نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 شهریور 1403 8:16 ب.ظ

تولد 50 سالگی بارکد،  هیچ کس انتظار نداشت که تجارت جهانی را متحول کنید

تولد 50 سالگی بارکد،  هیچ کس انتظار نداشت که تجارت جهانی را متحول کنید

25 جولای 2024 -نوشته جردن فریت، گفتگو-موسسه اسمیتسونین اولین بسته آدامس اسکن شده با کد UPC را در اختیار دارد. اعتبار: کلاید ال داوسون/موزه ملی تاریخ آمریکا

اولین بارکد مدرن 50 سال پیش در تابستان امسال روی یک بسته 10 آدامسی در یک فروشگاه مواد غذایی در تروی، اوهایو اسکن شد.

پنجاه سال برای بیشتر فناوری‌ها قدیمی است، اما بارکدها همچنان قوی هستند. روزانه بیش از 10 میلیارد بارکد در سراسر جهان اسکن می شود. و انواع جدیدتر نمادهای بارکد، مانند کدهای QR، کاربردهای بیشتری برای این فناوری ایجاد کرده اند.

اگر تحقیقاتم به عنوان محقق رسانه ای در دانشگاه کلمسون چند چرخش عجیب و غریب نداشت، مانند بسیاری از مردم، هرگز به بارکد فروتن فکر نمی کردم. در عوض، یک سال از عمرم را صرف کندوکاو در آرشیوها و مقالات قدیمی روزنامه‌ها کردم تا در مورد ریشه‌های بارکد بیاموزم – و در نهایت به نوشتن کتابی درباره تاریخچه فرهنگی بارکد ادامه دادم.

در حالی که بارکد خبر از پایان زمان نمی داد، همانطور که نظریه پردازان توطئه زمانی نگران بودند، عصر جدیدی را در تجارت جهانی آغاز کرد.

بارکد یک اختراع در صنعت مواد غذایی بود

در حالی که جهان از اواسط دهه 1970 بسیار تغییر کرده است، کد جهانی محصول (UPC) – چیزی که اکثر مردم با شنیدن کلمه “بارکد” به آن فکر می کنند – چنین نکرده است. کدی که برای اولین بار در 26 ژوئن 1974 بر روی یک بسته آدامس اسکن شد، اساساً با میلیاردها بارکد اسکن شده در فروشگاه های سراسر جهان امروز یکسان است.

زمانی که اولین کد UPC اسکن شد، اوج سال‌ها برنامه‌ریزی صنعت مواد غذایی ایالات متحده بود. در اواخر دهه 1960، هزینه های نیروی کار در فروشگاه های مواد غذایی به سرعت در حال افزایش بود و ردیابی موجودی به طور فزاینده ای دشوار می شد. مدیران خواربارفروشی امیدوار بودند که بارکد بتواند به آنها در حل هر دوی این مشکلات کمک کند و در نهایت حق با آنها بود.

در اوایل دهه 1970، صنعت کمیته‌ای ایجاد کرد که استاندارد داده UPC را توسعه داد و نماد بارکد IBM را بیش از 12 طرح جایگزین انتخاب کرد. امروزه هم استاندارد داده و هم نماد بارکد IBM استفاده می شود.

بر اساس یادداشت های جلسه ای که در آرشیو گلدبرگ دانشگاه استونی بروک پیدا کردم، افرادی که سیستم UPC را توسعه دادند احساس کردند که کار مهمی انجام می دهند. با این حال، آنها نمی‌دانستند دارند چیزی می‌سازند که برای بیشتر آنها عمر طولانی‌تری داشته باشد.

حتی برآوردهای خوش بینانه صنعت مواد غذایی پیش بینی می کرد که کمتر از 10000 شرکت از بارکد استفاده کنند. در نتیجه، اسکن اولین بارکد UPC در آن زمان مورد توجه کمی قرار گرفت.

چند روزنامه مقالات کوتاهی در مورد رویداد راه اندازی منتشر کردند، اما این دقیقاً اخبار صفحه اول نبود. اهمیت آن تنها سال‌ها بعد آشکار شد، زیرا بارکدها به یکی از موفق‌ترین زیرساخت‌های داده دیجیتالی تبدیل شدند.

