
کپیرایت Canva-نوشته پاول گلوگوفسکی -11/08/2025 –
بهرهوری کارگران در اروپا کمتر از ایالات متحده است و این شکاف همچنان در حال گسترش است. پذیرش هوش مصنوعی میتواند به معکوس کردن این روند کمک کند.با وجود شباهتهای فرهنگی و پیشرفت فناوری، شکاف بهرهوری بین اروپا و ایالات متحده نه تنها همچنان پابرجاست، بلکه در حال افزایش است.
یورونیوز با داوید اوسیکی، متخصص بازار فناوری جدید، که اخیراً در نوشتن گزارشی 40 صفحهای در مورد تحلیل توسعه اقتصادی در دو سوی اقیانوس اطلس همکاری داشته است، در مورد چرایی این اتفاق و آنچه ممکن است تغییر کند، گفتگو کرد.
اوسیکی گفت: “ما اخیراً مطالعهای انجام دادیم که به وضوح نشان میدهد: تفاوت بین ایالات متحده و اروپا فقط مربوط به پول نیست. همچنین به تعداد شرکتهای بزرگی که میتوانند فناوریهای جدید، از جمله هوش مصنوعی را به طور مؤثر پیادهسازی کنند، مربوط میشود.»
هوش مصنوعی: فرصت یا چالش در انقلاب فناوری؟
اوسیچکی گفت: «با مقایسه دادهها از سال ۱۹۹۶، به وضوح میبینیم که ایالات متحده از بحرانهای متوالی – بحران مالی ۲۰۰۸، همهگیری و بحران فعلی مربوط به تحول هوش مصنوعی – به طور مؤثرتری بیرون آمده است.» او افزود که هر بحران منجر به افزایش تولید در ایالات متحده شده است.اما در اروپا، واکنش «رکود» بوده است.
تفاوتهای کلیدی؟ سرمایهگذاریها و ساختار اقتصاد.
بازار سهام ایالات متحده تحت سلطه شرکتهای به اصطلاح «بزرگ فناوری» است – هفت شرکت بزرگ فناوری که نه تنها رشد ارزش عظیمی ایجاد میکنند، بلکه جدیدترین فناوریها را نیز به طور مؤثر پیادهسازی میکنند.
در مورد اروپا، اوسیچکی گفت: «ما از این فرصت استفاده نکردیم.»
گزارش ماریو دراگی، اقتصاددان و نخست وزیر سابق ایتالیا در مورد چگونگی بهبود رقابتپذیری اتحادیه اروپا نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند شانس اروپا برای کاهش فاصله با ایالات متحده باشد.اما حتی در اینجا، وضعیت ساده نیست. کارگران اروپایی ادعا میکنند که مزایای هوش مصنوعی را با رقم چشمگیر ۹۵ درصد درک میکنند، اما دو سوم آنها از دست دادن شغل خود میترسند.
در همین حال، سه چهارم آنها نشان میدهند که دسترسی معناداری به ابزارهای هوش مصنوعی در محل کار ندارند. و یک سوم میگویند که آموزش یا تحصیلاتی ندارند که به آنها امکان استفاده بهتر از فناوریهای جدید را بدهد.
غولهای کمتر، شرکتهای متوسط بیشتر
دادههای جمعآوریشده در یک مطالعه از ۸۰۰ شرکت از شش کشور اروپایی نشان میدهد که بزرگترین شرکتهای اروپایی (با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار یا ۸.۶۸ میلیارد یورو) با نرخی قابل مقایسه با غولهای آمریکایی در حال پذیرش هوش مصنوعی هستند. چالشها در میان شرکتهای کوچکتر آغاز میشود.
اوسیسکی گفت: «مشکل در پایینترین سطح قرار دارد. شرکتهای کوچکتر، به ویژه شرکتهایی که ارزش آنها بین ۱ تا ۲.۵ میلیارد دلار [۲.۲ میلیارد یورو] است، سه برابر کمتر از همتایان آمریکایی خود احتمال دارد که هوش مصنوعی را با موفقیت پیادهسازی کنند.»
علاوه بر این، اقتصاد اروپا چندپارهتر است: شرکتهای متوسط بیشتری وجود دارند، اما غولهای جهانی کمتری. این سازمانهای کوچکتر اغلب دسترسی محدودی به فناوری، ابزار و کارکنان متخصص دارند.
اندازه شرکت تنها عامل نیست. تفاوتهای بخشها به همان اندازه قابل توجه است. صنایع هوافضا، دفاعی و پیشرفته در استفاده از هوش مصنوعی در اروپا پیشرو هستند. در همین حال، بخشهای دولتی و انرژی به طور قابل توجهی عقب ماندهاند و تفاوتها به دهها درصد میرسد.
نتایج بین کشورها به طور مشابه متفاوت است. سوئیس، آلمان و فرانسه پیشتاز هستند، اما پس از در نظر گرفتن ساختار بخشی، بریتانیا با نرخ پذیرش هوش مصنوعی بیش از ۵۰ درصد، به عنوان رهبر ظاهر میشود.
از سوی دیگر، در حالی که فرانسه شرکتهای بزرگ و جاهطلبیهای تکنولوژیکی بالایی دارد، نرخ پذیرش آن به طرز شگفتآوری پایین است – حدود 30 درصد. اسپانیا و ایتالیا در پایینترین رتبهبندی قرار دارند.
به گفته اوسیچکی، سرمایهگذاری بزرگترین چالش است.
بین سالهای 2013 تا 2023، سرمایهگذاری در فناوریهای جدید در ایالات متحده 5 تا 7.5 برابر بیشتر از اروپا بود. در عین حال، شرکتهای اروپایی سعی کردند با تفاوتهای سازمانی جبران کنند – اما فایدهای نداشت.
اوسیچکی گفت: “شما نمیتوانید فقط کمربند خود را برای یک دهه سفت کنید و انتظار نتیجه داشته باشید. شما باید با شجاعت سرمایهگذاری کنید، آموزش دهید و فناوریهای جدید را پیادهسازی کنید.”
چگونه شکاف را پر کنیم .بوروکراسی اروپایی اغلب به عنوان مانعی برای نوآوری تلقی میشود.
به گفته اوسیچکی، این برای بزرگترین بازیگران اروپا مشکلی ندارد.
وی افزود: “با این حال، برای شرکتهای کوچکتر، مقررات میتوانند بهانه یا مانع باشند.” مرتبط
لیفت با شرکت هوش مصنوعی چینی بایدو برای آوردن تاکسیهای رباتیک به اروپا در سال ۲۰۲۶ همکاری خواهد کرد.به نظر او، کلید این کار نه تنها سادهسازی مقررات، بلکه تصمیمگیریهای سریعتر، شجاعت بیشتر و آموزش فناوری گسترده است.
اتحادیه اروپا اهداف بلندپروازانهای دارد: تا سال ۲۰۳۰، ۷۵ درصد از شرکتها باید از فناوریهای ابری و هوش مصنوعی استفاده کنند و درحداقل ۲۰ میلیون شهروند باید مهارتهای دیجیتال پیشرفته داشته باشند.
اوسیسکی گفت افزایش سرمایهگذاری در فناوریهای جدید، حمایت از شرکتهای متوسط در پذیرش هوش مصنوعی، کاهش شکاف بین بخشها و کشورها، ارائه ابزارها برای کارمندان و ارائه آموزش به آنها بسیار مهم خواهد بود.
او گفت: “اگر این کار را نکنیم، بهرهوری اروپا همچنان عقب خواهد ماند. و با این کار، رقابتپذیری کل قاره نیز کاهش خواهد یافت.”