۰۲۵، آمیا پالجا -لوکوموتیو برقی باتریدار ساخته شده توسط شرکت پروگرس ریل برای فورتسکیو.
فورتسکیو، غول معدن سنگ آهن استرالیا، اخیراً از لوکوموتیوهای برقی مجهز به بزرگترین باتریهای زمینی جهان استقبال کرده است. این شرکت در یک پست در رسانههای اجتماعی اعلام کرد که لوکوموتیوهای ساخته شده توسط پروگرس ریل به زودی برای حمل سنگ آهن از سایتهای معدنی به بنادر غرب استرالیا به بهرهبرداری خواهند رسید.
برای مقابله با تغییرات اقلیمی، کشورها به دنبال برقی کردن شیوههای حمل و نقل هستند. اگرچه متقاعد کردن افراد برای روی آوردن به وسایل نقلیه الکتریکی (EV) آسانتر است، اما تا زمانی که شیوههای حمل و نقل بزرگتر همچنان از سوختهای فسیلی استفاده میکنند، تأثیر این اقدام اندک خواهد بود.
صنایعی مانند کشتیرانی و حمل و نقل طولانی مدت از سوختهای منتشرکننده کربن استفاده میکنند. صنعت هواپیمایی با آزمایش سوختهای مصنوعی در برخی پروازها، اقدامات بزرگی انجام داده است.
حمل و نقل ریلی در مسیرهای محبوب از لوکوموتیوهای برقی استفاده میکند، اما در مکانهای دورافتاده به دیزل وابسته است. شرکتهایی مانند فورتسکیو با روی آوردن به لوکوموتیوهای باتری-الکتریکی در مسیرهای معمول خود، راه کاهش مصرف دیزل را نشان میدهند.
این لوکوموتیوها که توسط Progress Rail، یکی از شرکتهای کاترپیلار، در Sete Lagoas برزیل ساخته شدهاند، بخشی از برنامههای فورتسکیو برای دستیابی به انتشار صفر برای عملیات معدنی خود در منطقه پیلبارا تا پایان دهه هستند. تصمیم برای انجام این خریدها بیش از دو سال پیش گرفته شده است.
این لوکوموتیوها واحدهای ۸ محوره هستند و ظرفیت ۱۴.۵ مگاوات ساعت دارند که آنها را به بزرگترین باتریهای زمینی متحرک در جهان تبدیل میکند. این لوکوموتیو که به ترمز احیاکننده مجهز است، میتواند تا ۶۰ درصد از انرژی خود را هنگام حرکت در سرازیری بازیابی کند.
لوکوموتیوها را میتوان با ۲.۸ مگاوات شارژ کرد که امکان چرخش سریع در حین عملیات را فراهم میکند. فورتسکیو به عنوان بخشی از برنامههای انتشار صفر خود، از تأسیسات انرژی تجدیدپذیر خود برای شارژ این لوکوموتیوها برق تولید خواهد کرد و انتشار کربن مرتبط با عملیات خود را بیشتر کاهش میدهد.
تحویل در ابتدا برای سال ۲۰۲۳ برنامهریزی شده بود، اما امسال تکمیل شد، اولین لوکوموتیو در ماه ژوئن رسید و دومین لوکوموتیو هفته گذشته تحویل داده شد. لوکوموتیوها در بندر هدلند تحویل داده شدند و سپس به سایت پیلبارای فورتسکیو منتقل شدند.
دینو اوترانتو، مدیرعامل فورتسکیو، در یک پست در رسانههای اجتماعی گفت: «این لوکوموتیوهای برقی باتریدار ۱۴.۵ مگاوات ساعتی، طرحهای مفهومی نیستند. آنها داراییهای عملیاتی هستند که آنچه را که برای راهآهن سنگین ممکن است، از نو تعریف میکنند.»
تلاشهای فورتسکیو تنها یکی از این تلاشهاست. سایر شرکتهای معدنی در استرالیا نیز از آن تقلید میکنند.
در اوایل این ماه، یک شرکت معدنی دیگر، BHP، مجموعه لوکوموتیوهای حمل و نقل باتریدار خود را برای عملیات معدنی خود در غرب استرالیا دریافت کرد. این لوکوموتیو که توسط Wabtec، تولیدکننده مستقر در پیتسبورگ، ساخته شده است، دارای باتری ۷ مگاوات ساعتی و ترمز احیاکننده است.
این لوکوموتیوها به زودی راهاندازی شده و در شرایط واقعی شروع به کار خواهند کرد. علاوه بر کمک به پاکسازی عملیات معدن، آنها همچنین راه را برای لوکوموتیوهای باتری-الکتریکی هموار میکنند که به جایگزینی لوکوموتیوهای سوخت فسیلی در بسیاری از نقاط جهان کمک خواهند کرد.
این امر به گذار صنعت حمل و نقل ریلی طولانی مدت به آیندهای جدیدتر و سبزتر کمک کرده و به کره زمین نیز یاری میرساند.












