
۱۳ اکتبر ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: امیر خُلَم-تاکسی هوایی بدون خلبان EHang VT35 در حال پرواز.
وبسایت رسمی EHang
شرکت EHang Holdings از هواپیمای جدید برقی دوربرد با قابلیت برخاست و فرود عمودی، VT35، رونمایی کرده است که گامی بزرگ در چشمانداز این شرکت برای سفرهای هوایی بین شهری خودران است.
این شرکت حمل و نقل هوایی مستقر در گوانگژو، مدل دو نفره را در هفی به نمایش گذاشت، جایی که یک پرواز کامل از حالت عمودی به کروز رو به جلو را به پایان رساند.
VT35 با قیمت ۶.۵ میلیون یوان (۹۱۳۶۰۰ دلار) برای مسیرهای میانبرد تا دوربرد، از جمله سفرهای دریایی و کوهستانی طراحی شده است.
این هواپیما بر اساس نمونه اولیه VT30 ساخته شده و سیستمهای پرواز خودکار، نیروی محرکه الکتریکی و یک بدنه جمعوجور را با هم ترکیب میکند تا سفرهای هوایی بین شهری را ایمنتر و کارآمدتر کند.
VT35 میتواند با سرعت ۱۳۴ مایل در ساعت پرواز کند و با یک بار شارژ ۱۲۵ مایل را طی کند. این هواپیما حداکثر وزن برخاست ۹۵۰ کیلوگرم، شامل دو مسافر و بار آنها را پشتیبانی میکند.
VT35 با طراحی بالهای پشت سر هم، هشت ملخ بالابر توزیعشده برای برخاست عمودی و یک ملخ هلدهنده عقب برای پرواز رو به جلو و کارآمد دارد.با طول و عرض بال حدود هشت متر، به اندازه کافی جمعوجور باقی میماند تا روی پشتبامها، پارکینگها و ورتیپورتهای موجود EH216-S فرود بیاید. این سازگاری به تسریع گسترش مسیرهای هوایی شهری به بین شهری کمک خواهد کرد.
در داخل، مسافران یک کابین با روکش چرمی مجهز به رابط کاربری لمسی را مشاهده میکنند که هم به عنوان داشبورد و هم به عنوان مرکز سرگرمی عمل میکند.کنترلهای صوتی و لمسی امکان تنظیم دما، صندلی و ناوبری را بدون نیاز به خلبانی دستی فراهم میکنند.
سیستمهای خودران، با استفاده از حسگرهایی برای تشخیص و جلوگیری از برخورد با موانع، کل پروفایل پرواز را از برخاستن تا فرود مدیریت میکنند. سیستمهای اضافی، قابلیت اطمینان و ایمنی عملیاتی را تضمین میکنند.
نیروی محرکه الکتریکی این هواپیما، آن را هم بیصدا و هم سازگار با محیط زیست میکند و برای مناطق پرجمعیت ایدهآل است.
در مارس 2025، اداره هوانوردی غیرنظامی چین درخواست گواهینامه نوع EHang را برای VT35 پذیرفت.این هواپیما اکنون در حال انجام آزمایشهای داخلی و ارزیابیهای صلاحیت پرواز است. EHang از تجربه خود در صدور گواهینامه EH216-S، که در حال حاضر پروازهای تجاری در چین انجام میدهد، برای سادهسازی فرآیند تأیید استفاده میکند.
این شرکت قصد دارد از VT35 برای ایجاد شبکههای حمل و نقل هوایی یک ساعته در مناطق اقتصادی اصلی، از جمله دلتای رودخانه یانگ تسه، دلتای رودخانه پرل و مناطق پکن-تیانجین-هبی استفاده کند.
این مسیرها میتوانند زمان دو ساعته فعلی رانندگی بین شهرها را به کمتر از 30 دقیقه هوایی کاهش دهند.
VT35 در مراسم رونمایی خود در هفی، اولین پرواز کامل خود را بر فراز پارک لوگانگ انجام داد، جایی که قانونگذاران محلی و نمایندگان صنعت در آن حضور داشتند.این رویداد نقطه عطف مهمی در توسعه حمل و نقل کم ارتفاع برای سفرهای منطقهای بود.
EHang قصد دارد بر اساس پلتفرم VT35، انواع آینده هواپیماهای تیلت روتور را توسعه دهد که برد و انعطافپذیری عملیاتی بیشتری را فراهم میکند.
VT35 هنگامی که برای پروازهای کوتاهتر با ناوگان EH216-S ادغام شود، میتواند یک شبکه حمل و نقل کم ارتفاع مقیاسپذیر را ایجاد کند که مراکز شهرها را مستقیماً به هم متصل میکند.
انتظار میرود قابلیت همکاری این هواپیما با زیرساختهای موجود ورتیپورت، همراه با قابلیتهای خودران آن، یک اکوسیستم حمل و نقل هوایی ایجاد کند که بسیار شبیه به خدمات اشتراک خودرو، خودکار، کارآمد و با دسترسی گسترده عمل کند.
با VT35، EHang فراتر از تاکسیهای هوایی شهری به سمت حمل و نقل هوایی منطقهای حرکت میکند و خود را در خط مقدم اقتصاد نوظهور چین در ارتفاع کم و مسابقه جهانی برای پروازهای بدون خلبان و الکتریکی قرار میدهد.