نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

23 آذر 1404 9:56 ب.ظ

آموزش نوآورانه در کشاورزی احیاکننده

آموزش نوآورانه در کشاورزی احیاکننده

20 نوامبر 2025 -© shutterstock/oticki

دکتر مارتن ون در کمپ، مدیر آموزش، و پاملا پوکورنی، مدیر برنامه واحد یادگیری دیجیتال در EIT Food، در مورد چالش‌های یادگیری در سیستم غذایی بحث می‌کنند و توضیح می‌دهند که چرا آموزش نوآورانه کلید تحول پایدار است.

تامین مواد غذایی ما در انزوا امکان ندارد. این بخشی از یک سیستم زنده و به هم پیوسته است که توسط فشارهای رقابتی، تغییر اولویت‌ها و خواسته‌های ذینفعان شکل می‌گیرد. نیروهای خارجی، از جمله دستور کارهای ژئوپلیتیکی، اقلیمی و بازار، فشار زیادی را بر یک سیستم غذایی به طور فزاینده‌ای ناپایدار وارد می‌کنند. این تعامل با یک پارادوکس شکل می‌گیرد: نوآوری در فناوری کشاورزی به سرعت در حال شتاب گرفتن است، اما در پذیرش شیوه‌های کشاورزی پایدار که برای تضمین تاب‌آوری تامین مواد غذایی جهانی ما لازم است، تأخیر وجود دارد. ما به کارگران آینده خود نیاز داریم تا مهارت‌های لازم برای مقابله با این چالش‌ها را داشته باشند.

بنابراین، چگونه می‌توانیم نیروی کار سیستم کشاورزی آینده را برای سازگاری پایدار مجهز کنیم؟

پاسخ در آموزش نهفته است، آموزشی که برای چالش‌های امروز و امکانات فردا بازطراحی شده است. رویکردهای مرسوم به آموزش دیگر برای پاسخگویی به مقیاس و پیچیدگی چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم کافی نیستند. ما باید از فناوری برای مقیاس‌بندی یادگیری به روشی جدید استفاده کنیم.

موفقیت به مهار علوم آموزشی مبتنی بر داده و روش‌های جدید یادگیری عصر دیجیتال بستگی دارد. پر کردن شکاف بین دانش و عمل نیازمند همگرایی یادگیری تجربی و فناوری آموزشی نوآورانه برای توسعه مهارت‌هایی با تأثیر در دنیای واقعی است. آموزش غذایی EIT در خط مقدم این انقلاب یادگیری قرار دارد. آکادمی‌های مهارت‌های غذایی EIT با هدایت مأموریتی برای تغییر سیستم غذایی به سمت پایداری، قصد دارند در پنج سال آینده ۲۰۰۰۰۰ یادگیرنده را درگیر کنند.

کشاورزان، متخصصان کشاورزی و مربیان به ابزارهای عملی نیاز دارند که تحقیقات پیچیده را به تصمیم‌گیری کاربردی تبدیل کنند. این نیاز برای کشاورزانی که به شیوه‌های کشاورزی احیاکننده روی می‌آورند، حتی بیشتر است، زیرا این تغییر اغلب مستلزم پیمایش طیف گسترده‌ای از چالش‌های خاص هر زمینه است. عواملی مانند آب و هوای محلی، نوع خاک، سیستم‌های کشت و شرایط وسیع‌تر چشم‌انداز، همگی می‌توانند بر اینکه چه شیوه‌هایی عملی و مؤثر هستند، تأثیر بگذارند.

در Next Bite 2025، رویداد شاخص EIT Food و انجمن پیشرو اروپا برای نوآوری در کشاورزی، EIT Food آزمایشگاه مزرعه آینده را راه‌اندازی کرد – یک اکوسیستم دیجیتال جدید که به کشاورزان، مربیان و سیاست‌گذاران از طریق یک شبیه‌سازی سه‌بعدی فراگیر، یادگیری عملی در کشاورزی احیاکننده را ارائه می‌دهد.

آزمایشگاه مزرعه آینده بر اساس پیوستاری از ماژول‌ها ساخته شده است که مداخلات در سلامت خاک، تنوع زیستی و تاب‌آوری آب و هوایی را شبیه‌سازی می‌کند. سناریوهای کشاورزی واقعی و مطالعات موردی از نمونه کارهای کشاورزی احیاکننده EIT Food، زمینه را برای مأموریت‌های خرد مانند کشاورزی در شرایط سخت و خاک در بحران فراهم می‌کند. این شبیه‌سازی‌ها به یادگیرندگان اجازه می‌دهد تا استراتژی‌ها را آزمایش کنند، پیامدها را مشاهده کنند و بینش‌های مبتنی بر داده را در دوره‌های طولانی مدت به روشی ایمن، کنترل‌شده و در دسترس مشاهده کنند. در یادگیری واقعی، آزمایش این سناریوها بسیار زمان‌بر، پرهزینه و از نظر لجستیکی غیرممکن خواهد بود.

این رویکرد «یادگیری از طریق عمل» در یک محیط مجازی، باید منعکس‌کننده مسائل دنیای واقعی باشد که کشاورزان در سراسر اروپا با آن مواجه هستند. برای دستیابی به این هدف، EIT Food و Metachef با مجموعه‌ای متنوع از کشاورزان اروپایی، از پرتغال تا هلند، همکاری کردند تا محتوای پلتفرم، قابلیت استفاده و ارتباط بلندمدت آن را اعتبارسنجی و اصلاح کنند.

این نوع رویکردهای آموزشی نوآورانه می‌توانند مستقیماً از دستور کارهای پایداری اتحادیه اروپا و جهانی پشتیبانی کنند. به عنوان مثال، آزمایشگاه مزرعه آینده در تلاش است تا سواد خاک و تفکر سیستمی را در بخش کشاورزی، مطابق با اهداف ماموریت خاک اتحادیه اروپا برای بازیابی سلامت 75 درصد از خاک اروپا تا سال 2030، نهادینه کند.

به طور گسترده‌تر، این امر بر اهمیت اقدام جمعی در سراسر سیستم کشاورزی تأکید می‌کند. پیشرفت به گرد هم آوردن تخصص مکمل سیاست‌گذاران، رهبران صنعت، استارتاپ‌ها، کشاورزان، محققان و مربیان بستگی دارد و تضمین می‌کند که نوآوری، آموزش و سیاست، یکدیگر را در پیشبرد تحول پایدار تقویت می‌کنند.

بخش کشاورزی و مواد غذایی دائماً در حال تحول است و این امر، آموزش مجدد و ارتقای مهارت را برای کشاورزان و متخصصان کشاورزی ضروری می‌کند. فناوری‌های جدید، مانند هوش مصنوعی، می‌توانند نقش ارزشمندی در توسعه ابزارهای آموزشی که به‌روز و انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند، ایفا کنند و تضمین کنند که یادگیرندگان به به‌روزترین بینش‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز برای ایجاد تغییر پایدار دسترسی دارند.

به عنوان مثال، پلتفرم Geek4Skills شرکت EIT Food از هوش مصنوعی برای پشتیبانی از متخصصان در ارتقای مهارت، تغییر مهارت یا انتقال به نقش‌های جدید در این بخش استفاده می‌کند. این پلتفرم که برای یادگیرندگان، کارفرمایان، مربیان و سیاست‌گذاران طراحی شده است، ابزارهای بلادرنگی را ارائه می‌دهد که به شناسایی مهارت‌های خاص مورد نیاز کمک می‌کند.

برای برآوردن نیازهای در حال تحول این بخش، و در نتیجه همسو کردن فرصت‌های آموزشی با نیازهای واقعی صنعت.

تا سال 2030، بیش از 100000 یادگیرنده، آزمایشگاه مزرعه آینده را بررسی خواهند کرد و مهارت‌های جدید، تفکر سیستمی و بینش عملی لازم برای پیشبرد تحول سیستم غذایی را توسعه خواهند داد. دستیابی به این چشم‌انداز مستلزم همکاری در کل اکوسیستم است. مشارکت مربیان، سیاست‌گذاران، صنعت و کشاورزان برای شکل‌دهی به چگونگی رشد پایدار اروپا حیاتی است.

آینده نوآوری غذایی فقط در یک آزمایشگاه یا اتاق هیئت مدیره نیست، بلکه در یادگیری جمعی و اقدام مشترک برای بازاندیشی در مورد چگونگی تغییر زمین و دانش ما است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *