
۲۶/۰۹/۲۰۲۵ – نوشته کریگ سائورس – کپیرایت تسویوشی کوزو/Unsplash
دانشمندان میگویند هوای گرمتر، هواپیماها را برای مدت طولانیتری در ارتفاع پایینتر نگه میدارد و اروپاییهای بیشتری را در معرض صدای هواپیما قرار میدهد.اگر در زیر مسیر پرواز زندگی میکنید، غرش هواپیماهای در حال خروج میتواند به زودی بلندتر شود.
یک مطالعه جدید از دانشگاه ریدینگ نشان داده است که فرودگاههای سراسر اروپا با گرم شدن کره زمین میتوانند پرسروصداتر شوند.این تحقیق که این هفته در مجله Aerospace منتشر شد، نشان میدهد که تغییرات اقلیمی میتواند نحوه برخاستن هواپیماها را تغییر دهد و هواپیماها را برای مدت طولانیتری به زمین نزدیکتر کند و افراد بیشتری را در معرض آلودگی صوتی مخرب قرار دهد.
چگونه تغییرات اقلیمی صدای هواپیماهای در حال حرکت را تغییر میدهد
تیمی در ریدینگ با استفاده از ده مدل اقلیمی و سه سناریوی گرمایشی احتمالی، عملکرد هواپیماها را در 30 فرودگاه اروپایی بررسی کردند. نتایج به جای پیشبینی، پیشبینیهایی بر اساس میزان انتشار گازهای گلخانهای توسط انسانها هستند.
دانشمندان توضیح میدهند که از آنجایی که هوای گرمتر چگالی کمتری دارد، هواپیماهایی که سعی در برخاستن دارند، میتوانند نیروی بالابر کمتری تولید کنند. در نتیجه، زاویههای صعود به طور متوسط 1 تا 3 درصد کاهش مییابد و در روزهایی که گرمای شدید وجود دارد، زاویههای برش تا 7.5 درصد کاهش مییابد.
این تغییر کوچک، هواپیماها را برای مدت طولانیتری در نزدیکی زمین بر فراز جوامع نگه میدارد و به طور بالقوه تأثیر قرار گرفتن در معرض سر و صدا را بر فراز شهرهای اروپایی گسترش میدهد.
محققان بر روی ایرباس A320، یکی از رایجترین هواپیماهای کوتاهبرد قاره، تمرکز کردند و مرز صوتی ۵۰ دسیبل آن را ترسیم کردند – سطحی که در آن صدای هواپیما به وضوح قابل توجه میشود.
در مرکز لندن، حدود ۶۰ هزار نفر در حال حاضر در این منطقه زندگی میکنند. محققان پیشبینی میکنند که تا اواسط قرن، تغییرات اقلیمی و تغییر تراکم جمعیت میتواند ۲۵۰۰ نفر دیگر را به داخل این مرز سوق دهد.
۲۰۰۰ نفر دیگر در مادرید و ۱۵۰۰ نفر دیگر در لیسبون، سن سباستین و دوسلدورف نیز ممکن است تا آن زمان اختلالات صوتی هواپیما را تجربه کنند.
دکتر جانی ویلیامز، نویسنده اصلی این مقاله، در بیانیهای گفت: «طی سه دهه آینده، هزاران نفر دیگر در لندن ممکن است از آلودگی صوتی ناشی از تغییرات اقلیمی آسیب ببینند. این مشکل با انواع مختلف صدا نیز بدتر میشود. سر و صدای فرکانس پایین که بیشتر پخش میشود، بیشترین افزایش را خواهد داشت. این صداهای عمیقتر به ویژه برای گوش انسان آزاردهنده هستند و میتوانند باعث استرس و مشکلات خواب شوند.»
مشکل سر و صدای فرودگاهها نیز احتمالاً با تغییرات جمعیتی در شهرهای سراسر اروپا مواجه خواهد شد.
کمیسیون اروپا تخمین میزند که بیش از ۸۳.۷ درصد از جمعیت این قاره تا سال ۲۰۵۰ در مناطق شهری زندگی خواهند کرد، که نسبت به ۷۶.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. این بدان معناست که میلیونها نفر دیگر در اطراف مراکز حمل و نقل، از جمله فرودگاههای بزرگ، تجمع خواهند کرد.
در عین حال، اروپا سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است. در سال ۲۰۲۴، این قاره ۶۲۰۰۰ مرگ و میر ناشی از گرما را تجربه کرد که رکورد جدیدی محسوب میشود، رقمی که دانشمندان میگویند به دلیل گرمایش ناشی از فعالیتهای انسانی سه برابر شده است.
محققان هشدار میدهند که بدون کاهش معنادارتر انتشار کربن، جهان میتواند تا اوایل سال ۲۰۲۸ از آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد عبور کند و خطرات آتشسوزیهای جنگلی، خشکسالی، سیل و تشدید موجهای گرما را تسریع کند. آلودگی صوتی را هم که نگوییم.
پل ویلیامز، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «با افزایش تلاطم و سیل بیشتر فرودگاهها، اکنون میتوانیم پروازهای پرسروصداتر را به فهرست رو به رشد راههایی که تغییرات اقلیمی بر هوانوردی تأثیر میگذارد، اضافه کنیم، با عواقب نامطلوبی برای کسانی که در نزدیکی فرودگاهها زندگی میکنند.»