نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 اردیبهشت 1404 10:59 ب.ظ

بازیافت باتری‌ خودرو برقی و سلول‌های خورشیدی، اقتصاد چرخشی به ارزش ۳۸ میلیارد دلار در سال رادر چین تغذیه می‌کنند.

بازیافت باتری‌ خودرو برقی و سلول‌های خورشیدی، اقتصاد چرخشی به ارزش ۳۸ میلیارد دلار در سال رادر چین تغذیه می‌کنند.

اندی کوربلی -۹ مه ۲۰۲۵-یک مدل باتری خودروی برقی BYD e5 (CC 4.0. BY-SA DKMclaren) و ذرات کاتد استفاده شده از یک باتری لیتیوم یونی مصرف شده (David BaillotUC San Diego Jacobs School of Engineering CC 3.0.)

چین همیشه بر خودکفایی اهمیت داده است و اکنون بزرگترین مصرف‌کننده فلزات صنعتی در جهان، در حال حفر معادن در زباله‌های خود است.بزرگترین تولیدکننده پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها و خودروهای برقی، کسب و کار های چینی در این محصولات ارزشمند، فرصت‌های ارزشمندی برای بازیافت و درآمد می‌بینند.

گروه بازیافت منابع چین، که سال گذشته توسط شورای دولتی ایجاد شد، به دنبال گرد هم آوردن کسب و کارهایی با تخصص و زیرساخت برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی آفلاین در مقادیر زیاد برای لیتیوم، کبالت، مس، طلا، آلومینیوم و نیکل است.

طبق گزارش نشریه ملی «اکونومیک دیلی»، تجارت مواد بازیافتی از انرژی بادی و خورشیدی و باتری‌های خودروهای برقی به مبلغ هنگفت ۳۸.۵ میلیارد دلار در سال افزایش یافته است، که بیش از دو برابر پیش‌بینی بازار ایالات متحده برای بازیافت انرژی خورشیدی در سال ۲۰۵۰ و همچنین بیشتر از بازار فعلی بازیافت پنل‌های خورشیدی و باتری‌های لیتیوم-یون است.

تولیدکنندگان چینی بیشترین سهم از خودروهای برقی جهان را تولید می‌کنند و پس از یک دهه رشد، اولین موج بازنشستگی باتری‌ها بر اقتصاد چین تأثیر می‌گذارد. انتظار می‌رود تنها در عرض چند سال، تناژ باتری‌های از رده خارج شده به ۴ میلیون برسد.

دو نفر از صاحبان کسب و کاردر گفتگو با «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفتند که شاهد درآمدهای کلانی در بازیافت باتری‌ها و سلول‌های خورشیدی هستند. یکی از آنها، شرکت «تیانلی تکنولوژی» در استان ژجیانگ، یک چهارم کل سود خود را فقط از باتری‌ها به دست می‌آورد، در حالی که شرکت بسیار بزرگتر «هنان هایروی اینتلیجنس تکنولوژی»، ۷۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود را به ساخت ماشین‌هایی اختصاص داده است که باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی را بازیافت می‌کنند.

ما لونگ، مدیر فروش شرکت هایرویی، گفت: «پتانسیل عظیمی در تجارت ضایعات انرژی‌های نو وجود دارد، زیرا انرژی‌های نو مسیری است که چین و جهان به سمت آن می‌روند.»

پکن تاکنون ۱۵۶ کسب‌وکار را برای استانداردسازی شیوه‌های بازار بازیافت باتری برای جلوگیری از حوادث محل کار و آلودگی محیط زیست ثبت‌نام کرده است.

دوره‌های قبلی رشد صنعتی در چین منجر به موارد فاجعه‌باری از آلودگی محیط زیست شده است، چیزی که تلاش‌های بعدی حزب کمونیست چین برای جلوگیری از آن تلاش کرده است. باتری‌های لیتیوم-یونی حاوی فلزات و ترکیبات سمی هستند که می‌توانند به خاک و آبراه‌ها نفوذ کنند، بنابراین بازیافت مناسب کلید اصلی است. همچنین سودمند است، زیرا هر گرم نیکل و لیتیوم که با خیال راحت استخراج می‌شود، به بالا نگه داشتن سود خالص کمک می‌کند.

شاید حتی شگفت‌انگیزتر از رشد بازار خودروهای برقی در چین، گسترش تولید و نصب پنل‌های خورشیدی بود. در یک آرایه خورشیدی صحرایی، ۳ میلیون پنل در حال حاضر زیر نور خورشید می‌درخشند. این نتیجه‌ی گسترش بسیار زیاد صنعت انرژی پاک است.

چین اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ گیگاوات از کل ظرفیت فتوولتائیک نصب شده را داشت و تا سال ۲۰۲۴، از هر ۳ پنل نصب شده در سراسر جهان، یکی از آنها را در خود جای داده بود، زیرا در آن دوره ۱۲ ماهه ۲۷۷ گیگاوات انرژی خورشیدی اضافه کرده بود که معادل ۱۵٪ از کل ظرفیت خورشیدی نصب شده در جهان است.شرکت‌های چینی تقریباً در تمام بخش‌های کلیدی زنجیره تأمین صنعت خورشیدی، از جمله پلی سیلیکون، ویفرهای سیلیکونی، باتری‌ها و ماژول‌های فتوولتائیک، رهبران صنعت هستند.

زنجیره‌های بازیافت انرژی خورشیدی نسبت به باتری‌ها کمتر توسعه یافته‌اند، تا حدی به این دلیل که تأثیر زیست‌محیطی باتری‌ها بیشتر از پنل‌های خورشیدی از رده خارج شده است. اما اگر رشد تولید پنل، تولید باتری و بازیافت باتری‌ها را در نظر بگیریم، می‌توان انتظار داشت که با شروع بازنشستگی نسل اول پنل‌های خورشیدی در این کشور، این کمبود به سرعت برطرف شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *