نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 آذر 1404 11:52 ق.ظ

شرکت چینی، ورتی‌پورت آبی eVTOL را برای تقویت حمل و نقل در ارتفاع کم راه‌اندازی می‌کند.

شرکت چینی، ورتی‌پورت آبی eVTOL را برای تقویت حمل و نقل در ارتفاع کم راه‌اندازی می‌کند.

۲۳ نوامبر ۲۰۲۵، بویان استویکوفسکی

سازنده‌ی چینی eVTOL، AutoFlight، از یک ورتی‌پورت آبی متحرک رونمایی کرده است که به هواپیماها اجازه می‌دهد تا روی آب بلند شوند و فرود بیایند و جایگزینی سریع‌تر برای زیرساخت‌های سنتی زمینی ارائه می‌دهد.پلتفرم eVTOL شرکت AutoFlight.

سیستم جدید AutoFlight، یک “ورتی‌پورت آبی بدون کربن” را با هواپیماهای eVTOL ترکیب می‌کند تا تحرک هوایی را در مناطق آبی وسیع گسترش دهد. با مقابله با چالش‌هایی مانند گزینه‌های محدود سایت، استقرار آهسته‌ی زیرساخت‌ها و فرآیندهای پیچیده‌ی برخاستن و فرود، این راهکار، حمل و نقل در ارتفاع کم را عملی‌تر و مقیاس‌پذیرتر می‌کند.

ورتی‌پورت آبی می‌تواند به سرعت مستقر شود و جایگزینی انعطاف‌پذیر برای هاب‌های زمینی سنتی ارائه دهد و به انتقال اقتصاد ارتفاع پایین از مفهوم به عملیات در دنیای واقعی کمک کند.

همانطور که شرکت تشریح می‌کند، این پلتفرم از پنج مورد استفاده کلیدی پشتیبانی می‌کند: نگهداری پلتفرم انرژی، نجات اضطراری، رفت و آمد با فرکانس بالا، گردشگری دریایی-هوایی و خوشه‌های ورتی‌پورت سیار.

سیستم پشتیبانی شده توسط CATL با هدف گسترش زیرساخت eVTOL ساخته شده است.

این سیستم با همکاری CATL ساخته شده است و اولین راه‌حل یکپارچه دریایی-هوایی در بخش eVTOL است. ورتی‌پورت کاملاً با برق کار می‌کند، عرشه وسیع آن به عنوان یک سکوی فرود پوشیده از پنل‌های خورشیدی عمل می‌کند، در حالی که کابین هم به عنوان سالن عزیمت و هم به عنوان اتاق کنترل فنی عمل می‌کند. این عناصر در کنار هم، یک ورتی‌پورت انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کنند که قادر به پشتیبانی از برخاستن، فرود و شارژ eVTOL است. این سیستم همچنین امکان هماهنگی هوشمند و اشتراک‌گذاری داده‌ها با هواپیما را فراهم می‌کند.

این ورتی‌پورت آبی از چندین مدل پرچمدار eVTOL، از جمله هواپیمای صنعتی «White Shark»، هواپیمای باری ۲ تنی «CarryAll» و هواپیمای مسافربری ۶ نفره «Prosperity» پشتیبانی می‌کند. این وسایل نقلیه و ورتی‌پورت با هم، یک سیستم کاملاً یکپارچه زمین-دریا-هوا ایجاد می‌کنند که امکان حمل و نقل سریع نقطه به نقطه را در کاربردهای متنوع – از تحویل بار گرفته تا جابجایی مسافر – فراهم می‌کند و در عین حال، دامنه و انعطاف‌پذیری حمل و نقل هوایی در ارتفاع پایین را گسترش می‌دهد.

گلوبال تایمز گزارش داد که اولین دسته از این سیستم‌ها به «مشتریان اولیه» تحویل داده شده است که گام اولیه‌ای به سوی عملیات گسترده‌تر حمل و نقل هوایی در ارتفاع پایین و آب‌پایه است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سیستم ارتفاع پایین AutoFlight به هواپیماهای eVTOL اجازه می‌دهد تا در کمتر از یک ساعت به سکوهای فراساحلی تا ۹۳ مایل دورتر برسند – بیش از ۱۰ برابر سریع‌تر از حمل و نقل معمولی. هنگامی که برای جستجوهای اولیه با پهپادها جفت می‌شوند، زمان پاسخگویی به عملیات نجات دریایی می‌تواند بیش از نصف کاهش یابد. گلوبال تایمز اضافه می‌کند که در خلیج‌های ساحلی و مناطق جزیره‌ای، یک سفر دریایی ۳۱ مایلی تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و کرایه‌های آینده حدود ۴۲ دلار پیش‌بینی می‌شود.

بنابراین، انتظار می‌رود راهکار یکپارچه دریا-هوای AutoFlight طی سه تا پنج سال آینده وارد مرحله رشد سریعی شود، زیرا این شرکت به دنبال گسترش استقرارها است. تا سال ۲۰۳۰، این سیستم می‌تواند به مزارع بادی بزرگ فراساحلی چین خدمت‌رسانی کند، بیش از نیمی از بنادر کلیدی آن را پوشش دهد و خوشه‌های شهری ساحلی و رودخانه‌ای متعددی را به هم متصل کند و حمل و نقل سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتری را در خشکی و آب ارائه دهد.

اقتصاد کم ارتفاع چین برای رشد سریع آماده است. به گفته رسانه‌های چینی، اداره هوانوردی غیرنظامی چین پیش‌بینی می‌کند که این بازار تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۲۱۰ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۵ از ۴۹۰ میلیارد دلار فراتر رود، که این امر به دلیل افزایش تقاضا برای حمل و نقل هوایی شهری، عملیات فراساحلی و راهکارهای حمل و نقل کم ارتفاع است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *