نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 آذر 1404 11:49 ق.ظ

سنگاپور اولین مالیات سوخت سبز جهان را بر پروازها وضع کرد.

سنگاپور اولین مالیات سوخت سبز جهان را بر پروازها وضع کرد.

18/11/2025 – فرودگاه چانگی در سنگاپور.کپی رایت Shawn via Unsplash.-نوشته لیام گیلیور

سنگاپور آماده است تا به اولین کشور جهان تبدیل شود که مسافران را با مالیات سوخت سبز مجازات می‌کند.

هفته گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری سنگاپور (CAAS) مالیات سوخت پایدار هواپیمایی (SAF) خود را برای همه مسافرانی که از این کشور به مقصد دیگری عزیمت می‌کنند، تأیید کرد.

این مالیات بر اساس حجم SAF مورد نیاز برای دستیابی به هدف یک درصدی SAF برای سال 2026، و همچنین حق بیمه پیش‌بینی شده SAF و “سایر هزینه‌های مرتبط” تعیین می‌شود.

این مالیات بر اساس مسافتی که مسافران طی می‌کنند، متفاوت است و در چهار گروه جغرافیایی طبقه‌بندی شده است.اروپا، به همراه آفریقا، آسیای مرکزی و غربی، خاورمیانه، جزایر اقیانوس آرام و نیوزیلند، در گروه چهارم قرار گرفته‌اند.

این مالیات برای کابین‌های اقتصادی (که شامل صندلی‌های اقتصادی ممتاز می‌شود) مشمول مالیات ۶.۴۰ دلار سنگاپور (۴.۲۴ یورو) به ازای هر مسافر و برای کابین‌های ممتاز، که شامل کلاس تجاری و کلاس درجه یک می‌شود، مشمول مالیات ۲۵.۶۰ دلار سنگاپور (۱۶.۹۶ یورو) به ازای هر مسافر است.

قاره آمریکا در گروه پنجم قرار گرفته و به ترتیب مشمول مالیات ۱۰.۴۰ دلار سنگاپور (۶.۸۹ یورو) و ۴۱.۶۰ دلار سنگاپور (۲۷.۵۷ یورو) خواهد بود.

گروه دو، که شامل شمال شرقی آسیا، جنوب آسیا، استرالیا و پاپوآ گینه نو می‌شود، با هزینه ۳.۸۰ دلار سنگاپور (۲.۵۲ یورو) و ۱۱.۲۰ دلار سنگاپور (۷.۴۲ یورو) مواجه خواهد شد.

جنوب شرقی آسیا تنها منطقه در گروه یک است که مسافران آن فقط باید ۱ دلار سنگاپور (۰.۶۶ یورو) یا ۴ دلار سنگاپور (۲.۶۵ یورو) بسته به کلاس کابین خود بپردازند.

پروازهایی که از طریق سنگاپور ترانزیت می‌شوند، مشمول این هزینه نخواهند شد.

اگر در یک پرواز اتصالی باشم چه؟

برای پروازهایی با چندین توقف، مالیات SAF فقط برای “مقصد بعدی فوری” پس از عزیمت از سنگاپور اعمال می‌شود.

به عنوان مثال، اگر از طریق توقف در آمستردام از سنگاپور به پاریس پرواز می‌کنید، فقط باید مالیات را برای بخش سنگاپور به آمستردام در طول سفر پرداخت کنید.

شرکت هواپیمایی مالیات SAF را دریافت می‌کند و باید هنگام فروش، این مالیات را به عنوان “یک مورد جداگانه” در بلیط هواپیما نمایش دهد.

پروازهای خاصی، مانند پروازهای آموزشی و پروازهایی برای اهداف خیریه یا بشردوستانه، مشمول این مالیات نخواهند بود.

سال گذشته، CAAS طرح اولیه مرکز هوایی پایدار سنگاپور را منتشر کرد که رویکرد این کشور را برای رشد پایدار در بخش هوانوردی تشریح می‌کرد.این طرح با هدف کاهش 20 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از عملیات هوانوردی داخلی از عملیات فرودگاهی تا سال 2030 نسبت به سطح سال 2019 و دستیابی به انتشار خالص صفر در هوانوردی داخلی و بین‌المللی تا سال 2050 تدوین شده است.

هان هوک خوان، مدیر کل CAAS، می‌گوید که قوانین جدید گامی بزرگ در تلاش سنگاپور برای ساخت یک مرکز هوایی «پایدارتر و رقابتی‌تر» است.

او می‌افزاید: «این قانون مکانیسمی را برای همه کاربران هوانوردی فراهم می‌کند تا سهم خود را در کمک به پایداری با هزینه‌ای که برای مرکز هوایی قابل مدیریت باشد، انجام دهند. ما باید شروع کنیم. ما این کار را به روشی سنجیده انجام داده‌ایم و به صنعت، مشاغل و عموم مردم زمان می‌دهیم تا خود را وفق دهند.»

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *