نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 شهریور 1404 5:15 ب.ظ

رفع تهوع ناشی از حرکت در یک وسیله نقلیه برقی با یک فایل صدای یک دقیقه‌ای

رفع تهوع ناشی از حرکت در یک وسیله نقلیه برقی با یک فایل صدای یک دقیقه‌ای

۳۰ ژوئن ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: کایف شیخ

تهوع ناشی از حرکت در یک وسیله نقلیه برقی؟ این صدای یک دقیقه‌ای ۱۰۰ هرتزی ممکن است درمان باشد

یک روش ساده صدادرمانی که در شبیه‌سازها و سواری‌های واقعی آزمایش شده است، نویدبخش بازیابی راحتی در هر سفری است.

مسافرانی که مستعد ابتلا به تهوع ناشی از حرکت در وسایل نقلیه الکتریکی هستند، ممکن است به زودی با یک درمان غیرمنتظره تسکین پیدا کنند: یک فرکانس صوتی خاص که برای کاهش علائم طراحی شده است.

محققان دانشگاه ناگویا ژاپن گزارش می‌دهند که گوش دادن به یک صدای ثابت ۱۰۰ هرتزی فقط به مدت یک دقیقه قبل از سفر می‌تواند سرگیجه و حالت تهوعی را که بسیاری از رانندگان در ماشین‌های باتری‌دار را آزار می‌دهد، به طور قابل توجهی کاهش دهد.این تیم می‌گوید که این کلیپ صوتی کم‌فناوری که می‌توان آن را روی هر تلفنی دانلود کرد، در یک شبیه‌ساز رانندگی، یک وسیله نقلیه واقعی و حتی یک تاب بازی نیز کار می‌کند.

بیش از ۱۳ میلیون خودروی برقی جدید در سال ۲۰۲۴ وارد جاده‌های چین شدند و خریداران آمریکایی در همان سال ۱.۳ میلیون دستگاه از این خودروها را خریداری کردند که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. میلیون‌ها آمریکایی، که تعدادشان رو به افزایش است، مسافت‌های طولانی رانندگی می‌کنند و راحتی داخل کابین به چیزی بیش از یک نگرانی جزئی تبدیل شده است.مطالعات نشان می‌دهد که خودروهای برقی نشانه‌های حرکتی ایجاد می‌کنند که با خودروهای بنزینی تفاوت ظریفی دارند و برخی از رانندگان را تنها پس از یک رفت و آمد کوتاه، عرق کرده و حالت تهوع می‌گیرند.

خودروهای برقی به دلیل ترمز احیاکننده، که هنگام کاهش سرعت، انرژی را جذب کرده و آن را به باتری بازمی‌گرداند، به سرعت شتاب می‌گیرند و به طور متفاوتی کند می‌شوند. محققان چینی دریافته‌اند که کاهش سرعت با فرکانس پایین، عامل اصلی این مشکل است.

طبق گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، تیمی در دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ (گوانگژو) ماه گذشته نشان داد که سیستم ترمز به تنهایی می‌تواند علائم بیماری حرکت را تحریک کند.

کار جداگانه‌ای از دانشگاه چونگ‌کینگ و موسسه تحقیقات مهندسی خودرو چین، سواری با خودروهای برقی را به افزایش بی‌قراری و تنش عضلانی مرتبط دانست و هشدار داد که ناراحتی می‌تواند سلامت و رضایت از سفر را از بین ببرد.

دانشمندان علوم اعصاب همچنین تغییراتی را در داخل مغز مشاهده می‌کنند. همانطور که SCMP گزارش داد، مطالعه‌ای به رهبری دانشگاه شانگهای و شرکت خودروسازی SAIC Motor نشان داد که “اتصال عملکردی مغز برای مقابله با استرس فیزیولوژیکی و روانی ناشی از بیماری حرکت، سازماندهی مجدد می‌شود.”

سیستم عصبی مرکزی برای تطبیق سیگنال‌های حسی که دیگر با انتظارات مسافران از نحوه حرکت وسیله نقلیه مطابقت ندارند، تلاش می‌کند.

آزمایش دانشگاه ناگویا راه حل بسیار ساده‌تری را پیشنهاد می‌کند. پس از گوش دادن به یک دقیقه صدای پشت سر هم با فرکانس ۱۰۰ هرتز، داوطلبان هنگام رانندگی علائم کمتر و خفیف‌تری نشان دادند. ماساشی کاتو، نویسنده اصلی، در این مطالعه که در ماه مارس در مجله سلامت محیطی و پزشکی پیشگیرانه منتشر شد، توضیح داد: «ارتعاشات ناشی از صدای منحصر به فرد، اندام‌های گوش داخلی را تحریک می‌کند که شتاب خطی و گرانش را تشخیص می‌دهند. این نشان می‌دهد که یک تحریک صوتی منحصر به فرد می‌تواند سیستم دهلیزی را که تعادل و جهت‌گیری فضایی را حفظ می‌کند، به طور گسترده فعال کند. نشانگرهای فیزیولوژیکی از برداشت‌های رانندگان پشتیبانی کردند. کاتو افزود: «این نتایج نشان می‌دهد که فعال شدن اعصاب سمپاتیک، که اغلب در بیماری حرکت دچار اختلال می‌شوند، به طور عینی با قرار گرفتن در معرض صدای منحصر به فرد بهبود یافته است.»

از آنجا که این درمان به هیچ سخت‌افزار خاصی فراتر از بلندگو یا هدفون نیاز ندارد، تحلیلگران خودرو می‌گویند که تولیدکنندگان می‌توانند این صدا را با هزینه ناچیزی در سیستم‌های اطلاعاتی-سرگرمی داخل خودرو قرار دهند یا به کاربران اجازه دهند آن را از تلفن‌های خود پخش کنند.

پیشرفت‌های مشابه نشان می‌دهد که دانشمندان در سراسر جهان این نقص حمل و نقل خودروهای برقی را تصدیق می‌کنند و قصد دارند با آن مقابله کنند. در ماه مه ۲۰۲۵، مهندسان دانشگاه میشیگان از PREACT رونمایی کردند، مجموعه‌ای که یا صندلی‌ها را کج می‌کند و کمربندها را به طور خودکار سفت می‌کند یا نشانه‌های لمسی پیشرفته‌ای ارسال می‌کند تا مسافران بتوانند برای چرخش‌ها و توقف‌های بعدی آماده باشند.

این سیستم که روی بیش از ۱۵۰ داوطلب آزمایش شد، نمرات تهوع ناشی از حرکت را تقریباً به نصف کاهش داد و ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که بر روی این ویژگی در ماشین بعدی خود اصرار خواهند داشت.

در مجموع، چنین اصلاحاتی می‌تواند دوران حمل و نقل الکتریکی را بسیار کمتر تهوع‌آور کند. اگر یافته‌های ژاپنی‌ها در بزرگراه‌های دنیای واقعی نیز صادق باشد، ساده‌ترین نسخه برای تهوع ناشی از حرکت خودروهای برقی ممکن است به آسانی زدن دکمه «بازی» باشد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *