نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

25 شهریور 1404 11:17 ق.ظ

توافق سبز اروپا و صنعت خودرو – مبارزه‌ای تا سر حد مرگ؟

توافق سبز اروپا و صنعت خودرو - مبارزه‌ای تا سر حد مرگ؟

10/09/2025 – نوشته مارتا پاچکو-کپی‌رایت عکس از آسوشیتدپرس

از زمان رونمایی از توافق سبز اروپا توسط کمیسیون اروپا تقریباً شش سال پیش، خودروسازان با تعهد اتحادیه اروپا برای دستیابی به خنثی‌سازی کربن تا سال 2050 مخالف بوده‌اند و استدلال می‌کنند که جاه‌طلبی‌های اقلیمی، رقابت‌پذیری این بخش را از بین می‌برد.از زمان آغاز به کار، توافق سبز اتحادیه اروپا با استقبال متفاوتی از سوی صنعت خودروسازی اروپا مواجه شده است، که با تغییرات اجباری برای کاهش انتشار CO2، حذف تدریجی خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) تا سال 2035، سرمایه‌گذاری در برقی‌سازی و پذیرش مسئولیت مالی خودروهای فرسوده مواجه است.

مذاکرات قریب‌الوقوع بر سر هدف اقلیمی ۲۰۴۰ که پیشنهاد کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را می‌دهد، این بخش را در بحبوحه عدم اطمینان خریداران، به سمت افزایش تولید خودروهای برقی سوق می‌دهد.

با سنتی صد ساله در تولید خودروهایی با موتورهای احتراق داخلی، بخش خودروسازی اتحادیه اروپا در شرایط سختی گیر افتاده است و تلاش می‌کند تا با گذار سبز – اولویت‌بندی تولید خودروهای پاک و تضمین استفاده پایدار از قطعات و مواد خودرو – سازگار شود، در حالی که برای حفظ جایگاه خود در رقابت جهانی تلاش می‌کند، چرا که قدرت‌هایی مانند آلمان از قبل در این زمینه احساس خطر می‌کنند.

در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای، قوانین بحث‌برانگیز در بروکسل و پایتخت‌ها در حال حاضر هدف کاهش ۵۵ درصدی انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ و ۱۰۰ درصدی تا سال ۲۰۳۵ را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کنند.

نماینده پارلمان اروپا، ینس گیسکه آلمانEPP، که در هر دو کمیته محیط زیست و صنعت در پارلمان اروپا عضویت دارد، از مخالفت حزب مردم اروپا (EPP) با ممنوعیت کلی خودروهای احتراق داخلی که توسط کمیسیون پیشنهاد شده است، دفاع می‌کند.

گیسکه به یورونیوز گفت: «ما پیشنهاد دادیم که با به رسمیت شناختن نقش سوخت‌های خنثی از نظر دی‌اکسید کربن، این قانون را باز کنیم و مسیری را برای تبدیل شدن موتورهای احتراق داخلی بدون کربن به بخشی از ترکیب فناوری‌های آینده باز کنیم.» «به این ترتیب، رقابتی منصفانه، آزاد و مبتنی بر بازار بین فناوری‌های مختلف پیشرانه امکان‌پذیر می‌شد.»

این قانونگذار آلمانی گفت که بازار، و نه قانونگذار، باید تصمیم بگیرد که کدام فناوری از نظر هزینه مقرون به صرفه‌تر و برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مناسب‌تر است.گیسکه توسط همکارش پیتر لیزه، سخنگوی سیاست‌های زیست‌محیطی حزب مردم اروپا، که اندکی پس از انتخابات اتحادیه اروپا در ژوئن 2024، جایی که سبزها نفوذ زیادی را در پارلمان از دست دادند، از «باز بودن فناوری» حمایت کرد، حمایت می‌شود.

لیز در مصاحبه‌ای با یورونیوز در آن زمان، تمایل EPP برای تغییر بخش‌هایی از توافق سبز، به ویژه قانون کاهش انتشار CO2 در خودروها را تأیید کرد و ادعا کرد که خودروسازان اروپایی آماده نیستند تا سال 2025 محدودیت‌های سختگیرانه‌تری را در مورد محدودیت‌های انتشار کربن لوله اگزوز رعایت کنند.

پس از ظهور چین به عنوان یک صادرکننده پیشرو جهانی، بازار خودروهای الکتریکی باتری‌دار اروپا مملو از برندهایی مانند BYD شده است، در حالی که تولیدکنندگان داخلی در پذیرش خودروهای الکتریکی باتری‌دار کند بوده‌اند.

تأخیرها و اختلالات در پروژه‌های باتری شاخص، مانند ورشکستگی کارخانه باتری‌سازی سوئدی نورث‌ولت در اوایل سال جاری، توانایی اروپا را در ایجاد یک زنجیره ارزش رقابتی و بومی زیر سوال برده است.

طبق گزارش موسسه فرانهوفر، فروش اخیر خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا کمتر از انتظارات اولیه بوده است. این موسسه کاهش جزئی نه تنها در کل بازار خودرو (-۴٪) بلکه در خودروهای برقی باتری‌دار (-۶٪) و مدل‌های هیبریدی پلاگین (-۵٪) را از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ تخمین زده است.

طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار جاتو داینامیکس، در ژوئن ۲۰۲۵، برندهای چینی خودروهای برقی به بالاترین سهم بازار خود در اروپا با ۵.۴٪ رسیدند و تا ژوئیه ۲۰۲۵ به عملکرد قوی خود ادامه دادند و به ۵.۱٪ رسیدند.

