
کانتینرها در بندری در Nuuk، گرینلند، ژوئیه 2017 -حق چاپ AP Photo/David Goldman -28/05/2025 –
یک مطالعه جدید نشان می دهد که انتشار کربن سیاه از کشتیرانی اروپا در قطب شمال به طور قابل توجهی دست کم گرفته شده است.کربن سیاه که در اثر احتراق ناقص سوخت در موتورهای کشتی تولید می شود، به از بین رفتن سریع یخ های دریای قطب شمال کمک می کند.
گزارشهای قبلی تنها بر روی کشتیهایی که پرچمهای اتحادیه اروپا را حمل میکنند، تمرکز کردهاند، بدون توجه به تأثیر کشتیهایی که به و از بنادر اتحادیه اروپا سفر میکنند.
لیودمیلا اوسیپووا، محقق ارشد شورای بینالمللی حمل و نقل پاک (ICCT) و نویسنده اصلی مطالعه جدید خود میگوید: «یافتههای ما نشان میدهد که کشتیهای متصل به تجارت اتحادیه اروپا، صرفنظر از پرچمشان، محرکهای اصلی آلودگی کربن سیاه در قطب شمال هستند.
تشخیص این انتشارات در سیاست های آینده می تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا اهداف آب و هوایی خود را با ردپای واقعی خود در قطب شمال هماهنگ کند.همانطور که فعالیت کشتیرانی قطب شمال افزایش می یابد، انتشار کربن سیاه مرتبط (BC) نیز افزایش می یابد.
بر اساس این مطالعه، بین سالهای 2015 و 2021، انتشار گازهای گلخانهای قبل از میلاد در تعریف سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) از قطب شمال تقریباً دو برابر شد.
در قطب شمال جغرافیایی تعریف شده گسترده تر، کشتیرانی 1.5 کیلوتن (kt) از قبل از میلاد و 12 کیلوتن CO2 در سال 2021 منتشر کرد. حدود یک چهارم این انتشارات در تعریف IMO از قطب شمال رخ داده است، که نشان دهنده رشد قوی در انتشار گازهای گلخانه ای قبل از میلاد در منطقه قطبی، از 1921315 سال بعد از میلاد مسیح است، از 1921315 تن پس از میلاد مسیح.
کربن سیاه چگونه یخ دریا را ذوب می کند؟
این روند رشد نگران کننده است، زیرا یک تن کربن سیاه اثر گرمایش جهانی معادل 900 تن CO2 دارد، زیرا گرمای بیشتری را در جو جذب می کند.تأثیر BC به ویژه در قطب شمال مشهود است. هنگامی که ذرات دوده روی برف یا یخ می نشینند، آلبدو این سطوح را کاهش می دهند، به این معنی که نور کمتری را منعکس می کنند و بنابراین سریعتر ذوب می شوند.این امر چالش های آب و هوایی را در منطقه ای که در حال حاضر سه تا چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم می شود، تشدید می کند.
علیرغم تأثیرات آب و هوایی و سلامتی قوی آن – که با سرطان ریه، بیماری های تنفسی و بیماری قلبی ریوی مرتبط است – BC یکی از نامنظم ترین آلودگی های آب و هوایی و هوای کوتاه مدت است.
بروکسل معمولاً تنها انتشار گازهای گلخانهای از کشتیهای با پرچم اتحادیه اروپا در قطب شمال را محاسبه میکند. برای ارائه تصویری واقعی از آلودگی که بلوک بر آن کنترل دارد، ICCT همچنین BC و CO₂ را از کشتیهای تحت نظارت اتحادیه اروپا که به سیستم نظارت، گزارش و تأیید اتحادیه اروپا (MRV) پاسخ میدهند، هنگام سفر بین بنادر اتحادیه اروپا کاهش داده است.
این کشتیها آلایندههای بزرگتری هستند. انتشار گازهای گلخانه ای قبل از میلاد و CO2 از کشتی های تحت نظارت اتحادیه اروپا با حداقل 5000 تن ناخالص تقریباً دو برابر کشتی های با پرچم اتحادیه اروپا در قطب شمال در سال 2021 بود.
در آن سال، تقریباً سه چهارم کشتیهای فعال در قطب شمال جغرافیایی و نیمی از کشتیهای موجود در IMO قطب شمال به یا از بنادر اتحادیه اروپا در حال حرکت بودند.برای رفع شکاف قابل توجه در مقررات دریایی، محققان می گویند که سیاست گذاران اتحادیه اروپا می توانند BC را در میان آلاینده های اندازه گیری و گزارش شده در سیستم MRV این بلوک قرار دهند.
فراتر از بهبود ردیابی آلاینده ها، راه های مختلفی برای کاهش انتشار آلاینده های قبل از میلاد وجود دارد، مانند تشویق کشتی ها به استفاده از تقطیر به جای سوخت باقیمانده و تشویق به نصب فیلترهای ذرات دیزل در کشتی.