
Anker و رقیبش Romoss بیش از ۱.۲ میلیون پاوربانک را در بحبوحه خطرات آتشسوزی فراخوان کردهاند. عکس: جزوه -بن جیانگین پکن -۲۷ ژوئن ۲۰۲۵
شرکت Anker Innovations، تولیدکننده لوازم جانبی شارژ چینی، پس از فراخوان مشترک بیش از یک میلیون پاوربانک در یکی از بزرگترین فراخوانهای لوازم الکترونیکی مصرفی کشورچین در سالهای اخیر، همکاری استراتژیکی با شرکت باتریسازی Amperex Technology Limited (ATL) ایجاد کرده است و به سرعت برای تأمین یک تامینکننده جدید سلول باتری اقدام میکند.
طبق بیانیهای که در وبسایت Anker منتشر شد، این تولیدکننده گجت مستقر در شنژن قصد داشت یک دسته اولیه شامل ۴۵ میلیون باتری لیتیوم-یونی را از ATL خریداری کند. این قرارداد، تغییری برای زنجیره تأمین Anker است، زیرا این شرکت به دنبال بازگرداندن اعتماد مصرفکننده به ایمنی محصولات خود است.
شرکت Anker اعلام کرد که «در حال تعمیق همکاری زنجیره تأمین با یک تأمینکننده پیشرو در زمینه باتری است تا گامی بزرگ به سوی یک راهحل انرژی الکترونیکی مصرفی ممتاز بردارد.»
این اقدام پس از آن صورت میگیرد که Anker و رقیبش Romoss بیش از ۱.۲ میلیون پاوربانک را فراخوان کردند، فروش مدلهای آسیبدیده را متوقف کردند و از مشتریان خواستند که درخواست بازپرداخت یا تعویض کنند. این شرکتها این فراخوان را به باتریهای معیوب از یک تأمینکننده ناشناس نسبت دادند که خطرات گرمای بیش از حد و آتشسوزی را به همراه داشت.
گزارشهای قبلی، باتریهای معیوب را به Apex Wuxi، زیرمجموعه شرکت باتریسازی آمریکایی Amprius Technologies و Wuxi Industrial Development Group، مرتبط میدانستند. وقتی از آنها پرسیده شد، Anker تأیید نکرد که باتریهای Apex منبع مشکل هستند، اما گفت که همکاری با این شرکت را متوقف کرده است.
طبق گزارش شرکت مشاورهای چونگدیانتیو که بر صنعت باتری این کشور تمرکز دارد، شرکت اپکس ووشی یکی از برترین تأمینکنندگان باتری برای تولیدکنندگان پاوربانک چینی است. طبق گزارشهای قبلی کالبدشکافی چونگدیانتیو، دو محصول فراخوان شده یعنی روموس PAC20-392 و انکر A1681، هر دو از باتریهای اپکس استفاده میکردند.
روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین با استناد به منابعی در اپکس ووشی گزارش داد که این شرکت تحقیقاتی را در مورد پاوربانکهای آسیبدیده آغاز کرده است تا علت این حادثه را مشخص کند.
شرکت ATL مستقر در هنگ کنگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری در جهان است که غولهای تلفن هوشمند اپل و سامسونگ الکترونیکس از مشتریان آن هستند. شرکت تامینکننده باتری خودروهای الکتریکی CATL در سال ۲۰۱۱ از ATL جدا شد و از آن زمان به بزرگترین تامینکننده باتری خودروهای برقی و ظرفیت ذخیرهسازی در جهان تبدیل شده است.
طبق گزارشهای منتشر شده، سامسونگ پس از حادثه مشابهی که در مورد باتریهای گوشی هوشمند پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود، گلکسی نوت ۷، رخ داد، به ATL روی آورد. نقص باتری در آن دستگاه منجر به گزارشهای متعدد از انفجار گوشیها شد که منجر به ممنوعیت پرواز در خطوط هوایی و فراخوان جهانی نزدیک به ۲.۵ میلیون دستگاه شد که همگی مجهز به باتریهای شرکت تابعه سامسونگ SDI بودند.