در حالی که تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای چینی ممکن است فضایی برای رقابت خودروسازان اروپایی فراهم کند، به گفته نمایندگان این صنعت، این کافی نیست و آنها فقدان زیرساخت‌های کافی، مانند ایستگاه‌های شارژ، را عامل اصلی عدم تمایل مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای برقی می‌دانند.

گیسکه، نماینده مجلس، از دست دادن ۵۱۰۰۰ شغل در بخش خودروسازی آلمان در عرض یک سال در نتیجه گذار به برقی‌سازی را «فاجعه‌بار» خواند: «این تقریباً ۷٪ از کل مشاغل در صنعت خودروسازی آلمان است. و این به وضوح نشان می‌دهد که تمرکز بر برقی‌سازی کامل، رویکرد اشتباهی است.»

گیسکه گفت: «بازنگری در استانداردهای عملکرد CO2 بسیار ضروری است.»

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا (ACEA)، گروه اصلی لابی‌گری برای صنعت خودرو، بارها نگرانی خود را در مورد فقدان شرایط حیاتی که این بخش برای دستیابی به افزایش لازم در تولید و پذیرش خودروهای بدون آلایندگی از دست می‌دهد، ابراز کرده است.

این موارد شامل «زیرساخت‌های شارژ و پر کردن مجدد باک هیدروژن، و همچنین یک محیط تولید رقابتی، انرژی سبز مقرون به صرفه، مشوق‌های خرید و مالیاتی و تأمین مطمئن مواد اولیه، سوخت‌های هیدروژنی» است.

در حالی که ACEA به تعهدات خود نسبت به اهداف توافق سبز و حمل و نقل سبز پایبند است و صدها مدل الکتریکی عرضه شده و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری را به تعویق می‌اندازد، خواستار «مسیری عملی به جلو» مطابق با سناریوی صنعتی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی است.

سخنگوی ACEA به یورونیوز گفت: «این به معنای تنظیم مجدد اهداف، فراهم کردن شرایط مناسب، مانند زیرساخت‌ها و انرژی مقرون به صرفه است.» «همچنین به معنای تضمین ثبات و ساده‌سازی در قانون‌گذاری است. برای موفقیت توافق سبز، ما به قوانینی نیاز داریم که در سراسر اروپا منسجم، ساده و هماهنگ باشند، نه پراکنده یا دائماً در حال تغییر.»

پس از انتخابات فوریه که اولاف شولتز سوسیالیست را با فردریش مرتس محافظه‌کار جایگزین کرد، دیدگاه مشابهی از آلمان نیز شنیده شده است.

با روی کار آمدن صدراعظم جدید، جهت‌گیری آلمان به سمت محدود شدن احتمالی تمرکز بر سیاست‌های اقلیمی تغییر کرد، و ظهور حزب محافظه‌کار CDU/CSU نشان دهنده تغییر به سمت مقررات‌زدایی از کسب‌وکارها و کاهش مالیات و سرعت کندتر برای گذار به انرژی است.

صدراعظم مرتس در دفاع از نیروگاه خودروسازی اتحادیه اروپا، در ماه ژوئیه به هیئت اجرایی اتحادیه اروپا در مورد مقررات احتمالاً سختگیرانه CO2 برای وسایل نقلیه شرکت‌ها هشدار داد. مرتس تأکید کرد که صنعت خودرو یکی از بخش‌های اصلی اروپا است: “ما نباید اجازه دهیم که با محدود شدن به فناوری‌های خاص، نابود شود.”

سال گذشته، ایتالیا پیشنهادی مشترک با حمایت اتریش، بلغارستان، چک، لهستان، رومانی و اسلواکی ارائه کرد و خواستار بررسی برنامه‌ریزی‌شده استانداردهای انتشار CO2 شد. اما این قانون توسط قانونگذاران مشترک – شورا و پارلمان – در 17 ژوئن تصویب شد.

جلسه روز جمعه بین مدیران عامل صنعت خودرو و کمیسیون آیا رئیس جمهور اورسولا فون در لاین فرصتی برای هیئت اجرایی اتحادیه اروپا می‌بیند تا در مورد قوانینی که خواستار پایان دادن به خودروهای دیزلی و بنزینی در ده سال آینده هستند، انعطاف‌پذیری نشان دهد؟

متخصصان بهداشت و پزشکی از سراسر اروپا نامه‌ای به ووپکه هوکسترا، کمیسر اروپا در امور آب و هوا، صفر خالص و رشد پاک، نوشتند و در مورد خطر لغو ممنوعیت خودروهای دیزلی و بنزینی هشدار دادند.

امضاکنندگان به خطرات دی اکسید نیتروژن (NO2) و ذرات ریز (PM2.5) ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در حمل و نقل جاده‌ای برای سلامت انسان اشاره کردند.

در این بیانیه آمده است: “این هدف ممنوعیت ICE 2035 نه تنها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حیاتی است – بلکه برای کاهش آلاینده‌های سمی هوا و حفظ سلامت عمومی نیز ضروری است. تأخیر یا تضعیف این هدف، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، وابستگی اروپا به سوخت‌های فسیلی را طولانی‌تر می‌کند و حق جمعی ما را برای داشتن هوای پاک تضعیف می‌کند.”

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *