
۱۸ اکتبر ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: بوجان استویکوفسکی-خودروهای برقی در یک ایستگاه شارژ. تصویر نمونه.
فریپیک
چین در حال گسترش تلاشهای خود برای کارآمدتر و پایدارتر کردن بازیافت باتری خودروهای برقی است. اداره کل نظارت بر بازار این کشور اخیراً پنج استاندارد ملی جدید را تصویب کرده است که تعداد کل آنها را به ۲۲ میرساند.این مقررات نحوه مدیریت، جداسازی و آزمایش انرژی باقیمانده باتریهای خودروهای برقی از رده خارج شده را تعریف میکنند.
استانداردهایی مانند «مشخصات بازیافت و اسقاط باتری خودرو» و «تشخیص انرژی باقیمانده باتری خودرو» که به طور گسترده در سراسر صنعت پذیرفته شدهاند، به شرکتها کمک کردهاند تا به نرخ بازیابی تا ۹۹.۶ درصد برای نیکل، کبالت و منگنز و ۹۶.۵ درصد برای لیتیوم برسند و هم پایداری زیستمحیطی و هم چرخه اقتصادی را ارتقا دهند.
به عنوان مثال میتوان به کارگاه تولید باتری ساینس اند تکنولوژی در تیانجین، شهری در شمال چین، اشاره کرد که در آن به باتریهای قدیمی خودروهای برقی عمر دوباره داده میشود. باتریها پس از رسیدن، فرآیند دقیقی از اسقاط، خرد کردن و خالصسازی را طی میکنند. از طریق این روش، بیش از ۹۵ درصد از عناصر لیتیوم با موفقیت بازیابی و به مواد باتری جدید تصفیه میشوند.
کارشناسان چینی پروژه جدید IEC در مورد دستورالعملهای بازیافت باتری را هدایت میکنند.این کشور همچنین در حال ایجاد یک کمیته فنی ملی برای ایجاد استانداردهای یکپارچه برای بازیافت باتری است. این کمیته که توسط اداره کل نظارت بر بازار و وزارت صنایع و فناوری اطلاعات رهبری میشود، متخصصانی را از هر مرحله از چرخه عمر باتری – از تأمین و تولید مواد اولیه گرفته تا بازیافت، برچیدن و استفاده مجدد از مواد – گرد هم میآورد.کار این کمیته باتریهای مورد استفاده در وسایل نقلیه، کشتیها و سیستمهای ذخیره انرژی را پوشش میدهد و انتظار میرود استانداردهای ملی بیشتری نیز در پی آن ایجاد شود.
بنابراین، پکن نقش خود را در شکلدهی به قوانین جهانی برای بازیافت باتری خودروهای برقی تقویت میکند، زیرا متخصصان چینی در حال کمک به تدوین استانداردهای بینالمللی هستند که نحوه ارزیابی، طبقهبندی و بازیافت باتریهای دست دوم را تعریف میکنند.
با تصویب پیشنهاد چین، “دستورالعملهای عمومی برای تخلیه عمیق در بازیافت و استفاده از باتری”، به عنوان یک پروژه استاندارد بینالمللی رسمی IEC، یک نقطه عطف بزرگ حاصل شد. امروزه، نزدیک به 40 متخصص چینی به طور فعال در کمیتههای فنی بینالمللی باتریها مشارکت دارند و تضمین میکنند که تخصص و شیوههای چین به طور کامل در فرآیند استانداردسازی جهانی نمایان شود. استفاده از باتریهای از رده خارج در دوچرخههای برقی ممنوع شد.یکی از اولین نتایج اقدامات ایمنی سختگیرانه چین، ممنوعیت استفاده از باتریهای لیتیومی از رده خارج در دوچرخههای برقی است، اقدامی که با هدف جلوگیری از خطرات آتشسوزی و اطمینان از بازیافت مناسب انجام میشود.
در کنار این، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، استانداردهای اجباری مانند «مشخصات فنی ایمنی باتریهای لیتیوم-یونی در دوچرخههای برقی» را برای بهبود ایمنی باتری در همه زمینهها معرفی کرده است.این ابتکارات در حال حاضر شروع به شکلدهی شیوههای بازیافت ایمنتر و پایدارتر کردهاند، زیرا دولت همچنان به گسترش و بهروزرسانی استانداردهای باتریهای لیتیومی مورد استفاده در وسایل نقلیه، کشتیها و سیستمهای ذخیره انرژی ادامه میدهد.
حجم باتریهای لیتیومی در گردش در چین در سال 2024 به 1300 گیگاوات ساعت رسید. انتظار میرود که از رده خارج شدن باتریها در سال 2026 به اوج خود برسد و پس از آن، از رده خارج شدن سالانه حدود 30 گیگاوات ساعت افزایش یابد. بر اساس پیشبینیهای فعلی، چین میتواند تا سال 2040 از طریق بازیافت و استفاده مجدد کارآمد از این باتریهای از رده خارج شده، به خودکفایی در لیتیوم دست یابد.












