نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

20 آذر 1404 10:17 ق.ظ

موتور جدید خودروهای برقی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در هر چرخ

۴ دسامبر ۲۰۲۵، سوجیتا سینها -YASA از یک موتور درون چرخی رکوردشکن رونمایی کرد.

یاسا، تولیدکننده‌ی موتورهای الکتریکی مستقر در آکسفوردشایر، از یک نمونه‌ی اولیه از سیستم انتقال قدرت درون چرخی رونمایی کرده است که می‌تواند خودروهای الکتریکی را از نو تعریف کند.

این شرکت در ۳ دسامبر اعلام کرد که موتور جمع‌وجور آن به یک رکورد جهانی غیررسمی برای چگالی قدرت دست یافته و بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار (hp) در هر چرخ تولید می‌کند. این پیشرفت می‌تواند طراحی، عملکرد و کارایی خودروهای برقی را تغییر دهد.

در قلب این سیستم یک موتور الکتریکی ۲۸ پوندی (۱۲.۷ کیلوگرمی) قرار دارد که ۷۵۰ کیلووات (۱۰۰۵ اسب بخار) قدرت اوج تولید می‌کند. با چگالی توان ۵۹ کیلووات (۲۶.۷ اسب بخار در هر پوند) در هر کیلوگرم، این موتور از استانداردهای فعلی صنعت بسیار فراتر می‌رود.

خروجی مداوم از ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات (۴۶۹ تا ۵۳۶ اسب بخار) متغیر است که آن را برای رانندگی با کارایی بالا و طولانی مدت مناسب می‌کند.

تیم وولمر، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری، گفت: «موتورهای درون چرخی چالش و فرصت اصلی برای خودروهای برقی هستند، اما تاکنون این فناوری بسیار سنگین، محدود به گشتاور و به اندازه کافی قدرتمند نبوده است.» این موتور به اندازه کافی سبک است که در داخل چرخ‌ها قرار گیرد و در عین حال «خنثی از نظر جرم» باقی بماند، به این معنی که وزن خالصی به خودرو اضافه نمی‌کند. سیستم انتقال قدرت یکپارچه، کارایی و عملکرد را افزایش می‌دهد

این موتور با یک اینورتر دوگانه ۳۳ پوندی (۱۵ کیلوگرمی) جفت شده است که قادر به تولید ۶۶.۹ اسب بخار به ازای هر پوند (۱۰۰ کیلووات به ازای هر کیلوگرم) است و از سیستم‌های الکترونیکی قدرت استاندارد که ۳۳.۴ تا ۴۶.۹ اسب بخار به ازای هر پوند (۵۰ تا ۷۰ کیلووات به ازای هر کیلوگرم) نیرو تولید می‌کنند، عملکرد بهتری دارد.

این دو سیستم با هم، یک سیستم انتقال قدرت درون چرخی کاملاً یکپارچه با قابلیت‌هایی که قبلاً در این پیکربندی غیرقابل دستیابی بودند، تشکیل می‌دهند.این سیستم همچنین دارای ترمز احیاکننده پیشرفته است. با جذب و استفاده مجدد از بخش زیادی از انرژی ترمز، می‌تواند نیاز به ترمزهای دیسکی عقب و میل گاردان را کاهش داده یا از بین ببرد.

این شرکت تخمین می‌زند که تبدیل‌های مرسوم می‌توانند حدود ۴۴۱ پوند (۲۰۰ کیلوگرم) صرفه‌جویی کنند، در حالی که خودروهایی که از ابتدا بر اساس این سیستم طراحی شده‌اند، می‌توانند تا ۱۱۰۲ پوند (۵۰۰ کیلوگرم) وزن کم کنند.

کاهش وزن نه تنها عملکرد را بهبود می‌بخشد، بلکه برد خودرو را نیز افزایش می‌دهد. انرژی ترمز بازیافتی، اتلاف انرژی را کاهش می‌دهد و طراحی جمع‌وجور، فضای داخلی را آزاد می‌کند و به خودروسازان انعطاف‌پذیری بیشتری در بسته‌بندی و آیرودینامیک می‌دهد.

برای درک بهتر این دستاورد، وزن این موتور تنها ۲۸ پوند است. برای مقایسه، موتور Dark Matter کونیگ‌زگ ۸۶ پوند (۳۹ کیلوگرم) وزن دارد و ۷۸۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور جدید ۱۰۰۶ اسب بخار ترمز برای هر چرخ تولید می‌کند که نشان‌دهنده کارایی فوق‌العاده و اندازه جمع‌وجور آن است.

وولمر گفت: «پیشرفت فناوری مفهومی ما، جمع‌وجور، قدرتمند و به اندازه کافی سبک است که بتوان آن را درون چرخ یک خودروی برقی قرار داد. این اولین موتور درون‌چرخی خنثی از نظر جرم در جهان است که تا ۷۵۰ کیلووات برای هر چرخ را امکان‌پذیر می‌کند. در ترکیب با اینورتر اختصاصی ما، منجر به یک نمونه اولیه کاملاً یکپارچه از سیستم انتقال قدرت درون‌چرخی می‌شود که تغییر بزرگی در کاهش وزن، عملکرد و کارایی ایجاد خواهد کرد.»

این سیستم مقیاس‌پذیر است و می‌تواند برای طیف وسیعی از وسایل نقلیه، از هایپرکارها گرفته تا خودروهای برقی با عملکرد بالا، سازگار شود. طرح نوآورانه آن به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا طرح‌های سنتی خودروهای برقی را مورد بازنگری قرار دهند و هم عملکرد و هم فضای داخلی را بهینه کنند.

در حال حاضر یک نمونه اولیه کاملاً کاربردی با پشتیبانی مرکز پیشرانه پیشرفته بریتانیا در دست توسعه است. در حالی که خروجی ۷۵۰ کیلووات برای هایپرکارها و خودروهای با عملکرد بالا مناسب است، نسخه‌های آینده طیف وسیع‌تری از خودروهای برقی را هدف قرار خواهند داد.

مدیرعامل، یورگ میسکا، گفت: «فناوری انقلابی ما چالش‌های سیستم‌های موتور درون چرخی فعلی را برطرف می‌کند. این دروازه‌ای به سوی خودروهای برقی سبک‌تر، کارآمدتر و با عملکرد بالاتر است.»

این شرکت از سال ۲۰۲۱ به طور کامل زیرمجموعه مرسدس بنز بوده است، اما موتورهای فراری برای SF90 و لامبورگینی برای هیبریدهای V12 Revuelto و V8 Temerario را نیز تأمین می‌کند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *