نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 مهر 1403 5:48 ب.ظ

کجای دنیا به «شهر 15 دقیقه‌ای» شدن نزدیک‌تر است؟

کجای دنیا به «شهر 15 دقیقه‌ای» شدن نزدیک‌تر است؟

16 سپتامبر 2024 -اعتبار: فرانچسکو اونگارو از Pexels

پاریس و میلان از جمله شهرهایی هستند که نزدیک‌ترین شهرها به رسیدن به هدف برنامه‌ریزی شهری یعنی «شهر ۱۵ دقیقه‌ای» بودن، در حالی که کلان‌شهرهای وابسته به خودرو در ایالات متحده و جاهای دیگر عقب‌تر هستند،

در واقع، مناطق مرکزی بسیاری از شهرها در حال حاضر با تعریف شهر 15 دقیقه ای مطابقت دارند، به این معنی که ساکنان در فاصله ربع ساعت پیاده روی یا دوچرخه سواری از هر چیزی که برای داشتن یک زندگی خوب نیاز دارند، هستند.

به گفته محققان ایتالیایی که این مطالعه جدید را انجام داده اند، حتی در داخل یک شهر، اغلب تفاوت های فاحشی بین شهرهای ثروتمند داخلی و پراکندگی شهری در حومه آنها وجود دارد.

مفهوم در طول همه‌گیری کووید، زمانی که قرنطینه تمرکز بیشتری بر محله‌های محلی داشت، مورد توجه قرار گرفت.از آن زمان، ده‌ها شهردار در سراسر جهان از آن استقبال کردند و به هدف تئوری‌پردازان توطئه آنلاین تبدیل شد.

برای مطالعه جدید که در مجله Nature Cities منتشر شد، محققان یک پایگاه داده آنلاین ساختند که تقریباً 10000 شهر را در سراسر جهان بررسی می کند.آن‌ها از داده‌های منبع باز استفاده کردند تا مشخص کنند ساکنان یک پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری چقدر از خدمات مختلف، از جمله فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، آموزش، ورزش و مراقبت‌های بهداشتی فاصله دارند.

هیگور پیاژه مونتیرو ملو، یکی از نویسندگان این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفت: بسیاری از مردم در حال حاضر در یک شهر 15 دقیقه ای زندگی می کنند.او گفت، اما به دلیل نابرابری در دسترسی به خدمات بین مرکز و پیرامون، بستگی به این دارد که شما به کجای شهر نگاه کنید.

محققان خاطرنشان کردند که آنچه واضح است این است که تراکم جمعیت یک عامل حیاتی است – اگر افراد کافی به اندازه کافی نزدیک یکدیگر زندگی کنند، دسترسی آسان به خدمات برای آنها بسیار آسان تر است.

این بدان معناست که شهرهای کوچکتر و در عین حال نسبتاً متراکم مانند میلان ایتالیا یا بارسلونا اسپانیا امتیاز خوبی در نقشه خود داشتند که به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت.

ماتئو برونو، سرپرست تیم تحقیق، به خبرگزاری فرانسه گفت: وقتی نوبت به بزرگ‌ترین شهرها می‌رسد، «پاریس یک نقطه پرت است».

در این مطالعه آمده است که شهردار پاریس در سال 2020 این مفهوم را پذیرفت و “کسری قابل توجهی” از شهر کمتر از 15 دقیقه است.

به گفته محققان، برخی از شهرهای اروپایی شروع خوبی دارند، زیرا قرن‌ها پیش در زمانی قبل از خودروها ساخته شده‌اند – زمانی که اساساً همه شهرها باید شهرهایی 15 دقیقه‌ای باشند.شهرهایی که اخیراً با توجه به اتومبیل‌ها ساخته شده‌اند – به‌ویژه در ایالات متحده – در نقشه عملکرد بسیار کمتری داشتند.آتلانتا به طور خاص به عنوان یک شهر 15 دقیقه ای فاصله زیادی داشت. میزبان آینده المپیک لس آنجلس نیز مانند چندین شهر چین از جمله چونگ کینگ، از نظر پیاده‌روی از اکثر کشورهای دیگر عقب بود.

اما وقتی نوبت به شهرها می‌رسد، همیشه به گفته محققان، هیچ پاسخ درستی وجود ندارد.

برونو می گوید: «شهر 15 دقیقه ای اغلب به عنوان یک مدینه فاضله معرفی می شود – اینطور نیست.

برونو گفت که آمریکایی‌ها در شهرهای پراکنده معمولا خانه‌ها و حیاط خلوت خود را دارند، در حالی که اروپایی‌ها در شهرهای پرجمعیت معمولاً در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند که نشان‌دهنده نقش مهم فرهنگ است.

و بخش‌های مرکزی شهرهای ایالات متحده مانند نیویورک، سانفرانسیسکو و میلواکی زیر آستانه 15 دقیقه قرار داشتند.

برونو، محقق آزمایشگاه علوم کامپیوتر سونی در رم گفت: منهتن قطعا یکی از ۱۵ دقیقه‌ترین مکان‌های جهان است.

محققان اظهار تاسف کردند: در گذشته در مورد این مفهوم سردرگمی وجود داشته است.به عنوان مثال، برونو گفت: «ترافیک هیچ ربطی به شهر 15 دقیقه ای ندارد.او افزود: در واقع، کندی ترافیک می تواند نشان دهد که یک منطقه دوستدار عابران پیاده است.

با این حال، “مناطق کم تردد” جدید در بریتانیا بود که خشم نظریه پردازان توطئه را به طرفداران 15 دقیقه ای شهر تبدیل کرد.

با اشتباه گرفتن این دو ایده، گروه های آنلاین از جمله واکسن ها و شکاکان آب و هوا به دروغ ادعا کردند که شهرهای 15 دقیقه ای بخشی از یک نقشه مخفی برای محدود کردن رفت و آمد شهروندان است.

محققان ایتالیایی که خود مورد هدف «متنفران توییتر» قرار گرفته‌اند، تأکید کردند که هیچ چیزی در مورد مفهوم شهر 15 دقیقه‌ای شامل محدود کردن کسی نیست.

او به خبرگزاری فرانسه گفت، کارلوس مورنو، پژوهشگر، یکی از حامیان برجسته شهرهای 15 دقیقه ای که به شهردار پاریس آن هیدالگو مشاوره داده است، نیز “توسط توطئه گران جهانی مورد حمله قرار گرفت.”

مورنو از مطالعه جدید استقبال کرد و ستایش کرد که چگونه این ایده به سرعت به موضوع مورد علاقه محققان در سراسر جهان تبدیل شده است.او خاطرنشان کرد که همین هفته گذشته، والری پکرس، رئیس جناح راست منطقه بزرگ پاریس ایل دوفرانس، طرحی را برای منطقه ای 20 دقیقه ای ارائه کرد.

برونو گفت که متریک 15 دقیقه تنها یک عنصر در “دستور غذا” است که یک شهر خوب را می سازد.

او گفت که بخش‌های دیگر این دستورالعمل شامل مقابله با نابرابری و تفکیک، بهبود حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک و غیره است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *