
اندرو مدیچینی/کپی رایت ۲۰۲۵ آسوشیتدپرس-۱۷/۱۰/۲۰۲۵
«جشنواره الکتریکی»، یک نمایشگاه حسی در موسسه گوته رم، در تلاش است تا با بررسی پیوندهای بین هنر، علم و معنویت شهری، چشمانداز صوتی پنهان پایتخت ایتالیا را آشکار کند، زیرا کلیسای کاتولیک سال ویژه خود را جشن میگیرد. استفانیا دِ میشل به این صداها گوش داده است.
در قلب رم، تحت فشار جریان بیپایان گردشگران و مؤمنانی که برای جشن سالگرد به زیارت میروند، نمایشگاهی ما را دعوت میکند تا آنچه را که احساس میکنیم – یا بهتر بگوییم، آنچه را که احساس نمیکنیم – دوباره بررسی کنیم.
«جشن سالگرد برق» که اکنون در موسسه گوته کونتسراوم برگزار میشود، یک تجربه حسی و هنری است که به شهر ابدی صدا میدهد، زیرا در طول سال مقدس ۲۰۲۵ که توسط پاپ فرانسیس اعلام شده است، دستخوش تغییر مداوم میشود.
این پروژه که توسط کریستینا کوبیش، پیشگام هنر صدا، ایدهپردازی شده و با فرانک پاول، عکاس و تام تیل، برنامهنویس و نوازنده، تولید شده است، غوطهوری عمیق در چشمانداز صوتی رمی است که پذیرای میلیونها زائر است. سیمکشی برای پیادهرویهای صوتی و الکتریکی در رم
پل میگوید: «رم دگرگون شده است: ساختمانها در همه جا، سر و صدا در همه جا. ما با هم متحد شدیم و من، به عنوان یک عکاس، این فضا را قابل مشاهده کردیم و در این فضا، ضبطهای صوتی و الکترومغناطیسی را ضبط کردیم تا آنها را برای همه، حتی در اینترنت، قابل دسترسی کنیم و دیدگاه دیگری از رم به دست آوریم.»
با هدفونهای القایی الکترومغناطیسی، مردم از طریق امواج نامرئی که شهر را احاطه کردهاند هدایت میشوند: تکرارکنندهها، سیستمهای وایفای، تلفنهای هوشمند، سیگنالهای شهری که معمولاً نادیده میگیریم اما به لطف کار کوبیش، پاول و تیل، با تمام شدت خود آشکار میشوند.
در رم، شهری با پژواکهای هزاره و نیایشهای مدرن، این صداها در طول جشن سالگرد، بُعدی تقریباً معنوی به خود میگیرند.
«رم هرگز در… کوبیش میگوید: «صلح، شهر به زبان پرشوری از بحث و تبادل نظر صحبت میکند. دنیای الکترومغناطیسی نیز چنین است: متراکم، جذاب، زنده.»
کوبیش توضیح میدهد که امسال جشن، لایهای از صدا را اضافه میکند: سکوت محلهای ساختوساز که توسط هیاهوی جمعیت زائران، سر و صدای اتوبوسها، ترامواها و ماشینها شکسته میشود، و همچنین امواج الکترومغناطیسی که چیزی را که میتوان «آسمان الکتریکی» رم تعریف کرد، مشخص میکنند.
طرح کلی یادآور یک کارگاه بزرگ خلاقانه است: عکسها، فیلمها، مستندسازی پیادهرویها و چیدمانهای تعاملی به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد که به صورت دیجیتالی مناطق جشن را کاوش کنند و صداهای پنهان خود را بشنوند.
با «پروژه میکسر»، هر تماشاگر میتواند به یک آهنگساز تبدیل شود: یک کنترلکننده چهار کاناله امکان ترکیب صداهای آکوستیک و الکترومغناطیسی ضبط شده در رم و ایجاد آهنگهای شخصیسازی شده را فراهم میکند که میتوان آنها را در قالب MP3 دانلود کرد.
فرآیند میکس، به لطف رابط کاربری بصری ایجاد شده توسط تیل، به افراد اجازه میدهد تا به راحتی «موسیقی شهری» شخصی خود را بسازند. نتیجه را میتوان روی یک فلش مموری به خانه برد یا از طریق ایمیل دریافت کرد.
تام تیل میگوید: «من دوست دارم مخاطبان را خلاق کنم. با ۴۰ صدای ضبط شده از چهار کلیسای پاپ (سنت پیتر در واتیکان، سنت جان لاتران، سنت مری ماژور و سنت پاول بیرون دیوارها، ویرایش شده)، هر کسی میتواند نسخه صوتی خود از رم را بسازد. میتوانید آواز پرندگان و زمزمه وایفای را با هم ترکیب کنید: صداهای طبیعی در مقابل صداهای الکترومغناطیسی. جشنواره برق فقط یک نمایشگاه نیست. این یک پرتره الکتروآکوستیک از رم در لحظه اوج تنش دگرگونکننده آن است. این هنری است که گوش میدهد، علمی است که میگوید، فناوری است که آشکار میکند. این دعوتی است برای بازنگری شهر از طریق صداهای پنهان آن، برای کشف سمفونی حال دیجیتال ما در یکی از قدیمیترین شهرهای جهان.
از سال ۲۰۰۳، پیادهرویهای الکتریکی در ۹۵ شهر در سراسر جهان، از نیویورک تا نایروبی، از توکیو تا اسلو، انجام شده است.اما در رم، به مناسبت جشن سالگرد، این عمل اهمیت ویژهای پیدا میکند: بین کلیساها و سیگنالهای وایفای، بین امر مقدس و امر دیجیتال .
چشمانداز rban به کلیسای جامع صدا در قرن بیست و یکم تبدیل شده است. این نمایشگاه ما را به کاوش در دنیایی ناشناخته و تأمل در رابطهمان با محیط شهری و تکنولوژیکی در زمان دگرگونیهای بزرگ دعوت میکند.












