نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 شهریور 1403 7:52 ب.ظ

میکروب‌های بیشتری پیوندهای کربن-فلورین موجود در برخی PFAS غیراشباع را تجزیه می‌کنند

میکروب‌های بیشتری پیوندهای کربن-فلورین موجود در برخی PFAS غیراشباع را تجزیه می‌کنند

2 آگوست 2024 -توسط باب یرکا، Phys.org-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

تیمی از مهندسان شیمی و محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا ریورساید، با همکاری دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، دسته‌ای از میکروب‌ها را پیدا کرده‌اند که PFAS را در محیط مصرف می‌کنند و برخی از پیوندهایی را که آنها را محکم به هم نگه می‌دارند، قطع می‌کنند.

در مطالعه خود که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، این گروه نوعی باکتری را که قادر به شکستن پیوندهای کربن و فلوئور در برخی از مواد شیمیایی غیر اشباع PFAS هستند، جستجو و پیدا کردند که راهی برای حذف چنین مواد شیمیایی از آب فاضلاب پیشنهاد می کند.

مواد پر و پلی فلوروآلکیل (PFAS) گروهی از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که برای مدت طولانی در محیط باقی می مانند. آنها در بسیاری از محصولات ساخته و استفاده می شوند و به راحتی به زنجیره غذایی و تامین آب راه می یابند.تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف PFAS می تواند منجر به طیف گسترده ای از اثرات منفی بر سلامت انسان، گیاهان و سایر حیوانات شود.

دولت ها در سراسر جهان شروع به ممنوعیت مواد شیمیایی PFAS کرده اند و دانشمندان به دنبال روش هایی برای جلوگیری از ورود آنها به محیط هستند. یک رویکرد شامل جستجوی باکتری هایی است که به طور طبیعی مواد شیمیایی را مصرف کرده و آنها را در طول پردازش تجزیه می کنند. تلاش‌های تحقیقاتی قبلی چنین باکتری‌هایی را شناسایی کرده‌اند و این تلاش جدید ضمن ارائه راهی برای بهبود کارایی آنها به فهرست اضافه می‌شود.

پس از یافتن نوع جدیدی از باکتری که قادر به شکستن پیوندهای کربن و فلوئور است، تیم تحقیقاتی نحوه انجام این کار را از نزدیک بررسی کرد و دریافت که به دلیل آنزیم های خاصی است که آنها تولید می کنند. این باعث شد که آنها به جستجوی ادبیات برای باکتری های بیشتری بپردازند که همان نوع آنزیم را ایجاد می کنند، که آنها را به سمت باکتری های بیشتری که PFAS را می خورند، که برخی از آنها قبلاً در نمونه های فاضلاب زندگی می کنند، و بنابراین، در تصفیه خانه ها، سوق داد.

محققان همچنین دریافتند که افزودن مواد الکترواکتیو به نمونه‌های آب حاوی باکتری‌های PFAS خوار و اعمال جریان الکتریکی باعث افزایش فلوئوراسیون می‌شود و در نتیجه کارایی را بهبود می‌بخشد و محصولات جانبی باقیمانده را کاهش می‌دهد. آنها پیشنهاد می کنند که تحقیقات بیشتری برای یافتن طیف کامل PFAS باکتری خوار و توسعه راه هایی برای استفاده از آنها برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی مضر به غذا و آب مورد نیاز است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *