
چتبات هوش مصنوعی Doubao از ByteDance. عکس: Shutterstock
وینسنت چو – ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۵
Doubao، متعلق به ByteDance، همچنان محبوبترین برنامه هوش مصنوعی در سرزمین اصلی چین است و در ماه اوت ۱۵۷ میلیون کاربر فعال ماهانه (MAU) داشته است، در حالی که چتبات همنام رقیب DeepSeek همچنان سهم بازار خود را از دست میدهد.
Doubao که در اوت ۲۰۲۳ توسط TikTok و مالک Douyin، ByteDance، راهاندازی شد، تاکنون رشد مداومی را در سال جاری ثبت کرده است و طبق دادههای جمعآوریشده توسط شرکت تحقیقات بازار QuestMobile، از ماه ژوئیه ۶.۶ درصد افزایش تعداد کاربران داشته است.
در مقابل، چتبات DeepSeek که در رتبه دوم قرار دارد، ماه گذشته شاهد کاهش بیشتر تعداد کاربران بود و ۴ درصد نسبت به ماه ژوئیه کاهش یافت و به ۱۴۳ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید.
طبق دادههای QuestMobile، تقریباً ۴۰ درصد از کاربرانی که در ماه مه چتبات DeepSeek را ترک کردند، به Doubao روی آوردند.
پیشتازی Doubao در بازار برنامههای هوش مصنوعی مصرفکننده محور در سرزمین اصلی، نشاندهنده تلاشهای ByteDance برای ارتقاء منظم این چتبات است که در ماه مه یک قابلیت تماس ویدیویی بلادرنگ اضافه کرد که برنامه را به یک دستیار دیجیتال تعاملی تبدیل میکند.
به گفته لی بانگژو، بنیانگذار ردیاب محبوبیت محصولات هوش مصنوعی Aicpb.com، ByteDance مستقر در پکن، در مورد بهبود ویژگیهای Doubao “بسیار جدی” بوده است.
لی گفت: “آنها دائماً به این فکر میکنند که چه مشکلات عملی باید حل شوند و در کدام زمینههای برنامه، به جای اینکه صرفاً قابلیتهای مدل را جمع کنند – اگرچه این هنوز اساس کار است.”
در همین حال، چتبات همنام DeepSeek از نظر ویژگیها از رقبا عقب مانده است. این برنامه فاقد قابلیتهای چندوجهی است، در حالی که دوبائو و دیگر دستیاران هوش مصنوعی پشتیبانی از تولید متن، تصویر، صدا و ویدیو و همچنین جستجوی آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی را اضافه کردهاند.
کاهش تعداد کاربران چتبات DeepSeek تضاد شدیدی را با محبوبیت آن در اوایل سال جاری نشان میدهد، زمانی که این چتبات با تکیه بر انتشار مدل استدلال متنباز R1 توسط این استارتآپ مستقر در هانگژو، مورد تحسین گسترده صنعت قرار گرفت.
در ژانویه، چتبات DeepSeek با کنار زدن ChatGPT از OpenAI، جایگاه برتر را در فروشگاه App Store اپل در ایالات متحده از آن خود کرد.از آن زمان، سایر دستیاران هوش مصنوعی سهم چتبات DeepSeek را در سرزمین اصلی چین کاهش دادهاند.
طبق دادههای QuestMobile، یوانبائو از Tencent Holdings که در رتبه سوم قرار دارد، در ماه اوت شاهد افزایش ۲۲.۴ درصدی کاربران و رسیدن به نزدیک به ۳۳ میلیون کاربر فعال ماهانه بوده است. دادههای QuestMobile نشان میدهد که اپلیکیشن سلامت AQ گروه Ant، که در ماه ژوئن عرضه شد و در ماه آگوست شاهد افزایش ۶۰.۱ درصدی کاربران نسبت به ماه قبل بود، به جمع ۱۰ اپلیکیشن برتر هوش مصنوعی در سرزمین اصلی چین اضافه شده است.
شرکت وابسته به گروه علیبابا در حوزه فینتک اعلام کرد که تقریباً ۶۰ درصد از کاربران اپلیکیشن AQ از شهرهای سطح سوم و پایینتر در سراسر چین هستند. علیبابا مالک روزنامه Post است.به گفته تحلیلگر Zhu Jiali از AI Insight، یک شرکت تحقیقاتی داخلی در صنعت هوش مصنوعی، رقابت بین اپلیکیشنهای بومی هوش مصنوعی چینی اکنون وارد مرحله حیاتی «مقیاسپذیری و حفظ» شده است.
Zhu گفت: «رقابت برای سهم بازار در اکوسیستم گستردهتر، بر اساس کانالهای توزیع بازیگران مختلف و نفوذ آنها در زمینههای مختلف اپلیکیشن، برنده و بازنده خواهد داشت.»