
۸ دسامبر ۲۰۲۵، کپیل کاجال-کشتی کانتینری وونگ تاو اکسپرس در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۴ در پورتسموث، انگلستان، با کانتینرهای حمل و نقل در نزدیکی ساحل انگلیس پهلو میگیرد.
چین قصد دارد اولین کشتی کانتینری هستهای جهان را بسازد، پروژهای که میتواند حمل و نقل تجاری را تغییر دهد، زیرا این صنعت برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و اتخاذ فناوریهای جدید انرژی تلاش میکند.
لین چینگشان، معاون رئیس شرکت کشتیسازی دولتی جیانگنان، در کنفرانس مارینتک چین در شانگهای به روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: این شرکت در حال طراحی یک کشتی هستهای ۲۵۰۰۰ کانتینری است.
در صورت ساخت، این اولین باری خواهد بود که از نیروی محرکه هستهای برای یک کشتی کانتینری تجاری بزرگ استفاده میشود.
لین گفت که ساخت این کشتی میتواند حدود ۱۰ سال دیگر آغاز شود و افزود که جیانگنان همچنین قصد دارد در کشتیسازیهای تخصصی اختصاص داده شده به ساخت کشتیهای تجاری هستهای سرمایهگذاری کند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، او هزینه مورد انتظار چنین تأسیساتی را فاش نکرد.
لین به روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: “هدف ما این است که در این زمینه پیشرو باشیم.” او گفت که این کشتی توسط یک راکتور هستهای نمک مذاب مبتنی بر توریم با خروجی ۲۰۰ مگاوات نیرودهی خواهد شد.
طراحی این راکتور به عنوان یک سیستم هستهای نسل چهارم طبقهبندی میشود و انتظار میرود طول عمر عملیاتی آن ۴۰ سال باشد.
در حالی که مدتهاست از نیروی محرکه هستهای در زیردریاییها و ناوهای هواپیمابر استفاده میشود، هیچ کشتی کانتینری تجاری با سوخت هستهای تاکنون به خدمت تجاری درنیامده است.
طرفداران استدلال میکنند که چنین کشتیهایی میتوانند مزایای عمدهای از جمله عدم انتشار کربن در حین عملیات، برد طولانی بدون سوختگیری مجدد، هزینههای سوخت پایینتر در درازمدت و سرعتهای بالاتر در مقایسه با کشتیهای معمولی ارائه دهند.
با این حال، لین اذعان کرد که موانع نظارتی عمدهای همچنان وجود دارد. هنوز مشخص نیست کدام مرجع دولتی ساخت و بهرهبرداری از یک کشتی تجاری با سوخت هستهای را تأیید میکند و این امر استقرار در مقیاس بزرگ را فعلاً نامشخص میکند.
این اعلامیه در حالی منتشر میشود که بخش کشتیسازی چین با فشار فزاینده ژئوپلیتیکی و بازار روبرو است.
طبق دادههای شرکت خدمات کشتیرانی کلارکسونز که توسط روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست نقل شده است، کشتیسازیهای چینی در طول نه ماه اول سال 2025، 65 درصد از سفارشات کشتیسازی جهانی را بر اساس تناژ وزن خالص به خود اختصاص دادهاند که نسبت به حدود 75 درصد در سال قبل کاهش یافته است.
دادههای کلارکسونز نشان داد که سفارشهای جدید برای کشتیهای ساخت چین در سال جاری به شدت کاهش یافته و در سه ماه منتهی به سپتامبر با ۶۱ درصد کاهش به ۱۰.۵ میلیون تن رسیده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۶.۹ میلیون تن بوده است.
در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، متعهد شده است که تسلط چین در کشتیسازی جهانی را به چالش بکشد و پیشنهاد سرمایهگذاریهایی بالغ بر دهها میلیارد دلار برای احیای کارخانههای کشتیسازی آمریکایی را داده است.در این زمینه، شرکت کشتیسازی دولتی چین، شرکت مادر جیانگنان و بزرگترین مجتمع کشتیسازی جهان، در تلاش است تا زنجیره ارزش صنعت را ارتقا دهد.
مدیران شرکت CSSC در مارینتک گفتند که CSSC حدود یک سوم از تولید کشتیسازی جهانی را کنترل میکند و به طور فزایندهای بر کشتیهای کروز، کشتیهای حفاری در اعماق دریا و کشتیهای هستهای تمرکز دارد.
به گزارش واشنگتن پست، ما یونشیانگ، دستیار رئیس CSSC، در این کنفرانس گفت که این شرکت قصد دارد با ساخت کشتیهای پیشرفتهتر با استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای جدید انرژی، سودآوری را افزایش دهد.
سایر شرکتهای چینی نیز در حال رقابت در زمینه کشتیرانی با انرژی پاک هستند. شرکت Contemporary Amperex Technology، بزرگترین سازنده باتری خودروهای برقی در جهان، اعلام کرد که انتظار دارد اولین کشتی اقیانوسپیما با باتری خود را ظرف سه سال بسازد.
CSSC همچنین در حال کار بر روی Adora Flora City، دومین کشتی کروز ساخت داخل چین است که قرار است سال آینده تحویل داده شود.در اواخر سال 2024، این شرکت Mengxiang، اولین کشتی حفاری اقیانوس عمیق چین را که قادر به فعالیت در آب و هوای بسیار بد و حفاری تا عمق 11000 متر است، تحویل داد.
کارخانه کشتیسازی Jiangnan، که در سال 1865 تأسیس شد و قدیمیترین کارخانه کشتیسازی چین است، پیش از این سومین ناو هواپیمابر این کشور، Fujian، را با استفاده از فناوری توسعهیافته داخلی ساخته بود.











