
2 نوامبر 2025،عکس از نویسنده: بوجان استویکوفسکی -یک بیامو i7.
بیامو، سامسونگ SDI و سالید پاور، برای پیشبرد فناوری باتری تمام حالت جامد برای خودروهای برقی، وارد یک همکاری جدید شدهاند. این همکاری از سال 2022، با کار بیامو و سالید پاور گسترش مییابد و اکنون با تجربه سامسونگ SDI در تولید سلول در مقیاس بزرگ و مهندسی مواد، تقویت شده است.
طبق این توافقنامه، سامسونگ SDI سلولهای تمام حالت جامد را با استفاده از الکترولیت جامد مبتنی بر سولفید سالید پاور تولید خواهد کرد، در حالی که بیامو بر طراحی بسته باتری و ماژولها تمرکز خواهد کرد.
این شرکتها با همکاری یکدیگر، قصد دارند به سمت باتریهای ایمنتر و با عملکرد بالاتر پیشرفت کنند که در نهایت میتوانند از استفاده گستردهتر در وسایل نقلیه الکتریکی پشتیبانی کرده و به بهبود بهرهوری کلی انرژی کمک کنند.
این سه شرکت در حال ترکیب تخصص خود در علم مواد، تولید و طراحی خودرو هستند تا مسیر تجاریسازی باتریهای حالت جامد (ASSB) را تسریع کنند.
آنها با همکاری یکدیگر، یک سیستم کاری برای تولید سلولهای ASSB توسعه دادهاند که گامی کلیدی به سوی تولید در مقیاس بزرگ است. الکترولیت مبتنی بر سولفید Solid Power برای رسانایی و پایداری بالا مهندسی شده است و این شرکت میگوید که همکاری با BMW و Samsung SDI به نزدیکتر شدن باتریهای حالت جامد به پذیرش گسترده کمک خواهد کرد.
Samsung SDI به طور پیوسته در حال پیشبرد تلاشهای خود به سمت فناوری باتری نسل بعدی است و از تحقیقات به آزمایش در دنیای واقعی حرکت میکند. در مارس 2023، این شرکت یک خط تولید آزمایشی در کره جنوبی، اولین خط تولید در نوع خود، راهاندازی کرد و تا پایان سال تولید نمونههای اولیه باتریهای حالت جامد را آغاز کرد. به گزارش Electrek، این نمونهها قبلاً برای ارزیابی به چندین مشتری تحویل داده شدهاند که نشاندهنده پیشرفت به سمت تولید در مقیاس بزرگ در آینده است.
بیامو در ماه مه با انجام آزمایشهای جادهای سلولهای باتری تمام جامد شرکت Solid Power در یک سدان اصلاحشده i7 به یک نقطه عطف کلیدی دست یافت. این آزمایشهای موفقیتآمیز گامی مهم در جهت گنجاندن این فناوری در مدلهای الکتریکی آینده است. این خودروساز اکنون قصد دارد تا حدود سال 2030 باتریهای تمام جامد را در خودروهای تولیدی معرفی کند.
باتریهای حالت جامد (ASSB) با پتانسیل دو برابر کردن برد رانندگی، نصف کردن زمان شارژ و کاهش هزینههای کلی، یک پیشرفت در فناوری خودروهای برقی محسوب میشوند. چالشهای کلیدی برای تجاریسازی شامل ایجاد مادهای است که هم ایمن و هم بسیار رسانا باشد و بر هزینههای بالای تولید انبوه غلبه کند.
الکترک میافزاید: بیامو، سامسونگ SDI و Solid Power با ترکیب تخصص و منابع خود، با هم به مقابله با این موانع میپردازند و احتمال اینکه باتریهای حالت جامد سرانجام به گزینهای عملی برای پذیرش گسترده خودروهای برقی تبدیل شوند را افزایش میدهند.
چندین خودروساز پیشرو در حال سرمایهگذاری روی باتریهای حالت جامد به عنوان جهش بالقوه بعدی برای خودروهای برقی هستند. نیسان با LiCAP Technologies برای تجاریسازی باتریهای حالت جامد (ASSB) با استفاده از فرآیند الکترود خشک فعال ثبت اختراع شده LiCAP همکاری کرده است.
در چین، CATL و BYD معرفی باتریهای حالت جامد نسل بعدی را حدود سال ۲۰۲۷ هدف قرار دادهاند و انتظار میرود تولید انبوه آنها نزدیک به پایان دهه باشد که نشاندهنده تلاش جهانی برای عرضه این فناوری به بازار است.












