نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

21 مهر 1404 8:42 ب.ظ

چگونه فناوری‌های خودران می‌توانند زندگی‌ها را متحول کنند

چگونه فناوری‌های خودران می‌توانند زندگی‌ها را متحول کنند

۱۵ آگوست ۲۰۲۵

لوری یولر، سرمایه‌گذار فناوری، نظرات خود را در مورد تکامل خودروهای خودران، تغییر الگوهای تحرک و دامنه وسیع فناوری‌های خودران به اشتراک می‌گذارد.

لوری یولر شاهد تحول خودروهای خودران (AV) از مفهوم علمی تخیلی به واقعیت جاده‌ای بوده است. یولر که اکنون شریک سرمایه‌گذاری در Playground Global و عضو هیئت مدیره چندین شرکت است، دهه‌ها تجربه صنعتی، از جمله فعالیت در تسلا و Zoox (استارتاپ تاکسی رباتیک متعلق به آمازون) دارد. این تجربیات به او جایگاه ویژه‌ای در تجاری‌سازی فناوری خودران داده است.

امروزه، بخش خودروهای خودران در مرحله گذار است. شرکت‌هایی مانند Waymo خدمات تجاری با خودروهای خودران را در چند شهر ارائه می‌دهند و سیستم‌های کمک راننده رایج‌تر شده‌اند. با این حال، خودروهای کاملاً خودران به دلیل موانع فنی و نظارتی همچنان از جریان اصلی دور هستند. اعتماد عمومی نیز همچنان در حال تکامل است. با ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان، شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها و ایجاد چشم‌اندازهای مختلف برای آینده خودروهای خودران، تغییرات بیشتری در راه است.

در کنفرانس اخیر مک‌کینزی در دره کارمل کالیفرنیا، یولر با امیلی شائو، شریک مک‌کینزی، در مورد تکامل خودروهای خودران، چالش‌های استقرار در مقیاس بزرگ و اینکه چگونه تغییر نگرش نسبت به تحرک می‌تواند آینده حمل و نقل را شکل دهد، صحبت کرد. گزیده‌ای ویرایش‌شده از گفتگوی آنها در ادامه آمده است.

امیلی شائو: چه لحظه‌ای باعث شد باور کنید که خودروهای خودران می‌توانند به جریان اصلی تبدیل شوند؟

لوری یولر: هوش مصنوعی مدت زیادی است که وجود دارد. من در کودکی با ربات‌ها بازی می‌کردم و به این فکر می‌کردم که چقدر فعال‌سازی باورنکردنی است – شما دستور می‌دهید و ناگهان این ربات کارها را به صورت خودکار و بدون کنترل از راه دور انجام می‌دهد. اعمال هوش مصنوعی به وسایل نقلیه هیجان‌انگیز است اما برای برخی ترسناک است زیرا شامل وسایل نقلیه بزرگی است که در شهرها و محله‌ها حرکت می‌کنند.

من وقتی دیدم که چگونه نرم‌افزار می‌تواند معماری وسایل نقلیه را تغییر دهد، به خودروهای خودران اعتقاد پیدا کردم. سپس به حسگرهای مستقر در تلفن‌ها و سایر فناوری‌ها نگاه کردم و یاد گرفتم که چگونه آنها به وسایل نقلیه خودران اجازه می‌دهند جهان را وسیع‌تر از آنچه انسان‌ها می‌توانند “ببینند”. و دیدم که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در آن وسایل نقلیه ادغام شود تا جادو اتفاق بیفتد.

به یاد دارم که با سباستین ترانیکی از بنیانگذاران Waymo سوار یکی از اولین نمونه‌های اولیه Waymo شدم. از یک مسیر مانع بسیار سریع عبور می‌کرد و من جیغ می‌زدم و فکر می‌کردم خیلی هیجان‌انگیز است. وقتی Zoox شروع به کار کرد، مشخص بود که این فناوری کار می‌کند و تعدادی بازیکن فوق‌العاده وجود خواهد داشت. من همچنین عاشق این بودم که Waymo و Zoox هر دو روی ایمنی بسیار متمرکز بودند.

بزرگترین چالش‌های صنعت خودروهای خودران چیست؟

لوری یولر: دو چیز در درجه اول. اول، شرکت‌های بزرگی هستند که سعی در مقابله با این اختلال بزرگ دارند. دوم، اعتماد مصرف‌کننده است. من به سراسر جهان سفر می‌کنم و با مصرف‌کنندگان در بازارهای مختلف صحبت می‌کنم که می‌گویند: “این موضوع به دلایل زیر هرگز در شهر من منطقی نخواهد بود.”

قانون‌گذاران نیز در مورد ایمنی و اینکه این موضوع چه تاثیری می‌تواند بر شهرشان داشته باشد، فکر می‌کنند. قانون‌گذاران شهری، ایالتی و فدرال در تلاشند تا کار درست را انجام دهند، اما از این تغییر بزرگ می‌ترسند، حتی با اینکه خودروهای خودران بسیار امن‌تر هستند – در ایالات متحده، ما هنوز سالانه 40000 مرگ داریم که می‌توان با استفاده از خودروهای خودران از آنها جلوگیری کرد. این آموزش زمان زیادی می‌برد.

امیلی شائو: من شنیده‌ام که شما در مورد تغییر نگرش نسبت به رانندگی در بین جوانان صحبت می‌کنید. می‌توانید توضیح دهید؟

لوری یولر: یک تغییر نسلی بزرگ در علاقه به گرفتن گواهینامه رانندگی و رانندگی وجود داشته است. جوانان امروز وقت خود را به طور متفاوتی می‌گذرانند – بسیاری از آنها با تلفن همراه یا هدفون به موسیقی گوش می‌دهند. این رسم و رسومات “من گواهینامه رانندگی‌ام را گرفتم و حالا مستقل هستم. خدا را شکر، می‌توانم از خانه بیرون بروم” نیست. جوانان اکنون گزینه‌های بسیار دیگری برای بیرون رفتن از خانه دارند. فکر می‌کنم ماشین به عنوان نمادی از آزادی کمی کمرنگ شده است.

من مجبور بودم به فرزندانم التماس کنم که گواهینامه رانندگی خود را بگیرند زیرا احساس می‌کردند مسئولیت زیادی را به دوش می‌کشد. آنها ممکن است تصادف کنند و به کسی یا خودشان آسیب بزنند. در دهه 1980، بین 80 تا 90 درصد از افراد 18 ساله گواهینامه رانندگی داشتند. امروز، این رقم نزدیک به 50 درصد است. این یک تغییر بزرگ است.

50 درصد دیگر از افراد 18 ساله ممکن است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، از خدمات اشتراک سواری استفاده کنند، دوچرخه‌سواری کنند یا پیاده‌روی کنند. و من اسکوترها و دوچرخه‌های برقی زیادی را می‌بینم، مطمئناً در سانفرانسیسکو.

در فرانسیسکو و شهرهای سراسر اروپا. من وسایل نقلیه جدید زیادی را می‌بینم که ماشین نیستند و رانده نمی‌شوند. بسیاری از آنها برقی هستند که برای محیط زیست عالی است. من علاقه زیادی به داشتن ماشین نمی‌بینم، به خصوص در شهرهای شلوغ که پیدا کردن جای پارک بسیار دشوار است.

امیلی شائو: امروزه، خودروهای خودران هنوز شبیه ماشین‌های معمولی هستند. با توجه به سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۵، تجربه خودران بودن برای یک راننده چگونه به نظر می‌رسد و چه احساسی دارد؟

لوری یولر: از زمانی که در این زمینه کار می‌کنم، بسیاری از استودیوهای فیلم و توسعه‌دهندگان بازی با من تماس گرفته‌اند و گفته‌اند: “وقتی همه ما خودروهای خودران داشته باشیم، عالی خواهد شد. همه می‌خواهند بازی کنند و فیلم تماشا کنند.” من در مورد آن نمی‌دانم.

در هواپیما، وقتی تلاطمی وجود ندارد، همه در حال تماشای فیلم یا نگاه کردن به یک دستگاه هستند. من عاشق گوش دادن به موسیقی و پادکست در وسایل نقلیه هستم، بنابراین رابط صوتی و تجربیات صوتی کاملاً منطقی هستند. اینکه چقدر به تجربیات بصری نیاز داریم، به میزان ناهمواری جاده بستگی دارد. در حال حاضر آزمایش‌های زیادی در حال انجام است. من خودروهای مفهومی زیادی دیده‌ام که سعی می‌کنند فیلم‌های بلند را در خود جای دهند تا مردم بتوانند یک وسیله نقلیه خودران را به عنوان فضایی برای استراحت ببینند.

شاید فرصت‌هایی برای تجربیات جدید در وسایل نقلیه خودران آینده وجود داشته باشد. اما اینکه بتوانید یک تماس تلفنی عالی برقرار کنید، نگران ایمنی وسیله نقلیه نباشید و وقت شخصی یا با دوستان خود وقت بگذرانید، عالی خواهد بود.

امیلی شائو: آیا هیچ نشانه‌ای می‌بینید که مدل‌های تجاری حمل و نقل در دهه آینده نیاز به تغییر داشته باشند؟

لوری یولر: کل صنعت سعی کرده است از سخت‌افزار و تولید صرف – که برای کاهش هزینه‌ها به مقیاس زیادی نیاز دارد – به افزودن نرم‌افزار و خدمات بیشتر حرکت کند. آیا به خودروی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار خواهیم رسید؟ مطمئناً شاهد این اتفاق در چین و با بسیاری از نوآوران جدید بوده‌ایم.

خودروسازان در حال فکر کردن به سوال مدل‌های تجاری جدید، به ویژه در مورد هوش مصنوعی هستند. آنها می‌پرسند: «آیا داده‌های من ارزشمند هستند؟ آیا می‌توانم از این داده‌ها کسب درآمد کنم؟ هوش مصنوعی چه کاری به من اجازه می‌دهد انجام دهم؟ مدل‌های تجاری جدید در داخل و اطراف خودرو که هیجان‌انگیز خواهند بود، کدامند؟»

به عنوان مثال، تسلا به این موضوع پرداخت که «مصرف‌کنندگان چه چیزهای دیگری می‌خواهند؟» خب، آنها شارژ آسان و سریع می‌خواهند. آنها می‌خواهند بتوانند در خانه شارژ کنند. آنها به ذخیره‌سازی انرژی و انرژی پاک برای وسیله نقلیه خود اهمیت می‌دهند. بنابراین، فرصت‌های مختلفی وجود دارد. در چین، فناوری‌های تعویض باتری را می‌بینید.

امیلی شائو: صحبت از چین شد، دیدگاه شما در مورد چگونگی مقایسه خودمختاری در چین با ایالات متحده چیست و چشم‌انداز جهانی چگونه در حال تحول است؟

لوری یولر: در چین، تازه‌واردان زیادی و یک دولت بسیار حامی وجود داشت که نوآوری را در بخش خودرو تشویق می‌کرد. این کشور تخصص عمیقی در تولید داشت زیرا صنعت تلفن همراه در آنجا غالب بود. اما چین به طور سنتی یک نیروگاه بزرگ خودرو نبوده است، بنابراین شرکت‌های چینی AV توانستند با یک ورق کاغذ خالی شروع کنند، دقیقاً مانند تسلا، لوسید و ریویان که توانستند با خودروهای برقی در ایالات متحده کار کنند.

آیا شاهد رفت و آمد وسایل نقلیه بین ایالات متحده و چین به عنوان واردات و صادرات خواهیم بود؟ این موضوع ارتباط زیادی با ژئوپلیتیک و آنچه هر دو دولت اجازه می‌دهند، خواهد داشت.