بارکدها انقلابی در فضای قفسه ایجاد کردند

بارکدها فقط تجربه خرید در هنگام پرداخت را تغییر ندادند. آنها با ساختن محصولات قابل خواندن توسط ماشین، پیشرفت های گسترده ای را در ردیابی موجودی فراهم کردند. این بدان معناست که اقلامی که فروش خوبی داشتند می‌توانستند به سرعت در صورت مشخص شدن داده‌ها ذخیره شوند و نیاز به فضای کمتری برای اختصاص دادن به هر محصول جداگانه داشته باشند.

همانطور که کارشناس بارکد استفان براون نوشته است، کاهش نیاز به فضای قفسه امکان تکثیر سریع محصولات جدید را فراهم کرد. شما می توانید بارکدها را به خاطر این واقعیت که فروشگاه مواد غذایی شما 15 نوع خمیر دندان تقریبا غیرقابل تشخیص می فروشد سرزنش کنید.

به طور مشابه، خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ امروزی احتمالاً نمی‌توانند بدون حجم عظیمی از داده‌های موجودی که سیستم‌های بارکد تولید می‌کنند، وجود داشته باشند. همانطور که استاد MIT سانجی شارما می گوید: “اگر بارکدها اختراع نمی شدند، کل طرح و معماری تجارت متفاوت بود.”

سایر صنایع به سرعت وارد کار شدند

بارکد مدرن در صنعت خواربارفروشی متولد شد، اما برای مدت طولانی به راهروهای خواربار فروشی محدود نشد. در اواسط دهه 1980، موفقیت سیستم UPC سایر صنایع را تشویق کرد تا بارکدها را اتخاذ کنند. به عنوان مثال، در طی سه سال، والمارت، وزارت دفاع و صنعت خودروسازی ایالات متحده همگی شروع به استفاده از بارکد برای ردیابی اشیاء در زنجیره تامین کردند.

شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی نیز بارکدهایی را برای گرفتن داده‌های شناسایی اتخاذ کردند. FedEx و UPS حتی نمادهای بارکد خود را ایجاد کردند.

همانطور که نایجل تریفت، جامعه شناس توضیح داد، در پایان دهه 1990، بارکدها به “عنصری حیاتی در تاریخ شیوه جدید جهان” تبدیل شده بودند. آنها به جهانی شدن سریع به روش هایی کمک کردند که اگر بارکد وجود نداشت تصور آن دشوار بود.

سیاه و سفید و بدون توجه همه جا

به عنوان کسی که آنقدر به این تاریخ علاقه مند شد که بارکد استاندارد بین المللی شماره کتاب آخرین کتابم را روی بازویم خالکوبی کردم، گذشت آرام پنجاهمین سالگرد بارکد تقریباً شاعرانه است.من در دنیایی بزرگ شدم که بارکد همه جا بود. آنها روی همه محصولاتی که خریدم، بلیت‌های کنسرت که اسکن کردم، بسته‌هایی که دریافت کردم، وجود داشت.

مانند بسیاری از مردم، من به ندرت در مورد آنها فکر می کردم . همه جا بودن آنها. تا زمانی که شروع به تحقیق برای کتابم کردم متوجه شدم چگونه یک بارکد روی یک بسته آدامس زنجیره ای از رویدادها را به حرکت در می آورد که جهان را متحول کرد.

برای چندین دهه، بارکدها در پس زمینه زندگی ما کار می کنند. انسان‌های مدرن هر روز تعداد بی‌شماری آن‌ها را اسکن می‌کنند، اما ما به ندرت به آنها فکر می‌کنیم، زیرا آنها پر زرق و برق نیستند و فقط کار می‌کنند – به هر حال، در اکثر مواقع.

از آنجایی که بارکدها در سنین پیری در حال حرکت هستند، یادآوری می کنند که فناوری های به ظاهر خسته کننده اغلب بسیار جالب تر و پیامدتر از آن چیزی هستند که اکثر مردم تصور می کنند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *