نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 آبان 1404 12:13 ق.ظ

آیا رشد خیره‌کننده BYD در اروپا می‌تواند ادامه یابد؟

آیا رشد خیره‌کننده BYD در اروپا می‌تواند ادامه یابد؟

نوشته هانا براون-22/09/2025

ماریا گرازیا داوینو از BYD در مصاحبه با The Big Question گفت: «نرخ تبدیل از رانندگی آزمایشی به خرید در هر بازاری فوق‌العاده است.»

با افزایش محبوبیت خودروهای برقی در اروپا، قدرت تولیدکننده چینی BYD نیز افزایش می‌یابد.

اولین مدل‌های این شرکت، Atto 3، Han و Tang، رسماً در اواخر سال 2022 به بازارهای اروپا راه یافتند، اگرچه سایر شرکت‌ها در سال‌های قبل واردات آنها را آغاز کرده بودند. از آن زمان، طیف محصولات آنها به حداقل 10 خودروی مختلف افزایش یافته است.

طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا (ACEA)، BYD در ژوئیه ۲۰۲۵، ۱.۱٪ سهم بازار از ثبت خودروهای جدید در اتحادیه اروپا را در اختیار داشت که نسبت به ۰.۴٪ در مدت مشابه سال قبل، افزایش یافته است.در نیمه اول سال ۲۰۲۵، فروش واحدها در مقایسه با سال قبل ۲۵۱.۳٪ افزایش یافت، در حالی که ثبت خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در کل در همان دوره ۰.۷٪ کاهش یافت.

اما با توجه به افزایش تعرفه‌های واردات برای تولیدکنندگان چینی که رقابت‌پذیری را دشوارتر می‌کند، آیا ترس اروپایی‌ها از تصاحب توسط چینی‌ها بی‌اساس است؟

در این قسمت از برنامه «سوال بزرگ»، هانا براون، خبرنگار یورونیوز، با ماریا گرازیا داوینو، معاون ارشد رئیس و مدیر عامل منطقه‌ای BYD اروپا، به گفتگو نشست تا در مورد چشم‌انداز این شرکت برای آینده‌اش در این بلوک گفتگو کند.

Davino، که اوایل امسال از Stellantis به این شرکت پیوست، با اعتماد به نفس آشکاری نسبت به خودروهای BYD صحبت کرد. شاید تا حدی به دلیل تجربه خودش.

او توضیح داد: «مردم در ماشین می‌نشینند و شما به طرز شگفت‌آوری می‌بینید که پذیرش فوری وجود دارد – در واقع ما از انتظارات مشتریان فراتر می‌رویم. این فقط تجربه مستقیم من نیست، [بلکه] چیزی است که مشاهده می‌کنم، چیزی است که مشتریان به من می‌گویند، چیزی است که فروشندگان به من می‌گویند. نرخ تبدیل از رانندگی آزمایشی به خرید در هر بازاری فوق‌العاده است.»

داوینو به The Big Question گفت BYD با تعهد کامل برای غنی‌سازی صنعت به اروپا می‌آید. ما فناوری برتر و محصول لازم برای انجام این بازی را داریم. روایت‌هایی در مورد آن وجود داشته است – مانند «شما می‌خواهید فتح کنید» – نه، بحث فتح کردن نیست، ما نمی‌توانیم، ما در مقایسه با دیگران بسیار کوچک هستیم. من همیشه می‌گویم که ما از چالش‌هایی که ما را نیز فروتن می‌کنند، نیرو می‌گیریم و ما اینجا هستیم تا صنعت را غنی کنیم.»

در حال حاضر در اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان چینی علاوه بر 10٪ استاندارد، تعرفه واردات اضافی نیز پرداخت می‌کنند. SAIC، که زمانی بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین بود، با شدیدترین تعرفه اضافی با 35.3٪ مواجه است. جیلی، شرکت مادر ولوو، 18.8٪ و BYD 17٪ پرداخت می‌کنند.

بسیاری از خودروهای ساخته شده توسط شرکت آمریکایی تسلا نیز در چین تولید می‌شوند، اگرچه تعرفه اضافی این شرکت تنها 7.8٪ است. با وجود این، BYD موفق شد برای اولین بار در آوریل 2025 از برند معروف خودروهای برقی ماسک در اروپا پیشی بگیرد.

علاوه بر این تعرفه‌ها، فرانسه اخیراً مشوق‌هایی را برای مصرف‌کنندگان جهت خرید خودروهای برقی مونتاژ شده در اروپا و مجهز به باتری اروپایی اعلام کرده است، اقدامی که برای حمایت از تولیدکنندگان اروپایی طراحی شده است.

داوینو گفت: «رقابت کردن. این فقط رقابت را سخت‌تر می‌کند، اما ما در … مشکلی نداریم. می‌دانید، این فرهنگ شرکت ماست. ما آنجا هستیم تا همکاری و رقابت کنیم، بنابراین باید با آن روبرو شویم، بهتر باشیم و جایگزین‌هایی پیدا کنیم تا به رقابت ادامه دهیم.»

در تلاش برای تقویت حضور شرکت در این بلوک و افزایش رقابت‌پذیری با اجتناب از تعرفه‌های واردات، BYD یک کارخانه تولیدی در مجارستان تأسیس کرده است. قرار است تولید تا پایان سال آغاز شود.

داوینو به برنامه «سوال بزرگ» گفت:

«بنابراین اولین محصولی که ما در آنجا تولید خواهیم کرد، یک دلفین سرف است. و این فقط یک شروع است، زیرا در کارخانه‌های ما می‌توانیم بیش از یک خط تولید خودرو تولید کنیم، بنابراین بهره‌وری ما را بسیار انعطاف‌پذیر می‌کند. تیم‌های نمایندگی‌ها نیز در حال رشد هستند و برند ما در بازار به تعداد مشخصی از فروشندگان واجد شرایط نیاز دارد.» بنابراین ما همچنین در [آموزش و] صلاحیت این افراد مشارکت می‌کنیم.»

در حال حاضر، خودروهای هیبریدی محبوب‌ترین خودرو از نظر نوع قدرت هستند و ۳۴.۸ درصد از کل ثبت نام خودروهای جدید در اروپا را در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تشکیل می‌دهند.

به گفته داوینو، کلید محبوبیت آنها این است که آنها یک “جایگزین راحت” ارائه می‌دهند.شما یک وسیله نقلیه الکتریکی واقعی با برد ۱۰۰ کیلومتر دارید. به عنوان مثال، با Seal 6 DM-i Touring که ما اکنون به بازار عرضه کرده‌ایم و تازه عرضه شده است، شما وسیله نقلیه‌ای دارید که هیچ نگرانی برای شما ایجاد نمی‌کند.

تی. با وسیله نقلیه ما، می‌توانید تا ۱۳۵۰ کیلومتر مسافت را طی کنید.» او ادعا کرد که رانندگان اخیر توانسته‌اند بدون نیاز به توقف برای سوخت‌گیری، از ورشو تا مونیخ رانندگی کنند.

با پیشرفت فناوری و افزایش برد خودروهای برقی، داوینو گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آیا محبوبیت خودروهای تمام برقی از خودروهای هیبریدی پیشی خواهد گرفت یا خیر، و تأکید کرد که این مصرف‌کنندگان هستند که سرنوشت صنعت را تعیین می‌کنند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *