
۵ سپتامبر ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: پرابات رانجان میشرا-ولوو تراکس
یک شرکت تولیدکننده کامیون سوئدی نوع جدیدی از فناوری را در کامیونهای سنگین خود ادغام کرده است.
ویژگی جدید موتور توقف/شروع در کامیونهای سنگین ولوو با هدف کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 طراحی شده است. این ادغام همچنین اولین ادغام در کامیونهای سنگین جهان محسوب میشود.
ادغام قابلیت توقف-شروع موتور بر اساس فناوریهای موجود I-See و I-Roll ولوو است.این شرکت ادعا کرد که این فناوری باعث بهبود راندمان سوخت میشود و هنگامی که یک شیب رو به پایین در طول مسیر شناسایی شود، موتور به طور موقت خاموش میشود.
این فناوری همچنین توپوگرافی جاده را رصد میکند
این فناوری همچنین توپوگرافی و شرایط جاده را رصد میکند و موتور را بدون دخالت راننده به آرامی دوباره روشن میکند.نسل جدید فناوریهای I-See و I-Roll به طور خودکار در سرعتهای بالای ۳۷ مایل در ساعت فعال میشوند.
یان هیلمگرن، رئیس مدیریت محصول ولوو تراکس، میگوید: “مهندسان ما دوباره این کار را انجام دادهاند – نوآوری در یک فناوری موتور جدید که به افزایش بهرهوری سوخت حمل و نقل با کامیون کمک میکند. به عنوان بخشی از استراتژی کربنزدایی ما، ما به نوآوری ادامه خواهیم داد تا موتورهای احتراق داخلی خود را حتی بهتر کنیم و تأثیر خود را بر محیط زیست کاهش دهیم.”
در فناوری I-See، سیستم میداند چه زمانی یک سربالایی در راه است و سرعت را برای آمادهسازی افزایش میدهد. هنگامی که سربالایی شروع میشود، I-See از دانش ذخیره شده خود برای جلوگیری از دنده معکوس غیرضروری به سمت بالا استفاده میکند. شما به آرامی و بدون هدر دادن سوخت در دنده پایینتر در ابتدای مسیر به قله نزدیک میشوید.
درست قبل از شیب، I-See سیستم Eco-Roll را فعال میکند که سیستم انتقال قدرت را آزاد میکند و به کامیون اجازه میدهد تا برای مدت زمان بهینه قبل از فعال شدن مجدد سیستم انتقال قدرت، غلت بزند.
این امر باعث صرفهجویی در انرژی و به حداقل رساندن نیاز به ترمز میشود. I-See همچنین میداند چه زمانی شیب به پایان میرسد. بنابراین، به گفته Volvo Trucks، میتواند ترمز موتور را به آرامی و به موقع اعمال کند، نه اینکه در انتها به طور ناگهانی ترمز کند، یا برای یک تپه پیش رو به شتاب گرفتن ادامه دهد.
I-See از دانش مربوط به توپوگرافی جاده، پیچها، میدانها و اطلاعات ترافیکی پیش رو برای استفاده بهینه از انرژی جنبشی کامیون استفاده میکند. از یک نقشه با وضوح بالا برای موقعیتیابی دقیق استفاده میکند.
با فعال شدن کروز کنترل، I-See انتخاب دنده، شتاب، ترمز موتور و حرکت در سراشیبی را برای به حداقل رساندن مصرف سوخت مدیریت میکند. این بخش حیاتی از بسته I-Save است.
گزارشها نشان میدهد که این ویژگی جدید در ولوو FH و FH Aero با موتور دیزلی ۱۳ لیتری ارائه خواهد شد و مشتریان میتوانند آن را از سپتامبر ۲۰۲۵ سفارش دهند.ولوو تراکس اخیراً سیستم فرمان پویای ولوو را برای افزایش ایمنی جادهها ارتقا داده است.
نسل جدید فرمان پویای ولوو به گونهای طراحی شده است که پنچری لاستیک جلو را تشخیص داده و در کسری از ثانیه، با کمک به راننده برای حفظ کامیون در مسیر ثابت، به طور خودکار ضربه را کاهش میدهد.
این سیستم نیروهای جانبی را که از دست دادن ناگهانی فشار باد لاستیک میتواند در صورت پنچر شدن لاستیک ایجاد کند، کاهش میدهد.