نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 آبان 1404 7:12 ب.ظ

بزرگترین کشتی کابل‌کش جهان ۱۷۰۰ مایل مزرعه بادی فراساحلی را به هم متصل می‌کند

بزرگترین کشتی کابل‌کش جهان ۱۷۰۰ مایل مزرعه بادی فراساحلی را به هم متصل می‌کند

۲۲ اکتبر ۲۰۲۵-عکس از نویسنده: جورجینا جدیکوفسکا-فلیمینگ جنکین، کشتی کابل‌کش (CLV).-یان دنول

یک شرکت ساخت‌وساز دریایی خانوادگی از بلژیک، به‌تازگی بزرگترین و پیشرفته‌ترین کشتی کابل‌کش جهان را در تلاش برای تغییر شکل صنعت انرژی فراساحلی جهانی، راه‌اندازی کرده است.شرکت جان دنول مستقر در آلست اعلام کرد که اولین کشتی کابل‌گذار (CLV) XL آن، فلیمینگ جنکین، در ۲۱ اکتبر در کارخانه کشتی‌سازی CMHI هایمن در استان جیانگسو چین رونمایی شد.

طبق گزارش‌ها، این کشتی ظرفیت حمل کابل بی‌سابقه ۲۸۰۰۰ تنی دارد که آن را به بزرگترین کشتی از نوع خود تا به امروز تبدیل می‌کند. این کشتی برای نصب کابل‌های زیر دریا برای مزارع بادی فراساحلی با ظرفیت بالا و اتصالات شبکه برق طراحی شده است.

انتظار می‌رود فلیمینگ جنکین نقش بزرگی در گذار اروپا به انتقال برق پاک در مقیاس بزرگ ایفا کند. پس از عملیاتی شدن در سال ۲۰۲۶، اولین ماموریت خود را تحت برنامه ۲GW اپراتور شبکه هلندی-آلمانی TenneT آغاز خواهد کرد.

این برنامه نسل جدیدی از اتصالات فراساحلی را معرفی می‌کند که قادر به انتقال حداکثر دو گیگاوات برق در هر کدام است که بیش از دو برابر ظرفیت تغییر شکل انرژی فراساحلی سیستم‌های موجود است.

انتظار می‌رود کشتی فلیمینگ جنکین بیش از ۱۷۰۰ مایل (۲۸۰۰ کیلومتر) کابل‌های زیر دریایی را در مسافتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر (۴۳۴ مایل) در سراسر دریای شمال نصب کند. این امر به اتصال مزارع بادی فراساحلی به سرزمین اصلی و تقویت شبکه انرژی تجدیدپذیر اروپا کمک خواهد کرد.

ووتر ورمیرش، مدیر کابل‌های زیر دریایی و انرژی فراساحلی یان دنول، اظهار داشت: «فلیمینگ جنکین تمام تخصص نصب کابل را که ما در ۱۵ سال گذشته کسب کرده‌ایم، ترکیب می‌کند.»

به گفته ورمیرش، کل کشتی و فناوری‌های موجود در آن توسط متخصصان داخلی شرکت ساخته شده است. وی ادامه داد: «نتیجه، کشتی‌ای است که بسیار کارآمد عمل می‌کند و هم قیمت تمام شده و هم ردپای اکولوژیکی پروژه‌های ما را کاهش می‌دهد.»

این کشتی دارای سه چرخ فلک کابلی عظیم است که دو تا از آنها روی عرشه و یکی در زیر آن قرار دارد. این کشتی می‌تواند تا چهار کابل را به طور همزمان قرار دهد و می‌تواند کشش کابل‌ها را تا ۱۵۰ تن تحمل کند.

طبق گفته شرکت، این وزن معادل وزن مجسمه آزادی است. علاوه بر این، می‌تواند نصب‌هایی را در اعماق نزدیک به ۱۰۰۰۰ فوت (۳۰۰۰ متر) انجام دهد.

این لایه کابلی جدید که به عنوان یک کشتی با انتشار بسیار کم (ULEv) طبقه‌بندی می‌شود، دارای یک سیستم اگزوز دوگانه است که تا ۹۹ درصد از انتشار نانوذرات را حذف می‌کند.

علاوه بر این، نیروگاه هیبریدی آن یک باتری ۲.۵ مگاوات ساعتی (MWh) را با ژنراتورهایی که قادر به کار با سوخت زیستی و متانول سبز هستند، ادغام می‌کند. این امر به کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن (CO2) و اکسید نیتروژن (NOx) کمک خواهد کرد.

ورمیرش توضیح داد: «کشتی فلیمینگ جنکین و کشتی دوقلویش ویلیام تامسون بهترین کشتی‌های موجود در بازار برای نصب کابل‌های اتصال هستند که شبکه‌های انرژی را در فواصل طولانی‌تر به هم متصل می‌کنند.»

ورمیرش در یک بیانیه مطبوعاتی نتیجه‌گیری کرد: «این اتصالات برای ساخت یک شبکه انرژی قابل اعتماد مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر بسیار مهم هستند.»

طبق گفته شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق، تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴۶۴ میلیارد دلار (۴۰۰ میلیارد یورو) برای توسعه زیرساخت‌های انتقال انرژی فراساحلی اروپا مورد نیاز خواهد بود. فلیمینگ جنکین قرار است نقش مهمی در این تلاش ایفا کند.

این شرکت همچنین از برنامه‌هایی برای یک کشتی جدید نصب سنگ زیر دریا (SRIV) به نام جورج دبلیو. گوتالس رونمایی کرد تا تقاضای جهانی رو به افزایش برای حفاظت از زیرساخت‌های زیر آب را برآورده کند. این کشتی که برای حمل بیش از ۳۰۰۰۰ تن مواد طراحی شده است، سومین کشتی نصب سنگ زیر دریا این شرکت محسوب می‌شود.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *