
۳ دسامبر ۲۰۲۵، جورجینا جدیکوفسکا
یک خودروی برقی ارتقا یافته به صورت بیسیم از طریق سیمپیچ تعبیهشده در زمین شارژ میشود و فرآیند شارژ به طور خودکار پس از قرارگیری صحیح خودرو آغاز میشود.
یک آزمایش واقعی توسط دانشمندان در سوئیس نشان داده است که شارژ بیسیم خودروهای برقی میتواند در مقایسه با سیستمهای کابلی معمولی تا ۹۰ درصد راندمان داشته باشد، در حالی که راحتی بسیار بیشتری را ارائه میدهد.
این پروژه که INLADE نام دارد، با حمایت دفتر فدرال انرژی سوئیس و کانتونهای زوریخ و آرگاو، توسط محققان امپا با همکاری شرکت برق انیوا انجام شد.
از طریق این ابتکار عمل که در نوع خود بینظیر است، تیم شارژ القایی بیسیم را در شرایط واقعی در سوئیس آزمایش کرد. آنها مطمئن هستند که آنچه مدتهاست برای تلفنها و مسواکهای برقی معمول بوده است، به زودی میتواند برای خودروهای برقی به واقعیت تبدیل شود.
ماتیاس هوبر، از آزمایشگاه حاملهای انرژی شیمیایی و سیستمهای خودرو در امپا، گفت: «هدف آزمایش فناوری موجود در استفاده روزمره، شفافسازی مسائل فنی و نظارتی و نشان دادن پتانسیل آن برای انتقال انرژی بود.»
این ابتکار جدید با هدف آسان کردن شارژ خودروهای برقی به اندازه پارک کردن است. رانندگان به جای اتصال به برق، به سادگی روی یک صفحه شارژ تعبیه شده در زمین توقف میکنند و سیستم به طور خودکار شروع به کار میکند.
به گفته محققان، یک سیمپیچ فرستنده در یک صفحه پایه، انرژی را از طریق یک میدان مغناطیسی به یک سیمپیچ گیرنده در خودرو منتقل میکند. در همان زمان، یک صفحه نمایش رانندگان را به موقعیت بهینه راهنمایی میکند.
قبل از شروع شارژ، سیستم به طور خودکار هرگونه مانع یا موجود زنده بین سیمپیچها را بررسی میکند تا ایمنی را تضمین کند. هنگامی که خودرو به درستی پارک شد، شارژ به طور خودکار و بدون کابل، بدون کانکتور و بدون مراحل اضافی آغاز میشود.
اما این تیم ادعا کرد که این پروژه میتواند حتی فراتر هم برود. با اتصال خودکار خودروهای برقی به شبکه برق در هر زمان که پارک میشوند، در نهایت میتوانند به عنوان واحدهای ذخیرهسازی انرژی سیار عمل کرده و به تثبیت سیستم برق کمک کنند.
هوبر فاش کرد: «مزیت بزرگ سیستم القایی این است که خودروها بدون نیاز به هرگونه مداخله فعال، بسیار بیشتر به شبکه برق متصل میشوند – مزیتی برای راحتی و انتقال انرژی.»
برای این پروژه، AMAG و چندین شریک دیگر به مقاومسازی خودروهای برقی موجود با کویلهای گیرنده کمک کردند. سپس آنها را در سیستمهای شارژ و ولتاژ بالای خودرو ادغام کردند.
هوبر در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد: «هدف این بود که اطمینان حاصل شود میدان مغناطیسی تولید شده در طول شارژ القایی با سایر دستگاههای داخل یا خارج خودرو یا با افراد تداخل نداشته باشد.»
پس از آزمایشهای گسترده سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و تأیید ایمنی، این خودروها تأییدیه استفاده در جاده را دریافت کردند. این امر آنها را در بین اولین خودروهای سوئیس و جهان قرار داد که روزانه با استفاده از شارژ القایی کار میکنند.
یک نمایشگر در داخل خودرو موقعیت بهینه پارکینگ را نشان میدهد. این سیستم به طور خودکار وجود اشیاء یا موجودات زنده را بین سیمپیچها بررسی میکند.
این آزمایشها در آزمایشگاه اثبات حرکت “move” در دوبندورف انجام شد. محققان این سیستم را در شرایط واقعی از جمله برف، باران، دمای پایین و عدم تنظیم جزئی پارکینگ ارزیابی کردند.
نتایج آنها، راندمان شارژ مداوم حدود ۹۰ درصد را تأیید کرد و با راندمان سیستمهای پلاگین مطابقت داشت. هوبر نتیجه گرفت: “این فناوری در عمل بسیار قابل اعتماد عمل میکند و به طور مشابه با سیستمهای شارژ معمولی کارآمد است.”
علاوه بر این، به گفته محققان، از آنجایی که خودروهای برقی حدود ۲۳ ساعت در روز در جای نامناسب پارک میشوند، اتصال خودکار آنها به شبکه میتواند آنها را به واحدهای ذخیرهسازی انرژی سیار تبدیل کند. آنها ادعا کردند که این اتصال بدون دخالت دست، دریچهای به سوی شارژ دو طرفه باز میکند.
.https://interestingengineering.com











