
۲۸ فوریه ۲۰۲۳
همزمان با استقرار فناوریهای جدید توسط شرکتها و سازمانها در همه بخشها – از جمله اتوماسیون و هوش مصنوعی – و تضمین اینکه این تکامل، رفاه مشترک و پایدار را تقویت میکند، احتمالاً به این بستگی دارد که جوامع چگونه نیروی کار فردا را آماده میکنند.
رهبران بخش خصوصی و دولتی نقش مهمی در کمک به ایجاد مشاغل پایدار خانواده، از بین بردن شکافهای مهارتی و اطمینان از اینکه رشد مبتنی بر فناوری هیچکس را نادیده نمیگیرد، ایفا میکنند. این موضوع در گزارش جدیدی که توسط مککینزی برای اجلاس جهانی دولت ۲۰۲۳ تهیه شده است، بررسی شده است که میتوانید آن را از اینجا دانلود کنید. این گزارش با بهرهگیری از تحقیقات مککینزی، روندها را در مراحل اصلی آموزش، از دوران کودکی تا یادگیری مادامالعمر، با تمرکز ویژه بر خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) بررسی میکند. این گزارش بر اهمیت تمرکز بر توسعه مهارتها در تمام مراحل آموزشی تأکید میکند و بررسی میکند که چگونه فناوریها و رویکردهای جدید میتوانند به دانشآموزانی که وارد نیروی کار میشوند و همچنین کارگران برای موفقیت کمک کنند. این گزارش، هشت یافته کلیدی را از میان عوامل بیشماری که آینده آموزش را شکل میدهند، بررسی میکند.
میلیونها کارگر در سراسر جهان با گسترش روزافزون اتوماسیون، نیاز به تغییر شغل خواهند داشت. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، امروزه ۴۵ درصد از فعالیتهای کاری موجود میتوانند خودکار شوند – نزدیک به میانگین جهانی ۵۰ درصد – و شکاف مهارتی قابل توجه است. اما مطالعات نشان میدهد که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار سازگار هستند.
تقاضا برای مهارتهای اجتماعی و عاطفی همراه با مهارتهای شناختی بالاتر، و همچنین تقاضا برای مهارتهای دیجیتال پایه و پیشرفته، افزایش خواهد یافت. سیستمهای آموزشی و شرکتها در حال حاضر در حال تهیه فهرستی از مهارتهای آینده برای بسیج زبانآموزان و مربیان هستند. در کنار مهارتهای آینده، تمرکز بر مهارتهای بنیادی از جمله سواد پایه و حساب ضروری خواهد بود.
ارتقای جسورانه و مکرر مهارتها میتواند فرصتهای درآمدی را گسترش دهد. طبق تحقیقات ما، تجربه کاری بین 40 تا 60 درصد از ارزش کلی سرمایه انسانی یک فرد را تشکیل میدهد، و افراد در گروههای با بیشترین تحرک، مرتباً اقدامات جسورانهای انجام میدهند.
تقاضا برای فناوریهای جدید در آموزش، که توسط همهگیری افزایش یافته است، در حال افزایش است. فناوریهایی که اتصال را افزایش میدهند، از یادگیری خودگام پشتیبانی میکنند و پیشرفت دانشآموزان را اطلاع میدهند، به طور فزایندهای به عنوان بخشی از آموزش “ترکیبی” در آموزش عالی به کار گرفته میشوند. با این حال، جوهره هر مدل یادگیری ترکیبی موفق، ترکیب بهترین فناوری با تعامل فشرده انسانی، به ویژه برای دانشآموزان جوانتر است.
آموزش دوران کودکی دورهای حیاتی برای توسعه مهارتها است. هر دلاری که در آموزش ابتدایی با کیفیت بالا سرمایهگذاری میشود، سالانه ۷ تا ۱۰ درصد بازگشت سرمایه دارد و شناخت از تقاطع بین آموزش ابتدایی، سلامت و خدمات اجتماعی در حال افزایش است. این فرصتی برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که نسبت ثبت نام ناخالص پیشدبستانی آن سومین رتبه پایین در جهان را دارد.
آموزش K-12 شاهد افزایش تمرکز بر گنجاندن مهارتهای آینده در برنامههای درسی و روشهای تدریس و مشارکت دانشآموزان است. این اغلب شامل نزدیک شدن به سواد پایه و مهارتهای ریاضی و مهارتهای آینده به طور همزمان و تمرکز بر توسعه حرفهای و آموزش معلمان است. با این وجود، تحقیقات نشان میدهد که دانش همچنان بسیار مهم است و فرصتهای جدید عمدهای از علوم اعصاب شناختی و سایر رویکردهای مبتنی بر شواهد ناشی میشود.
آموزش عالی در حال تغییر به رویکردی با اولویت مهارت است. برنامهها شامل کاربرد مهارتها در دنیای واقعی با تأکید بر ایجاد جوامع و شبکهها هستند. یک سیستم جدید اعتبارسنجی خرد در آموزش عالی نیز در حال ظهور است که دانشجویان را با انعطافپذیری بیشتری برای دنیای کار آماده میکند.
توسعه مهارتها مدتها پس از پایان آموزش رسمی در محل کار ادامه مییابد. برای اطمینان از نیروی کاری با مهارتهای مناسب برای محیط کار در حال تغییر، کارفرمایان میتوانند استخدام را بیشتر بر اساس مهارتها و کمتر بر اساس تجربه و صلاحیتها در نظر بگیرند، از طرز فکر «پرورش استعداد» که از کارمندانی که نقشهای مختلفی را بر عهده میگیرند حمایت میکند، استقبال کنند و در مورد چگونگی رفع شکافهای مهارتی متفکر و سنجیده باشند.
این یافتهها در گزارش کامل بیشتر بررسی شدهاند. بازاندیشی و بازنگری در یادگیری و کسب ارتباط با نیروی کار جهانی و سرمایهگذاری در تغییرات مورد نیاز برای ارائه مهارتهای فردا به مردم، چالشی برای تمام جامعه است. رهبران بخش دولتی و خصوصی با همکاری یکدیگر میتوانند تضمین کنند که رشد مبتنی بر فناوری به موتور رفاه گسترده برای منطقه تبدیل شود. زمان شروع این سفر اکنون است.
استیون هال و دیرک اشماوتزر شرکای دفتر خاورمیانه مککینزی هستند، جایی که صفیه تمیری شریک وابسته و هیبتالله ابراهیم مشاور هستند. اما دورن کارشناس ارشد در بخش آموزش مککینزی است و در منطقه خلیج سانفرانسیسکو مستقر است و شاجیا سرفراز مشاور دفتر کراچی است.












