نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 آبان 1404 6:25 ب.ظ

خودروسازان اروپایی و شوک‌های  قطع ارتباط تراشه های هلندی به چین

خودروسازان اروپایی و شوک‌های  قطع ارتباط تراشه های هلندی به چین

فایل – دفتر اصلی شرکت تراشه‌ساز چینی Nexperia در نایمخن، هلند، در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵، پس از آنکه دولت هلند کنترل موقت آن را به دست گرفت، دیده می‌شود.کپی‌رایت عکس AP/پیتر دژونگ

۳۱/۱۰/۲۰۲۵ – نوشته اونا حاجداری

صنعت خودروسازی اروپا پس از آنکه Nexperia، شرکت تراشه‌ساز هلندی، در بحبوحه اختلافات مدیریتی، ارسال ویفر از چین را متوقف کرد، آماده شوک‌های عرضه جدیدی می‌شود. این اتفاق چند هفته پس از آن رخ داد که لاهه کنترل این شرکت را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به دست گرفت.

غول تولید تراشه هلندی، Nexperia، پس از اختلاف با مدیریت محلی کارخانه در هلند، ارسال ویفرهای سیلیکونی به سایت بسته‌بندی و آزمایش خود در دونگوان چین را متوقف کرده است و این امر خطر اختلالات عرضه جدید را برای بزرگترین خودروسازان اروپا افزایش می‌دهد.

بلومبرگ با استناد به بیانیه‌ای از این شرکت گزارش داد که این اقدام «به‌طور بالقوه بن‌بستی را که در حال حاضر بر تولید خودرو در اروپا و فراتر از آن تأثیر می‌گذارد، تشدید می‌کند.»

در نامه‌ای مورخ ۲۹ اکتبر که توسط استفان تیلگر، مدیر اجرایی موقت، امضا شده است، که پس از آنکه دولت هلند از قدرت وتوی نادر خود علیه شرکت‌های خصوصی برای برکناری مدیرعامل سابق، ژانگ شوئژنگ، استفاده کرد، منصوب شد، به مشتریان اطلاع داده شد که عرضه به دونگوان از ۲۶ اکتبر به حالت تعلیق درآمده است.

این شرکت این تصمیم را به عدم رعایت شرایط پرداخت توافق‌شده قراردادی توسط مدیریت سایت مرتبط دانست.

شرکت نکسپریا حجم زیادی از تراشه‌های به اصطلاح کالایی مورد استفاده در کنترل قدرت، حسگرها و قطعات الکترونیکی بدنه خودروسازانی مانند بی‌ام‌و، استلانتیس و فولکس واگن را تولید می‌کند.

این قطعات حتی پس از کاهش کمبودهای دوران همه‌گیری، همچنان گلوگاه‌های حیاتی در صنعت خودرو هستند. هرگونه وقفه در جریان ویفر به مراکز مونتاژ می‌تواند به سرعت به سازندگان ماژول و کارخانه‌های خودروسازی سرایت کند.

در تاریخ 30 سپتامبر، دولت طبق قانون دسترسی به کالاها، کنترل موقت نکسپریا را به دست گرفت و به کاستی‌های مدیریتی و خطراتی که تداوم عرضه و امنیت اقتصادی هلند و اروپا را به دلیل درگیری‌های مداوم با شرکت خواهر چینی و تأمین‌کنندگان تهدید می‌کند، اشاره کرد.

مقامات این اقدام را استثنایی توصیف کردند و گفتند که عملیات اصلی می‌تواند ادامه یابد، اما با اختیار جلوگیری از هرگونه تصمیم مضر در آینده.

طبق گزارش‌های بعدی، نگرانی‌های هلند با نشانه‌هایی مبنی بر احتمال انتقال تجهیزات و قابلیت‌ها از اروپا تحت رهبری قبلی افزایش یافته است، زیرا تولیدکنندگان چینی در چندین صنعت پس از تعرفه‌های ایالات متحده و نگرانی‌های اتحادیه اروپا در مورد انحصار، اقدامات حمایتی فزاینده‌ای را اعمال می‌کنند.

پکن در 4 اکتبر با کنترل‌های صادراتی که نکسپریا چین و پیمانکاران فرعی آن را از صادرات قطعات نهایی مشخص شده ساخت این کشور منع می‌کرد، جریان‌های فرامرزی را پیچیده‌تر کرد.

خودروسازان و تأمین‌کنندگان هشدار داده‌اند که اختلال طولانی‌مدت می‌تواند منجر به کاهش تولید و رکود عمومی در صنعتی شود که در حال حاضر به دلیل بن‌بست تجاری مداوم با ایالات متحده و به‌ویژه اگر قطعات جایگزین به موقع واجد شرایط نشوند، با فشارهایی مواجه است.

گروه‌های صنعتی می‌گویند موجودی تراشه‌های کنترل اولیه کم است و زمان لازم برای تغییر بسته‌ها همچنان طولانی است.

دولت هلند اعلام کرده است که در حال مذاکره با همتایان چینی خود برای حل مشکلات صادرات و تثبیت عرضه در آینده نزدیک است. اقدامات بیشتر به مذاکرات بین لاهه، شرکت مادر چینی Nexperia، Wingtech، و مقامات چینی بستگی دارد.

شاخص‌های کلیدی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از اینکه آیا Nexperia می‌تواند ویفرها را به سایت‌های دیگر هدایت کند، هرگونه کاهش محدودیت‌های صادراتی چین و راهنمایی‌های رسمی از خودروسازان اروپایی در مورد برنامه‌های تولید برای ماه‌های نوامبر و دسامبر.

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا (ACEA) می‌گوید که کمبود “بحرانی” میکروچیپ‌های بنیادی “روز به روز” بدتر می‌شود، زیرا ممنوعیت صادرات Nexperia از چین همچنان ادامه دارد و نسبت به اختلال قریب‌الوقوع در تولید خودروهای اروپایی هشدار می‌دهد.

انجمن تولیدکنندگان تراشه (ACEA) خواستار یک راه‌حل سریع و دیپلماتیک برای بازگرداندن جریان تراشه‌های فرامرزی شد و خاطرنشان کرد که محدودیت‌های پایدار خطر سرایت به خطوط مونتاژ را دارند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *