نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 شهریور 1403 7:35 ب.ظ

فسیل کرم 520 میلیون ساله و حل معمای چگونگی تکامل حشرات و خرچنگ‌ها

فسیل کرم 520 میلیون ساله و حل معمای چگونگی تکامل حشرات و خرچنگ‌ها

3 اوت 2024 -نمای جانبی فسیل کرم یوتی یوانشی سیستم‌های اندام داخلی را نشان می‌دهد – اثر Emma J. Long از طریق SWNS

فسیل کرم 520 میلیون ساله معمای چگونگی تکامل حشرات، عنکبوت ها و خرچنگ های مدرن را حل کرده است.فسیل “فوق العاده کمیاب و دقیق” به نام یوتی یوانشی، نگاهی به یکی از اجداد اولیه بسیاری از گونه های امروزی داشت، زیرا قدمت آن به دوره کامبرین می رسد، زمانی که گروه های اصلی حیوانات برای اولین بار در حال تکامل بودند.

چیزی که این فسیل را بسیار خاص می کند، حفظ استثنایی لارو و اندام های داخلی آن، با وجود اندازه کوچک آن است.

تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه دورهام در بریتانیا می گوید که این یکی از اولین اجداد بندپایان متعلق به گروه متنوعی به نام اورتروپوداست که شامل حشرات مدرن، عنکبوت ها، صدپاها و سخت پوستان است.

دانشمندان یافته‌های خود را در مجله نیچر منتشر کردند و گفتند که سطح آناتومی پیچیده ثابت می‌کند که بستگان بندپایان اولیه بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی بودند که قبلاً تصور می‌شد.

دکتر مارتین اسمیت، محقق ارشد دورهام، گفت: «زمانی که من در مورد فسیلی که بیشتر دوست داشتم کشف کنم رویاپردازی می کردم، همیشه به یک لارو بندپایان فکر می کردم، زیرا داده های رشد برای درک تکامل آنها بسیار مهم است. .اما لاروها آنقدر ریز و شکننده هستند که احتمال یافتن یک فسیل شده تقریباً صفر است – یا من فکر می کردم.

من قبلاً می‌دانستم که این فسیل کرم‌مانند ساده چیز خاصی است، اما وقتی ساختارهای شگفت‌انگیزی را که زیر پوست آن حفظ شده بود دیدم، تعجب کردم. چگونه می‌توانستند این ویژگی‌های پیچیده از پوسیدگی جلوگیری کنند و نیم میلیارد سال بعد همچنان اینجا باشند؟»

تیم تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های اسکن پیشرفته توموگرافی اشعه ایکس سنکروترون در منبع نور الماس، یک مرکز علمی ملی بریتانیا، تصاویر سه‌بعدی از مناطق مینیاتوری مغز، غدد گوارشی و یک سیستم گردش خون ابتدایی تولید کردند. آنها حتی آثاری از اعصابی که پاها و چشمان ساده لارو را تامین می‌کردند، پیدا کردند.

دکتر کاترین دابسون از دانشگاه Strathclyde، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “همیشه دیدن آنچه در داخل یک نمونه با استفاده از تصویربرداری سه بعدی وجود دارد جالب است، اما در این لارو کوچک باورنکردنی، فسیل طبیعی تقریباً به حفظ کامل دست یافته است.”

مطالعه لارو باستانی سرنخ‌های کلیدی در مورد مراحل تکاملی لازم برای تبدیل شدن موجودات کرم‌مانند ساده به طرح پیچیده بدن بندپایان با اندام‌ها، چشم‌ها و مغزهای تخصصی ارائه کرده است.به عنوان مثال، این فسیل یک ناحیه مغزی اجدادی را نشان می دهد که بعداً قسمت انتهایی سر بندپایان را با زائده های مختلف مانند  شاخکها، قسمت های دهانی و چشم ها تشکیل می دهد.

دانشمندان توضیح دادند که سر پیچیده به بندپایان اجازه می دهد تا طیف وسیعی از شیوه های زندگی را در پیش بگیرند و به آنها اجازه می دهد تا به موجودات غالب اقیانوس های کامبرین تبدیل شوند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *