
۱۵ دسامبر ۲۰۲۵، Mrigakshi Dixit
شرکت کشتیسازی استرالیایی Incat Tasmania به نقطه عطف بزرگی در تاریخ دریانوردی دست یافته است.
بزرگترین کشتی برقی باتریدار جهان که تاکنون ساخته شده است، Hull 096، اولین آزمایش موفقیتآمیز موتور الکتریکی خود را در هوبارت، تاسمانی، در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۵ به پایان رساند.
این کشتی ۱۳۰ متری (۴۲۶ فوتی) برای حمل ۲۱۰۰ مسافر و بیش از ۲۲۰ وسیله نقلیه طراحی شده است. در طول آزمایش، این کشتی عملیات بزرگترین سیستم رانش باتری-الکتریکی که تاکنون در یک محیط دریایی نصب شده است را آغاز کرد.
رابرت کلیفورد، رئیس Incat، گفت: «این اولین بار است که یک کشتی با این اندازه، در هر کجای جهان، تحت نیروی محرکه ۱۰۰ درصد باتری-الکتریکی آزمایش میشود. این یک دستاورد قابل توجه از سوی نیروی کار ما و نقطه عطفی برای کشتیسازی است.»
کلیفورد، که جتهای آبی کشتی را برای نمایش نیرو میداد، افزود: «تاسمانی برای دههها در خط مقدم کشتیسازی بینالمللی آلومینیوم بوده است و نقطه عطف امروز نشان میدهد که ما اکنون در عصر بعدی – کشتیهای پایدار و با کارایی بالا در مقیاس بزرگ – در جهان پیشرو هستیم.»
منبع انرژی کشتی شامل یک سیستم ذخیره انرژی (ESS) است که شامل بیش از ۲۷۵ تن باتری (۲۵۰ تن) است. این سیستم ظرفیت نصب شده بیش از ۴۰ مگاوات ساعت (MWh) را ارائه میدهد.به طور خاص، این ظرفیت چهار برابر بیشتر از هر نصب باتری دریایی قبلی است که ظرفیت الکتریکی بالای کشتی و جایگاه پیشگامانه آن در فناوری حمل و نقل پایدار را نشان میدهد.
طبق گزارش IEEE Spectrum، سیستم باتری کشتی شامل ۵۰۱۶ باتری لیتیوم-یونی است که در چهار اتاق قرار گرفتهاند و به ۱۲ آرایه با ۴۱۸ ماژول تقسیم شدهاند.این کشتی از انرژی ذخیره شده در سیستم باتری عظیم خود برای به حرکت درآوردن هشت جت آب برقی استفاده میکند و آن را قادر میسازد تا ۹۰ دقیقه از رودخانه عبور کند.
برای رفع نگرانیها در مورد خنک نگه داشتن اتاقهای باتری، سیستم باتری با هوا خنک میشود و به هر ماژول یک فن جداگانه اختصاص داده شده است.علاوه بر این، برای اطمینان از عملکرد مداوم، یک زیرساخت شارژ اختصاصی در دو انتهای مسیر نصب خواهد شد. انتظار میرود شارژ کامل باتری فقط ۴۰ دقیقه طول بکشد.
علاوه بر این، Incat از یک ویژگی تجاری منحصر به فرد خبر داده است: این کشتی بزرگترین منطقه خرید جهان را در هر کشتی خواهد داشت که طراحی نوآورانه و تجربه مسافران کشتی را بیشتر متمایز میکند. کشتیرانی پایدار
صنعت کشتیرانی جهانی که تقریباً ۸۰٪ از محمولههای جهان را حمل میکند، سهم قابل توجهی در بحران آب و هوا نیز دارد.
طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، این بخش تقریباً ۳٪ از انتشار گازهای گلخانهای سالانه جهان را تشکیل میدهد.این کشتی در هوبارت طراحی و ساخته شده است و تاسمانی را در خط مقدم کشتیسازی پایدار قرار میدهد.
کلیفورد خاطرنشان کرد: “ما ثابت میکنیم که تولید پیشرفته در استرالیا نه تنها زنده است، بلکه معیارهای جهانی را تعیین میکند. این کشتی به عنوان پرچمداری برای آنچه که وقتی صنعت، طراحی و فناوری انرژی پاک با هم ترکیب میشوند، ممکن است، خواهد بود.”
این کشتی که برای اپراتور کشتی آمریکای جنوبی، بوکبوس، ساخته شده است، نهمین کشتی است که اینکات برای این شرکت ساخته است. در ابتدا، قرار بود این کشتی یک کشتی با سوخت LNG به نام چاینا زوریلا باشد.
این آزمایش اولین آزمایش از چندین آزمایش برنامهریزی شده برای این کشتی نوآورانه قبل از عزیمت برنامهریزی شده آن به آمریکای جنوبی در ماههای آینده است.مسیر دائمی این کشتی از طریق مصب رودخانه ریو د لا پلاتا خواهد بود و بنادر بوئنوس آیرس، آرژانتین و کولونیا دل ساکرامنتو، اروگوئه را به هم متصل میکند.












