
جین لیقون، رئیس افتتاحیه بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا (AIIB)، در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در پکن صحبت میکند. ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶.نوشتهی بویان برکیچ -۲۶/۰۶/۲۰۲۵ –
دهمین نشست سالانه هیئت مدیره بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا (AIIB) خبرساز شده است.
دلیل این امر این است که این بانک به رهبری چین به شدت در پروژههای سراسر منطقه مشارکت داشته است. کارشناسان در قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان در حال تماشای قراردادهای جدید امضا شده با دولتهای خود هستند تا سعی کنند آینده تحولات اقتصادی را پیشبینی کنند.
اخیراً جلسات متعددی با نمایندگان بانک برگزار شده است که توجهات را به خود جلب کرده است. به ویژه، در 29 آوریل، بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا (AIIB) میزگردی را با وزارت اقتصاد ملی قزاقستان در مرکز مالی بینالمللی آستانه (AIFC) ترتیب داد.
نمایندگان بانکهای توسعه، شرکتهای سرمایهگذاری و سازمانهای دولتی توافق کردند که بسیج سرمایه خصوصی برای پر کردن شکاف تأمین مالی زیرساختهای آسیا به ارزش تریلیونها دلار ضروری است.
این جلسه با سخنان کنستانتین لیمتوفسکی، مدیر ارشد سرمایهگذاری در AIIB، که به صورت مجازی برای تأکید مجدد بر اهمیت استراتژیک قزاقستان در سبد سرمایهگذاری بانک، به جلسه آمد، آغاز شد.او خاطرنشان کرد که قزاقستان، یکی از اعضای بنیانگذار AIIB، بیش از 2 میلیارد دلار سرمایهگذاری در هفت پروژه بزرگ بخش دولتی و خصوصی دریافت کرده است.
لیمتوفسکی در آن زمان گفت: “اینها جادههایی هستند که جوامع را به هم نزدیکتر میکنند، انرژیهای تجدیدپذیری که خانهها را روشن میکنند و بیمارستانهایی که مراقبتهای ویژه ارائه میدهند. موقعیت استراتژیک قزاقستان به عنوان یک مرکز پراکندگی و تجارت بزرگ با مأموریت ما برای تقویت اتصال بینالمللی همسو است.”
او بر نقش بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا (AIIB) در پروژههایی که با هدف قزاقستان برای دستیابی به بیطرفی کربن تا سال ۲۰۶۰ همسو هستند، تأکید کرد.او با اشاره به توسعههای مداوم مزارع بادی و تأمین مالی برجسته اولین بیمارستان این کشور تحت قانون مشارکت عمومی-خصوصی (PPP)، گفت: «ما تاکنون با افزودن ۴۲۰ مگاوات انرژی سبز از قزاقستان حمایت میکنیم.»
بانک توسعه آسیا (ADB)، بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا (AIIB) و وزارتخانههای انرژی ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان نیز در ۵ آوریل تفاهمنامهای را برای حمایت از مطالعه امکانسنجی پروژه کریدور انرژی سبز خزر امضا کردند.
اوگنی ژوکوف، مدیر کل آسیای مرکزی و غربی ADB، گفت: «ابتکار کریدور انرژی سبز خزر یک اولویت استراتژیک برای سه کشور و همچنین ADB است، زیرا مستقیماً به ماموریت اصلی ما در تسهیل همکاریهای مرزی در زمینه زیرساختهای انرژی پاک و در عین حال پرداختن به چالشهای متعدد منطقهای کمک میکند.»
مجموعه فعالیتهای بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا چه چیزی را در مورد منطقه آشکار میکند؟
در سراسر جهان، و عمدتاً در آسیا، این بانک بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را متعهد یا تأیید کرده است. حدود نیمی از پروژههای توسعهای مربوط به انرژی، حمل و نقل و تحول روستایی است.در فهرست پروژههای بانک، میتوان دید که پنج کشور آسیای مرکزی حدود ۷.۵ میلیارد دلار وام جذب کردهاند.
در واقع، طبق گفته موسسات مالی جهانی، میانگین رشد منطقه در ۲۰ سال گذشته ۶.۱ درصد بوده است و پیشبینی میشود اقتصاد آن امسال نیز با همین نرخ رشد کند. بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) نرخ رشد ثابتی را برای چند سال آینده پیشبینی میکند.
این منطقه همچنین میانگین رشد جمعیت سالانه ۱.۱ درصد را تجربه میکند که فشار بیشتری را بر زیرساختهای آن وارد میکند – که بخش عمدهای از آن، به ویژه در سطح منطقهای، در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در دوران شوروی ساخته شده است.
بیشترین تعداد پروژههای تأمین مالی شده توسط این بانک در ازبکستان بوده و ماهیت پروژهها نشان دهنده رشد و تلاش دولت برای توسعه روستایی است.پس از وامهای اولیه در سال ۲۰۲۰ با هدف کاهش اثرات اقتصادی بیماری همهگیر کووید ۱۹ که به قزاقستان نیز اعطا شد، اکثر پروژههای ازبکستان که در فهرست بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا قرار دارند، مربوط به انرژی و توسعه روستایی هستند.
این پروژهها شامل طرحهای کلانی با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار هستند که با هدف تقویت تابآوری کلی اقتصادی، بهبود زیرساختها و حمایت از گذار به اقتصاد سبز انجام میشوند. همچنین تلاشهای هدفمندتری مانند (بازسازی) سیستمهای آبرسانی برای شهرهای منطقه بخارا، با دو پروژه به ارزش ۲۴۸ میلیون دلار و ۱۶۵ میلیون دلار، وجود دارد.
از دیگر نمونهها میتوان به برقرسانی ۱۰۸ میلیون دلاری راهآهن بین شهرهای توریستی به سرعت در حال رشد بخارا و خیوه و همچنین یک پروژه توسعه شهری ۱۰۰ میلیون دلاری با تمرکز بر شهرهای کوچک اشاره کرد.
همچنین تعدادی پروژه انرژی، همگی تجدیدپذیر، برق آبی، خورشیدی و بادی وجود دارد. همه به جز یکی، پروژههای غیرحاکمیتی بودند.
همه اینها مطابق با طرح رئیس جمهور ازبکستان، میرضیایف، “ازبکستان جدید ۲۰۳۰” است که اولویت را به گذار سبز و کاهش انتشار کربن میدهد.در قزاقستان، پروژهها کمتر هستند اما برای پروژههای بزرگتر و استراتژیک با ارزش بالاتر استفاده میشوند.
یک نمونه از این موارد، پروژه پیشنهادی نیم میلیارد دلاری برای بازسازی بزرگراه از آکتوبه به اولگایسین یا بزرگراه بین ژزقازغان و کاراگاندی – به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار – است. این بخشی از پروژه کریدور میانی، تلاش استراتژیک قزاقستان برای باقی ماندن به عنوان مسیر ترانزیت کلیدی برای حمل و نقل بین شرق و غرب است.
در جلسه ماه آوریل با بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا در آستانه، تالگات لاستایف، معاون وزیر حمل و نقل، بر تعهد قزاقستان به ایجاد یک شبکه حمل و نقل مدرن و بسیار توسعهیافته، با پشتیبانی برنامههای توسعه دولتی تا سال ۲۰۳۰، تأکید کرد.
وی گفت: «بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر جاده در معرض بازسازی و ساخت و ساز هستند که بیش از ۱۵ میلیارد دلار هزینه دارد. توسعه پایدار زیرساختها و گذار به انرژی پاک، حوزههای کلیدی استراتژی ملی قزاقستان هستند.»
در قرقیزستان، یک پروژه جادهای و یک وام نسبتاً کوچک ۵۰ میلیون دلاری برای گذار سبز و پایدار وجود دارد – ابتکاری حیاتی برای منطقهای با جمعیت روزافزون و آب رو به کاهش – تابآوری اقلیمی. این واقعیت که این پروژه و سایر پروژههای ذکر شده با بانک جهانی تأمین مالی میشوند، نشان دهنده جایگاه بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا است.
از بخش مربوط به نمونه کارها در مورد تاجیکستان میتوان دریافت که پایداری انرژی چالشی برای این کشور است و تلاشی برای حل آن وجود دارد.
دو پروژه اصلی عبارتند از سدهای آبی، بازسازی نیروگاه برق آبی راغون، یک پروژه بزرگ در کشور که از وام ۲۷۰ میلیون دلاری بانک سرمایهگذاری زیرساختهای آسیا (AIIB) تأمین مالی شده و احیای نیروگاه برق آبی نارک – به ارزش ۶۰ میلیون دلار.
در مجموع، سبد سرمایهگذاری بانک نشاندهنده منطقهای است که وامهای اولیه آن در اوایل دهه ۲۰۲۰ با هدف بهبود اوضاع ناشی از کووید-۱۹ و به دنبال آن بودجه اضطراری برای حمایت از نقدینگی و اصلاحات بازار بود. با این حال، در سالهای اخیر، تمرکز به سمت پروژههای هدفمند رشد محور و توسعهای تغییر یافته است.