امیلی شائو: آیا آینده‌ای را می‌بینید که در آن افراد صاحب خودروهای خودران L4 باشند؟

لوری یولر L4 : در یک وسیله نقلیه شخصی چندان منطقی نیست. اگر می‌خواهید آخر هفته‌ها رانندگی کنید اما در طول هفته خواهان خودران هستید، فکر می‌کنم ویژگی‌های ایمنی L2++، مانند حفظ خط و جلوگیری از تصادف، منطقی هستند.

خودروهای خودران واقعی گران هستند. اگر واقعاً یک خودروی خودران ایمن می‌خواهید، به حسگرها و لیدار گران‌قیمت نیاز دارید. هزینه مواد اولیه، توجیه هزینه‌های خودروهای فروخته شده به رانندگان شخصی را دشوار می‌کند. وقتی در تمام طول روز از آنها استفاده می‌شود، عالی است و مورد استفاده تاکسی‌های رباتیک، استفاده بیشتر را تضمین می‌کند. افراد از وسایل نقلیه خود برای رفتن به محل کار، رفتن به خانه، شاید رانندگی در آخر هفته استفاده می‌کنند، اما این وسایل نقلیه بیشتر روز را آنجا می‌مانند.

امیلی شائو: شرکت شما، Playground Global، بر سرمایه‌گذاری‌های فناوری عمیق تمرکز دارد. فراتر از خودروهای خودران، چه فناوری‌های نوظهوری در حوزه حمل و نقل شما را هیجان‌زده می‌کنند – و فکر می‌کنید چگونه می‌توانند چشم‌انداز حمل و نقل را تغییر دهند؟

لوری یولر: ما به طور کلی به حمل و نقل علاقه‌مند هستیم. ما در فناوری‌های خودرو، مانند سیستم‌های نظارت بر راننده، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. سپس به طور گسترده‌تری به کاربرد حسگرها، محرک‌ها و نرم‌افزارها در سایر حوزه‌های هیجان‌انگیز، از جمله رباتیک و پهپادها، پرداختیم.استعدادهای تولید و طراحی صنعت حمل و نقل را می‌توان در بسیاری از حالت‌های مختلف حمل و نقل به کار برد. شما زمین، هوا، دریا و فضا را دارید – مکان‌های مختلف زیادی برای به کارگیری فناوری‌های خودران.

امیلی شائو: جسورانه‌ترین پیش‌بینی شما در مورد چگونگی تأثیر خودران بودن بر زندگی ما در 20 سال آینده چیست؟

لوری یولر: از نظر من، سوالات بزرگ در مورد ربات‌ها هستند: آیا ما فقط …

آیا ربات‌ها را در کارخانه‌ها داشته باشیم، یا دستیاران شخصی در خانه و محل کار خواهیم داشت؟ آیا می‌توانیم از تمام فناوری‌های مورد استفاده در تاکسی‌های رباتیک و تلفن‌ها استفاده کنیم و ربات‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای بسازیم که در طول زندگی به ما کمک کنند؟

امروزه، هوش مصنوعی چیزهای زیادی را ممکن می‌سازد. سرعت پذیرش و ادغام هوش مصنوعی شگفت‌انگیز است. با خودمختاری، به حسگرها، ادراک و هوش مصنوعی نیاز دارید تا آن را به سرعت پیش ببرید. نرم‌افزار باید برای ایمنی و سایر موارد استفاده فوق‌العاده باشد. فکر می‌کنم هنوز راه درازی در پیش داریم تا خودمختاری را به طور گسترده‌تری – نه فقط در وسایل نقلیه، بلکه در اینکه چگونه فناوری‌های خودمختار می‌توانند زندگی ما را متحول کنند – پیش ببریم.

درباره نویسنده(گان)

لوری یولر شریک سرمایه‌گذاری در Playground Global است و در هیئت مدیره چندین شرکت فناوری فعالیت می‌کند. امیلی شائو شریک دفتر دیترویت مک‌کینزی است.نظرات و عقاید بیان شده توسط مصاحبه‌شوندگان متعلق به خودشان است و بیانگر یا منعکس‌کننده نظرات، سیاست‌ها یا مواضع مک‌کینزی و شرکا نیست و مورد تأیید آن نیست.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *