نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

25 شهریور 1404 11:13 ق.ظ

پارلمان اروپا رای داد که بخش خودروسازی به سمت بازیافت قطعات فرسوده جهت بگیرد.

پارلمان اروپا رای داد که بخش خودروسازی به سمت بازیافت قطعات فرسوده جهت بگیرد.

نوشته مارتا پاچکو-09/09/2025 – کپی‌رایت عکس از آسوشیتدپرس

قانون جدید، طراحی، بازیافت و استفاده مجدد پایدارتر از قطعات خودرو را تشویق می‌کند و در عین حال ضایعات و وابستگی به مواد اولیه را کاهش می‌دهد.قانون‌گذاران اروپایی در استراسبورگ، هنگام رأی‌گیری برای تصویب گزارش کمیته پارلمان اروپا، از خودروسازان خواستند که قطعات خودرو را پس از بلااستفاده شدن، به طور پایدار دفع کنند.

طبق قانون پیشنهادی، وسایل نقلیه جدید باید با در نظر گرفتن حذف آسان قطعات و اجزای هرچه بیشتر توسط مراکز تصفیه مجاز طراحی شوند.طبق داده‌های رسمی اتحادیه اروپا، حدود 6.5 میلیون از کل 285.6 میلیون وسیله نقلیه موتوری در جاده‌های اتحادیه اروپا هر ساله به پایان عمر خود می‌رسند.

نمایندگان پارلمان اروپا از گزارش مربوط به الزامات چرخه‌ای برای طراحی خودرو و بهبود مدیریت خودروهای فرسوده که توسط کمیته‌های محیط زیست و بازار داخلی پارلمان ارائه شده بود، با ۴۳۱ رأی موافق و ۱۴۵ رأی مخالف، حمایت کردند.

این قانون پیشنهادی همچنین یک هدف اجباری برای استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی در خودروهای جدید – حداقل ۲۰٪ پلاستیک بازیافتی ظرف شش سال، که از ۲۵٪ پیشنهادی کمیسیون اروپا کمتر است – معرفی می‌کند و راه را برای اهداف آینده برای فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه بازیافتی، بر اساس نظارت اجباری و جمع‌آوری داده‌ها، باز می‌کند.

ینس گیسکه، نماینده میانه‌رو مجلس، که پرونده قانونگذاری در پارلمان را رهبری می‌کند، بر اهمیت صنعت خودرو به عنوان «محرک اصلی» رشد اقتصادی و نوآوری در اروپا تأکید کرد و آشکارا تعهد خود را برای دفاع از این بخش ابراز داشت.

گیسکه، که عضو حزب مردم اروپا (EPP) است، پس از رأی‌گیری گفت: «ما از تحمیل بار غیرضروری بر تولیدکنندگان و شهروندان اجتناب کرده‌ایم و در عوض اهداف عملی و واقع‌بینانه‌ای را تعیین کرده‌ایم.» «با ایجاد تعادل بین حفاظت از محیط زیست و پایداری اقتصادی، ما ابزارهای لازم برای موفقیت را در اختیار صنعت قرار می‌دهیم، ضمن اینکه منابع را برای نسل‌های آینده حفظ می‌کنیم.در شکل‌دهی به این مصالحه، ما کل اکوسیستم مرتبط با بخش خودرو را که مستقیماً تحت تأثیر این مقررات قرار خواهد گرفت، با دقت ارزیابی کردیم.»

علیرغم فشار بروکسل برای کربن‌زدایی و پایدارتر شدن، صنعت خودروی اروپا از رأی امروز استقبال کرد، اما در مورد تأثیر آن بر وسایل نقلیه سنگین محتاط بود. انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا (ACEA) ادعا کرد که تولیدکنندگان کامیون و اتوبوس در معرض خطر مسئولیت‌پذیری ناعادلانه قرار دارند.

سیگرید د وریس، مدیرکل ACEA، اظهار داشت: «این مقررات خطرات قانونی و مالی نامتناسبی را بر سازندگان کامیون و اتوبوس تحمیل می‌کند و آنها را در قبال بدنه‌هایی که نه تولید می‌کنند و نه به بازار عرضه می‌کنند، پاسخگو می‌کند. این امر رقابت‌پذیری را در زمانی که این بخش تحت فشار زیادی است، تضعیف می‌کند.»

دفتر محیط زیست اروپا (EEB)، بزرگترین شبکه سازمان‌های شهروندی محیط زیستی، ادعا کرد که نمایندگان پارلمان اروپا «تحت فشار» صنعت خودروسازی تسلیم شده‌اند و با نادیده گرفتن استفاده از مواد ناپایدار، مانند «مواد شیمیایی دائمی» (PFAS)، و نیاز به خودروهای کمتر و کوچک‌تر، پیشنهاد کمیسیون را تضعیف کرده‌اند.این نهاد ناظر بر محیط زیست همچنین از تمرکز بر بازیافت‌پذیری به جای هدایت تلاش‌های بیشتر به سمت استراتژی‌های دوام، استفاده مجدد و تعمیر انتقاد کرد.

فین هاوشکه، مسئول ارشد سیاست‌گذاری اقتصاد چرخشی و زباله در EEB، گفت: «قانون‌گذاران اتحادیه اروپا همچنان مشکل اصلی را نادیده می‌گیرند: افزایش روزافزون اندازه و تعداد خودروها، استفاده از مواد و تأثیرات زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد.»

هاوشکه افزود: «بدون مقابله با این روند – و الزام تولیدکنندگان به طراحی خودروهای بادوام و قابل تعمیر از ابتدا – این آیین‌نامه، این بخش را در مسیر واقعاً پایداری قرار نخواهد داد.»

پس از رأی‌گیری امروز، مذاکرات بین پارلمان و کشورهای اتحادیه اروپا برای نهایی کردن این قانون آغاز خواهد شد.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *