نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

22 مهر 1404 11:01 ق.ظ

به شکاف مهارت‌ها توجه کنید: کارکنان مسن‌تر در آموزش عقب می‌مانند

به شکاف مهارت‌ها توجه کنید: کارکنان مسن‌تر در آموزش عقب می‌مانند

۱۶/۰۸/۲۰۲۵ – حق نشر حق نشر ۲۰۰۹ AP. تمامی حقوق محفوظ است.نوشته‌ی Servet Yanatma

کارکنان مسن‌تر در آموزش عقب می‌مانند. OECD می‌گوید تمرکز بیشتر بر تقویت مهارت‌های آنها برای بازار کار بسیار مهم است.

زندگی کاری و مهارت‌ها به سرعت در حال تغییر هستند. گزارش آینده‌ی مشاغل ۲۰۲۵ مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید برخی از مشاغل در حال رونق گرفتن هستند و برخی دیگر در حال ناپدید شدن. OECD هشدار می‌دهد: «نیاز مبرمی به تقویت مهارت‌های کارکنان مسن‌تر وجود دارد.»

با این حال، OECD دریافته است که کارکنان مسن‌تر (۵۵ تا ۶۵ ساله) بسیار کمتر از کارکنان ۲۵ تا ۵۴ ساله در آموزش و یادگیری غیررسمی شرکت می‌کنند. به طور متوسط، این نرخ در ۲۳ کشور اروپایی ۳۲٪ در مقابل ۴۹٪ است، اگرچه این شکاف در کشورهای مختلف متفاوت است.

افراد مسن در کجا بیشترین و کمترین یادگیری را دارند؟ کارشناسان و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی چه چیزی را توصیه می‌کنند؟

چه زمانی یادگیری را متوقف می‌کنیم؟

طبق گزارش چشم‌انداز اشتغال ۲۰۲۵ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مشارکت در آموزش رسمی و غیررسمی بزرگسالان با افزایش سن کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۲۳، تنها یک سوم از افراد ۶۰ تا ۶۵ ساله در ۱۲ ماه قبل از نظرسنجی در آموزش بزرگسالان شرکت کردند، در حالی که این رقم برای افراد ۲۵ تا ۴۴ ساله بیش از نیمی است. این میانگین‌ها ۲۹ کشور را پوشش می‌دهد که ۲۲ کشور از آنها در اروپا هستند.

سهم جمعیت شرکت‌کننده در آموزش بزرگسالان در بین افراد ۲۵ تا ۲۹ ساله بیش از ۶۰٪ است، اما برای افراد ۵۵ تا ۵۹ ساله به ۳۹٪ و برای افراد ۶۰ تا ۶۵ ساله به ۳۱٪ کاهش می‌یابد. این سهم پس از ۴۵ سالگی به وضوح شروع به کاهش می‌کند.

آموزش غیررسمی در تمام گروه‌های سنی بسیار رایج‌تر از یادگیری رسمی (آموزشی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی می‌شود) بود. این امر به ویژه در مورد افراد مسن‌تر صادق بود، به طوری که تنها ۱٪ از افراد ۶۰ تا ۶۵ ساله در یادگیری رسمی شرکت می‌کنند.

مشارکت کمتر در یادگیری غیررسمی در بین افراد مسن‌تر ممکن است به دلیل تمایل کمتر به آموزش یا موانع دیگر، مانند محدودیت‌های زمانی یا هزینه‌های دوره باشد.

طبق این گزارش، تمایل کمتر به آموزش احتمالاً یک عامل کلیدی است. سهم افرادی که می‌خواستند در آموزش شرکت کنند – چه واقعاً شرکت کرده باشند و چه نه – از حدود ۶۰٪ در بین افراد ۲۵ تا ۴۴ ساله به ۳۷٪ در بین افراد ۶۰ تا ۶۵ ساله کاهش می‌یابد.

الگوی مشابهی در سهم افرادی که در آموزش‌های کمتر از آنچه می‌خواستند شرکت کردند، مشاهده می‌شود که از ۲۸٪ در بین افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله به ۱۷٪ در بین افراد ۵۵ تا ۶۵ ساله کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که محدودیت‌های زمانی برای افراد مسن‌تر نسبت به گروه‌های جوان‌تر، مانع کمتری برای آموزش است. در بین افراد ۵۵ تا ۶۵ ساله، ۷٪ به دلیل محدودیت‌های زمانی در آموزش‌های کمتر از آنچه می‌خواستند شرکت کردند – ۵٪ به دلایل مربوط به کار و ۲٪ به دلایل خانوادگی.

در مقابل، ۱۵٪ از افراد ۳۵ تا ۴۴ ساله، محدودیت‌های زمانی را به عنوان یک مانع گزارش کردند، ۸٪ به کار و ۷٪ به مسئولیت‌های خانوادگی اشاره کردند.

تفاوت‌های زیاد در کشورهای اروپایی

در هر کشور OECD، از جمله تمام کشورهای اروپایی موجود در لیست، افراد مسن (۵۵ تا ۶۵ ساله) کمتر از گروه سنی برتر (۲۵ تا ۵۴ ساله) در آموزش‌های غیررسمی شرکت می‌کنند. با این حال، هم میزان مشارکت آنها و هم اندازه شکاف سنی بسیار متفاوت است.

بالاترین میزان مشارکت در آموزش‌های غیررسمی در بین افراد ۵۵ تا ۶۵ ساله در کشورهای شمال اروپا – نروژ، فنلاند و دانمارک – با حدود ۵۰٪ مشاهده می‌شود. سوئد با ۴۳٪ در رتبه پنجم قرار دارد.

میانگین اروپایی (۲۲ کشور) ۳۱.۷٪ است، در حالی که این میزان در کشورهای عضو OECD (۲۹ کشور) ۳۴.۹٪ است.کمترین میزان مشارکت در آموزش‌های غیررسمی برای این گروه سنی در لهستان، اسلواکی و جارستان بود که همگی زیر ۱۸٪ بودند

.

در خارج از کشورهای شمال اروپا، انگلستان با ۴۳.۵٪ بالاترین میزان مشارکت را دارد و پس از آن هلند (۴۱.۷٪) و ایرلند (۴۰.۹٪) قرار دارند.در میان پنج اقتصاد بزرگ اروپا، ایتالیا با ۱۸.۵٪ کمترین میزان مشارکت را دارد و پس از آن فرانسه با ۲۱.۷٪ قرار دارد. آلمان با ۳۴.۹٪ کمی بالاتر از میانگین قرار دارد.

شکاف مشارکت بین افراد ۲۵ تا ۵۴ ساله و افراد ۵۵ تا ۶۵ ساله در پرتغال با ۲۴.۷ درصد (به ازای هر نفر) بیشترین و در ایتالیا با ۸.۹ درصد کمترین است. با این حال، این بدان معنا نیست که افراد مسن در ایتالیا عملکرد بهتری دارند، زیرا نرخ مشارکت آنها چهارمین رتبه پایین در اروپا را دارد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که یکی از دلایلی که افراد مسن کمتر در آموزش شرکت می‌کنند – و کارفرمایان کمتر احتمال دارد که آن را تأمین مالی کنند – بازده مورد انتظار کمتر از چنین سرمایه‌گذاری به دلیل کوتاه‌تر بودن عمر کاری باقی مانده است. این در نظریه اقتصادی جای تعجب ندارد.

طبق گفته ManpowerGroup، ۷۵ درصد از کارفرمایان در ۲۱ کشور اروپایی در سال ۲۰۲۳ قادر به یافتن کارکنانی با مهارت‌های مناسب نبودند.

پاول آدرجان، مدیر تحقیقات اقتصادی در Indeed، به یورونیوز بیزینس گفت که یادگیری مداوم در بازاری که به سرعت در حال تحول است، ضروری است. همانند نوآوری‌های تکنولوژیکی قبلی، متخصصانی که به طور فعال ابزارها، پلتفرم‌ها و روش‌های جدید را یاد می‌گیرند، در موقعیت بهتری برای کار مؤثر با فناوری‌های نوظهور قرار خواهند گرفت.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) خاطرنشان کرد که نرخ بالاتر اشتغال در بین کارکنان مسن‌تر می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا دانش و مهارت‌های ارزشمند خود را حفظ کنند و در عین حال بهره‌وری را افزایش دهند.

این سازمان توصیه می‌کند: «نیاز فوری به تقویت مهارت‌های کارکنان مسن‌تر و ترویج مشارکت آنها در آموزش‌های هدفمند وجود دارد.»

در سراسر اتحادیه اروپا، مردم نسبت به دهه‌های گذشته عمر طولانی‌تری دارند. بسیاری از کشورها با افزایش سن بازنشستگی، به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و افراد را برای سال‌های بیشتری در نیروی کار نگه داشته‌اند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *