27 دسامبر 2024 -توسط یوسل گونزالس-یک خودروی شاسی بلند هاوال H6 ساخت چین در خیابان Reforma در مکزیکو سیتی دیده می شود.
محبوبیت روزافزون خودروهای کاربردی اسپرت چینی و وانت بارها، بازار خودروهای لوکس مکزیک را تکان داده و فروش برندهای سنتی غالب مانند مرسدس بنز و بی ام و را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته کارشناسان این صنعت، مکزیکی ها به دلیل ترکیبی از راحتی، فناوری و قیمت، به طور فزاینده ای از سدان های سنتی غالب به خودروهای چینی روی می آورند.در کشوری که کارخانههای برندهای خارجی مانند آئودی و بیامو را در خود جای داده و تا چند سال پیش مانند سایر نقاط جهان به خودروهای وارداتی چینی انگ میخوردند، این کار کوچکی نیست.
طبق گزارش انجمن توزیع کنندگان خودرو مکزیک (AMDA)، بخش گران قیمت بازار از ژانویه تا نوامبر فروش 8.1 درصدی را به ثبت رسانده است.فروش آئودی 21.9 درصد کاهش یافت، در حالی که BMW، که برند Mini را نیز در بر می گیرد، در دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین که 129 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، رشدی نداشت.
بر اساس گزارش موسسه آمار دولتی INEGI، مرسدس بنز 9.8 درصد کاهش داشته است.
در مقابل، Motornation که برندهای BAIC، JMC و Changan را در مکزیک به فروش میرساند، در 11 ماهه اول سال جاری 8.8 درصد افزایش فروش داشته است، در حالی که فروش Jetour 131 درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش AMDA، شرکت های چینی اکنون 9.3 درصد از بازار مکزیک را در اختیار دارند.
گیلرمو روزالس، رئیس انجمن، به خبرگزاری فرانسه گفت، آنها رقابت سختی را در بخش کامیونهای پیکاپ با بسیاری از ویژگیهای مدلهای گرانقیمت ارائهشده توسط برندهای ممتاز به ارمغان آوردهاند.به طور سنتی، بخش ممتاز شامل خودروهای سدان با موتورهای لوکس و ویژگی های برتر می شد.با این حال، در طول دهه گذشته ترجیحات مصرف کنندگان به سمت وسایل نقلیه کاربردی مانند وانت، مینی ون و SUV تغییر کرده است.
برندهای آسیایی همچنین از معافیت از تعرفه واردات خودروهای برقی که از سال 2020 تا اول اکتبر در مکزیک اجرا می شد، بهره مند شدند.مانند سایر کشورهای آمریکای لاتین، مکزیکی ها بیشتر به دیدن برندهای چینی در خیابان ها عادت می کنند که تا حدود پنج سال پیش برای آنها ناشناخته بود.
میگوئل ریس، یک بازنشسته 71 ساله، گفت که انتخاب یک خودروی چینی به جای دیگران یک “حساب ساده” است.«من به خودرویی نیاز داشتم که فناوری لازم مانند کمک فرمان را داشته باشد تا رانندگی ایمنتر شود.
ریس که حدود 550000 پزو (تقریباً 27000 دلار) پرداخت کرد، علاوه بر طراحی و راحتی، قیمت “رقابتی” نیز عامل دیگری بود.او گفت که یک مدل مشابه از یک برند سنتی بین 40000 تا 50000 دلار برای او هزینه دارد.
به گفته جراردو گومز، کارشناس شرکت داده و تجزیه و تحلیل J.D. Power، حدود 30 برند چینی در مکزیک وجود دارد که وسایل نقلیه ای از خودروهای کامپکت تا لوکس دارند.
“آنها می توانند هر چیزی را در هر نقطه ای از محدوده به شما ارائه دهند.”
BYD یک وانت برقی را با قیمت بیش از یک میلیون پزو (50000 دلار) و همچنین یک خودروی جمع و جور با قیمت 17000 دلار ارائه می دهد.
Zeekr، یک برند برقی ممتاز، مدل های لوکس را با قیمتی در حدود 40000 دلار به فروش می رساند.
حضور رو به رشد خودروهای چینی در مکزیک، که خود صادرکننده عمده خودرو است، در زمانی رخ می دهد که چین منبع اختلاف بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا، شرکای یک توافق تجارت آزاد منطقه ای است.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود پیشنهاد کرد که چین در حال ساخت کارخانههای خودروسازی در مکزیک برای فروش خودرو در ایالات متحده است.
مقامات کانادایی مکزیک را متهم کرده اند که سکوی پرشی برای محصولات چینی در منطقه است – ادعایی که مقامات مکزیکی آن را رد کردند.
ترامپ همچنین تهدید کرده است که بر مکزیک و کانادا تعرفه های ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد، مگر اینکه جریان مهاجران و مواد مخدر را متوقف کنند.
به گفته کلودیا شینباوم، رئیس جمهور مکزیک، تنها هفت درصد از قطعات خودروهای تولید شده در این کشور آمریکای لاتین چینی هستند.
دیگو ماروکوین، متخصص سیاست تجاری در مرکز ویلسون در ایالات متحده گفت: «هیچ مدرکی از جایی وجود ندارد که ثابت کند مکزیک به عنوان سکوی پرشی برای محصولات چینی استفاده میشود.این یک روایت سیاسی است که از ایالات متحده و اکنون از کانادا آمده است.»
شینبام ماه گذشته گفت که به ایالات متحده و کانادا طرح جایگزینی واردات چین را پیشنهاد خواهد کرد و اشاره کرد که تنها در مورد مکزیک، کسری تجاری با غول آسیایی بالغ بر 80 میلیارد دلار است.