
تاکسی خودران وایمو-ماریو تاما / فایل گتی ایمیجز-۱۹ آگوست ۲۰۲۴، نوشته جنیفر الیاس، و لورا کولودنی،
وایمو، متعلق به آلفابت، جزئیاتی در مورد جدیدترین فناوری خودران “نسل ۶” خود منتشر کرد. فناوری جدید بدون راننده آن، که در خودروهای الکتریکی جیلی زیکر ادغام شده است، باید بتواند طیف وسیعتری از شرایط آب و هوایی را بدون نیاز به دوربینها و حسگرهای گرانقیمت در خودرو، مدیریت کند.
این شرکت از CNBC دعوت کرد تا از نزدیک شاهد توسعه روبوتاکسی جدید خود باشد. ساتیش جیاچاندران، معاون مهندسی وایمو، با اشاره به پیشرفتها در فناوری یادگیری ماشین و عملکرد نیمههادیها، گفت که تیم «مطمئن است که میتوانیم این نسل را بسیار سریعتر از نسل قبلی به بازار عرضه کنیم».
سرویس روبوتاکسی تجاری وایمو برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده راهاندازی شد. این شرکت پیش از این سیستمهای بدون راننده خود را در مینیونهای هیبریدی کرایسلر پاسیفیکا و شاسیبلندهای کاملاً برقی جگوار I-PACE ادغام کرده بود.
مدیران اجرایی در حالی جزئیات مربوط به روبوتاکسیهای آینده را به اشتراک میگذارند که وایمو در تلاش است تا سرویس موجود خود، وایمو وان، را در شهرهای سانفرانسیسکو، فینیکس، آستین، تگزاس و لسآنجلس در کمربند خورشیدی گسترش دهد.
امروزه، وایمو حدود ۵۰،۰۰۰ سفر بدون راننده پولی را به صورت هفتگی، عمدتاً در سانفرانسیسکو و فینیکس، ارائه میدهد. در ماه ژوئن، این شرکت لیست انتظار خود را حذف کرد و امکان استفاده از وایمو را برای هر کاربری در سانفرانسیسکو فراهم کرد. وایمو تا به امروز بیش از ۲ میلیون سفر را انجام داده است.
ماه گذشته، آلفابت اعلام کرد که 5 میلیارد دلار جدید در واحد خودروهای خودران خود سرمایهگذاری خواهد کرد، واحدی که ابتدا در سال 2009 به عنوان «راننده پروژه» در گوگل شروع به کار کرد.
جیاچاندران به CNBC گفت که این سرمایه عمدتاً برای مقیاسپذیری، از جمله افزودن تاکسیهای رباتیک جدید به ناوگان خود پس از تکمیل آزمایش و اعتبارسنجی نسل 6، استفاده خواهد شد. او گفت که پیشبینی میکند خودروهای جگوار I-PACE و جیلی Zeekr شرکت Waymo «در کنار هم» وجود خواهند داشت.
Waymo-Zeekr که در راه است، یک خودروی جعبهای شکل است که تقریباً همان اندازه SUVهای موجود Waymo I-Pace را دارد. با این حال، Zeekr دارای فضای داخلی است که ممکن است برای برخی از مسافران قابل دسترستر باشد. این فضا شامل یک پله کوتاه و سقف بلند با فضای پای بیشتر بین ردیفهای صندلی و سایر ویژگیها است.
Waymo به توسعه سفارشی سنسورها و نرمافزارها – از جمله لیدار، رادار و سایر موارد – که در اطراف Zeekr به گونهای نصب شدهاند که به سیستم خودرو “نمای 360 درجه” از موانع برای شناسایی و جلوگیری از آنها میدهد، ادامه داده است. این سنسورها همچنین دارای برف پاک کنهایی هستند که آنها را از بیشتر گرد و غبار و بارندگی پاک میکنند.
Waymo اعلام کرد که تا حدی برای کاهش هزینه هر روبوتاکسی، تعداد دوربینهای موجود در آن را از 29 به 13 و سنسورهای لیدار را از پنج به چهار کاهش داده است. این شرکت اکنون در حال آزمایش نسل 6 در جادههای عمومی با رانندگان حرفهای در این وسایل نقلیه است.
وایمو همچنین برخی از کارهای آزمایش و اعتبارسنجی خود را در دیترویت، بوفالو، نیویورک و نیویورک انجام میدهد تا در مورد عملکرد خودروهای بدون راننده خود در انواع مختلف ترافیک و آب و هوا اطلاعات بیشتری کسب کند.
اگرچه سرویسهای تجاری روبوتاکسی از Didi و Pony.ai در چین فعال و در حال اجرا هستند، اما وایمو در حال حاضر با رقابت کمی در ایالات متحده روبرو است. در داخل کشور، کروز متعلق به جنرال موتورز با موانعی روبرو شد که خودروهای بدون راننده آن را موقتاً از جادهها خارج کرد، در حالی که اوبر و فورد تلاشهای قبلی خود را در زمینه خودروهای بدون راننده متوقف کردند. تسلا هنوز خودروی بدون رانندهای ارائه نکرده است، اما قصد دارد در ماه اکتبر از «روبوتاکسی اختصاصی» خود رونمایی کند.