
نیتیکا والتر-۱۲ نوامبر ۲۰۲۵، هوانوردی حدود ۲.۵ درصد از انتشار کربن جهانی را تشکیل میدهد. گتی ایمیج
یک روش جدید برای پرواز پاکتر ممکن است در سطل زباله شما پنهان شده باشد. دانشمندان دریافتهاند که زبالههای جامد شهری، از جمله ضایعات مواد غذایی و بستهبندیهای دور ریخته شده، میتوانند به یک ماده اولیه اصلی برای سوخت پایدار هوانوردی (SAF) تبدیل شوند و انتشار کربن از سفرهای هوایی را به شدت کاهش دهند.
هوانوردی حدود ۲.۵ درصد از انتشار کربن جهانی را تشکیل میدهد و قرار است تقاضا برای سفرهای هوایی تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شود.
در حالی که خودروهای برقی در حال پرواز هستند، هواپیماها مسیر آسانی برای کربنزدایی ندارند. اینجاست که SAF وارد عمل میشود، سوختهایی که از مواد تجدیدپذیر یا مبتنی بر زباله ساخته میشوند و میتوانند بدون نیاز به اصلاح موتور، جایگزین سوخت جت معمولی شوند.اما تاکنون، SAF کمتر از ۱ درصد از مصرف جهانی سوخت جت را به خود اختصاص داده است که به دلیل هزینههای بالا و کمبود عرضه با مشکل مواجه شده است.
این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه تسینگهوا و پروژه انرژی، اقتصاد و محیط زیست هاروارد-چین انجام شده است، با تبدیل زبالههای جامد شهری به سوخت جت کممصرف و مقرونبهصرفه، راهی رو به جلو ارائه میدهد.این تحقیق نشان داد که چنین سوخت مشتقشده از زباله میتواند انتشار گازهای گلخانهای چرخه عمر را در مقایسه با سوخت جت فسیلی ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش دهد.
جینگران ژانگ، نویسنده اول این مطالعه و دانشجوی فوق دکترا در پروژه هاروارد-چین، گفت: «برخلاف حملونقل جادهای که به سرعت به سمت الکتریکی شدن در حال تغییر است، هیچ راهحل قطعی برای دستیابی به هوانوردی بدون کربن وجود ندارد. تبدیل زبالههای روزمره به سوخت جت میتواند گامی نوآورانه اما بزرگ در کوتاهمدت به سوی هوانوردی پاکتر باشد.»
تبدیل این زبالهها به سوخت جت از طریق گازسازی و سنتز فیشر-تروپش مزایای دوگانهای را ارائه میدهد: کاهش انتشار گازهای گلخانهای و کاهش وابستگی به محلهای دفن زباله.
محققان دریافتند که با استفاده از دادههای مقیاس صنعتی در دنیای واقعی، سیستمهای تبدیل زباله به سوخت میتوانند تا ۳۳ درصد از ورودیهای کربن را به سوخت مایع تبدیل کنند. با جذب دی اکسید کربن یا افزودن هیدروژن سبز در طول تولید، میتوان بهرهوری را بیشتر بهبود بخشید.فراتر از کاهش انتشار گازهای گلخانهای، این رویکرد میتواند به شهرها کمک کند تا حجم فزاینده زباله را مدیریت کنند و در عین حال از اهداف بدون زباله خود حمایت کنند.
ژانگ گفت: “با تبدیل زبالههای شهری به سوخت جت کم کربن که در حال حاضر در موتورهای امروزی کار میکند، میتوانیم بلافاصله شروع به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کنیم.”
مقیاس بالقوه بسیار زیاد است. در سطح جهانی، زبالههای جامد شهری میتوانند حدود ۵۰ میلیون تن (۶۲ میلیارد لیتر) سوخت جت تولید کنند که تقریباً ۱۶ درصد از انتشار گازهای گلخانهای این بخش است.اگر هیدروژن سبز اضافه شود، تولید میتواند به ۸۰ میلیون تن افزایش یابد، که برای تأمین ۲۸ درصد از تقاضای جهانی سوخت جت و کاهش ۲۷۰ میلیون تن دی اکسید کربن در سال کافی است.
چنین تولیدی از دستورالعملهای آتی SAF اروپا که نیاز به ترکیب ۲٪ تا سال ۲۰۲۵ و ۷۰٪ تا سال ۲۰۵۰ دارند، فراتر خواهد رفت. در ایالات متحده، دولت قصد دارد تا اواسط قرن، سالانه ۳۵ میلیارد گالن SAF تولید کند.
مایکل بی. مکالروی، نویسنده اصلی و رئیس پروژه هاروارد-چین، گفت: «این مطالعه طرحی برای تبدیل زبالههای شهری به سوخت پایدار هوانوردی ارائه میدهد که مزایای زیستمحیطی و اقتصادی آینده را به همراه دارد. در آینده، همکاری گسترده بین دولتها، تولیدکنندگان سوخت، خطوط هوایی و سازندگان هواپیما برای افزایش تولید، کاهش هزینهها و تسریع مسیر هوانوردی به سمت انتشار خالص صفر ضروری خواهد بود.»
این مطالعه در Nature Sustainability منتشر شده است.












