نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

27 تیر 1404 12:58 ق.ظ

شبکه پستی کشور در مسیر تحول دیجیتال

26-4-1404

موضوع بهینه‌ سازی شرکت‌های پستی به دلیل اینکه شبکه ارتباطات فیزیکی ماهیتی انرژی‌بر دارد، با اهمیتی بوده و استفاده از سیستم‌های جدید و هوشمند در این بخش نقش مهمی دارد؛ آنطور که معاون وزیر ارتباطات گفته هوشمندسازی فرآیند‌های پستی، به‌ ویژه پس از کرونا، با شتاب بیشتری دنبال شد و این روند امروز به ارتقای کمی و کیفی خدمات، به‌خصوص در حوزه خدمات الکترونیک، منجر شده است.

به گزارش پرشین خبر از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست، موضوع بهینه‌سازی شرکت‌های پستی به دلیل اینکه شبکه ارتباطات فیزیکی ماهیتی انرژی‌بر دارد، با اهمیتی بوده و استفاده از سیستم‌های جدید و هوشمند در این بخش نقش مهمی دارد؛ آنطور که معاون وزیر ارتباطات گفته هوشمندسازی فرآیند‌های پستی، به‌ویژه پس از کرونا، با شتاب بیشتری دنبال شد و این روند امروز به ارتقای کمی و کیفی خدمات، به‌خصوص در حوزه خدمات الکترونیک، منجر شده است.

توسعه اقتصاد دیجیتال ظرفیت‌های جدیدی را برای پست ایجاد کرده تا به عنوان بازویی توانمند در اقتصاد دیجیتال نقش‌آفرین باشد. به دلیل اینکه شبکه ارتباطات فیزیکی ماهیتی انرژی‌بر دارد، بهینه‌سازی شرکت‌های پستی مساله‌ای بااهمیت و جدی بوده و استفاده از روش‌های فناورانه و بهره‌گیری از سیستم‌های جدید و هوشمند نقشی کلیدی در آن خواهد داشت. بی‌شک در جایی که ظرفیت برای حرکت به سمت هوشمندسازی وجود داشته باشد، چرخه توسعه مستمر شکل خواهد گرفت.

هوشمندسازی به معنای استفاده از تکنیک‌ها، ابزارها، تجهیزات و تکنولوژی‌های انقلاب صنعتی چهارم به منظور تسهیل فرایند‌ها و عملیات‌های گوناگون در صنایع مختلف و زندگی روزمره است که مهم‌ترین هدف و نتیجه آن را می‌توان رسیدن به نظم، انسجام کلی و ساختار یافته دانست که سبب می‌شود بدون اینکه اختلالی در فرایند‌ها به وجود بیاید به صورت کاملا هوشمند و خودکار انجام شود.

یکی از مزیت‌های مهم هوشمند‌سازی را عدم وابستگی به نیروی انسانی برای اجرای فعالیت‌های مختلف دانست که می‌تواند سبب ایجاد دیجیتالی شدن شود. در این باره محمد احمدی- مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات- معتقد است که هوشمندسازی فرآیند‌های پستی، به‌ویژه پس از شیوع کرونا، با شتاب بیشتری دنبال شد و امروز این روند به ارتقای کمی و کیفی خدمات، به‌خصوص در حوزه خدمات الکترونیک، منجر شده است.

صندوق‌های پستی هوشمند از اقداماتی است که طی سال‌های گذشته توسط شرکت پست در صدر توجه قرار گرفته است. درباره جزییات این صندوق‌ها باید گفت صندوق پستی هوشمند یک صندوق فلزی قفل‌دار و هوشمند است که در حال حاضر، در ۱۴۰ نقطه کشور از جمله شهر تهران و برخی دیگر از شهر‌ها مانند جزیره کیش و خوزستان نصب شده است. دسترسی آسان و امنیت بالا و کمک به کاهش ترافیک شهری از مهم‌ترین ویژگی‌های این صندوق‌ها محسوب می‌شود.

گفتنی است روش استفاده از لاکر‌ها به این صورت بوده که هنگام ثبت سفارش در سامانه شرکت ملی پست یا فروشگاه اینترنتی به جای اعلام آدرس خانه یا محل کار، می‌توانید یکی از ایستگاه‌های لاکر نزدیک به محل رفت و آمد خود را انتخاب کنید. همچنین در لایه فرایند‌های اجرایی نیز یکی از پروژه‌هایی که در دست دارند ربات‌های هوشمند است که کار تفکیک و تجزیه محصولات را انجام دهند، به دنبال آن سیستم مکانیزه تجزیه یا سیستم‌های سورتینگ هوشمند تجزیه توسعه می‌یابند، چراکه از تلفیق اطلاعات حاصل از رویداد‌های مرسوله با استفاده از این مکانیزه تحلیل‌های هوشمندانه قابل پیاده‌سازی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *