نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 شهریور 1403 12:46 ق.ظ

استفاده از دیوارپوش های راه راه برای خنک سازی غیرفعال ساختمان ها

استفاده از دیوارپوش های راه راه برای خنک سازی غیرفعال ساختمان ها

12 آگوست 2024 -توسط باب یرکا، تصویر مفهومی دیوارهای ERZ. اعتبار: Nexus (2024).

تیمی از فیزیکدانان کاربردی در دانشگاه کلمبیا، با همکاری یکی از همکارانش از بخش هنری ام. گان، و دیگری از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، دریافتند که استفاده از سایدینگ موجدار بر روی دیوارهای ساختمان در فضای باز می تواند به طور غیر فعال دمای دیوار را کاهش دهد.

در مقاله خود که در ژورنال Nexus منتشر شد، این گروه توضیح می‌دهند که چگونه سایدینگ راه راه را به یک ساختمان آزمایشی کوچک اضافه کردند و دریافتند که انجام این کار باعث کاهش دمای دیوار می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که پوشاندن بالای ساختمان‌ها با مواد خنک‌کننده تشعشعی می‌تواند میزان گرمایی را که به داخل راه پیدا می‌کند تا 20 درصد کاهش دهد. این به این دلیل است که آنها به گونه ای ساخته شده اند که نور خورشید را منعکس کرده و گرما را به فضای بیرونی تابش می کنند.

با این حال، به دلیل زوایای درگیر و به دلیل گرمایی که از زمین منعکس می شود، چنین موادی هنگام استفاده در کناره های ساختمان ها مفید نیستند.

در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی با استفاده از مواد موجدار بر مشکل زاویه غلبه کرده است. مواد راه راه آنهایی هستند که وقتی از پهلو به آنها نگاه می شود الگوی زیگ زاگ دارند—چنین طرحی معمولاً بین قطعات تخت مقوا برای استحکام بیشتر ساختار استفاده می شود.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که دیوارهای ساختمان ها گرما را جذب می کنند، که در زمستان عالی است، اما در تابستان مشکل ساز است. آنها همچنین خاطرنشان کردند که گرما می تواند هم از خورشید و هم از محیط اطراف ساختمان بیاید. برای مثال، ساختمان‌های شهری معمولاً با سیمان احاطه شده‌اند که گرما را از خورشید جذب می‌کند و سپس آن را به هوا می‌تاباند و ساختمان‌ها را داغ‌تر می‌کند.

برای توضیح هر دو منبع، محققان مواد راه راه را در کنار یک مدل ساختمان کوچک اعمال کردند. سپس وجه ها را با دو ماده مختلف رنگ آمیزی کردند. آنهایی که رو به بالا، به سمت خورشید بودند، با مواد پرتاب کننده پوشیده شده بودند، در حالی که آنهایی که رو به پایین بودند یک پوشش بازتابنده داشتند.

سپس مدل خود را در خارج از نور خورشید در نزدیکی یک مدل مشابه با یک دیوارپوش استاندارد قرار دادند و به طور دوره ای دمای هر دو را بررسی کردند. آنها دریافتند که میانگین تفاوت بین این دو 2.3 درجه سانتیگراد و این تفاوت در گرمترین قسمت روز 3.1 درجه سانتیگراد است. آنها با پیشنهاد می‌کنند که طرح آنها می‌تواند توسط طرف‌های علاقه‌مند بزرگ‌تر و تجاری‌سازی شود، نتیجه‌گیری می‌کنند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *