
فناوری تبدیل الکل به جت LanzaJetTM (AtJ) قادر به تولید سوخت جت پاک (SAF) و دیزل تجدیدپذیر از منابع اتانول پایدار و مبتنی بر زباله است.۱۸ ژوئیه ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: پرابات رانجان میشرا
انتظار میرود یک شرکت مستقر در شیکاگو به زودی تولید سوخت پایدار هوانوردی (SAF) را از اتانول برای هواپیماها آغاز کند. طبق یک گزارش، تأسیسات LanzaJet در منطقه روستایی سوپرتون، جورجیا، احتمالاً تا پایان امسال تولید خود را آغاز خواهد کرد.
این کارخانه ۲۰۰ میلیون دلاری، اولین کارخانه جهان است که برای تولید سوخت جت سبز تجاری از اتانول طراحی شده است. طبق گزارشها، انتظار میرود این تأسیسات مصرف ۱۰۰ میلیارد گالن سوخت جت را که بخش هوانوردی جهانی در سال مصرف میکند، کاهش دهد.
سوخت پایدار هوانوردی (SAF) با هواپیماها و زیرساختهای موجود سازگار است. SAF در حال ایجاد یک صنعت جدید است – تعریف مجدد تولید سوخت، امنیت انرژی و توسعه اقتصادی روستایی.
پیش از این، قرار بود این کارخانه تولید تجاری را در سال ۲۰۲۴ آغاز کند. جیمی سامارتزیس، مدیرعامل لانزاجت، اخیراً فاش کرده است که تأخیر در شروع تولید به مشکلات تجهیزات مرتبط بوده است.
انتظار میرود این تأسیسات به کربنزدایی صنعت هوانوردی برای آیندهای سبزتر کمک کند. این شرکت پیشرو در فناوری سوختهای جایگزین، فناوری الکل به جت مبتنی بر اتانول (ATJ) را به ثبت رسانده است.
سوخت جت سوخت جت (SAF) با استفاده از هر اتانول کم کربنی تولید میشود
لانزاجت ادعا میکند که سوخت جت سوخت جت با استفاده از هر اتانول کم کربنی، مانند محصولات کشاورزی انرژیزا، زبالههای جامد شهری، کربن گرفته شده از فرآیندهای صنعتی، انرژیهای تجدیدپذیر و موارد دیگر تولید میشود.
چه سوخت الکترونیکی باشد، چه سوخت زباله یا هر منبع اتانول دیگری، ادعا میشود که این فناوری با هر پلتفرمی سازگار است و ما را قادر میسازد تا e-SAF، سوخت زباله و موارد دیگر را تولید کنیم، طبق گفته این شرکت.
این سوخت را میتوان با تمام زیرساختها، موتورها و تجهیزات موجود در خطوط هوایی استفاده کرد. این سوخت با مشخصات سوخت جت ASTM D7566 Annex A5 مطابقت دارد یا از آن فراتر میرود. همچنین چگالی انرژی بالاتری نسبت به سوخت جت سنتی دارد.
سوخت جت به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانهای را کاهش میدهد و ثابت شده است که تا 95 درصد از میزان ذرات معلق و دود هواپیما را کاهش میدهد.
لانزاجت، که بودجه دولت ایالات متحده را برای ساخت این تأسیسات دریافت کرده است، به عنوان معیاری برای موفقیت صنعت نوپای تبدیل اتانول به جت، به دقت زیر نظر گرفته میشود.
بلومبرگ گزارش داد که این شرکت سال گذشته اتانول نیشکر برزیلی را برای تولید آزمایشی وارد کرد، اما بیش از یک سال بعد، نتوانسته سوخت جت سبز خود را در بازار آزاد بفروشد.
سامارتزیس فاش کرده است که تا پایان سه ماهه سوم، تأسیسات این شرکت میتواند به طور کامل عملیاتی شود. لانزاجت همچنین اصلاحاتی را در تجهیزاتی که مانع تولید بودند، انجام داده است.
این شرکت پیش از این در بیانیهای اعلام کرده بود: “از طریق استفاده از فناوری ثبت اختراع شده LanzaJetTM Alcohol-to-Jet (AtJ)، ما قادر به تولید سوختهای جایگزین و دیزل تجدیدپذیر از منابع اتانول پایدار و مبتنی بر زباله هستیم. این منابع شامل اتانول تولید شده از مواد اولیهای مانند نیشکر کم کربن، محصولات انرژیزا، بقایای جنگلی، ضایعات کشاورزی و زبالههای آلی است که تنها چند نمونه از آنها هستند.”
حتی مسیرهای تجاری موجود از طریق بنیانگذار شرکت، LanzaTech، وجود دارد که میتواند از گازهای زائد صنعتی برای تولید اتانول استفاده کند. با چنین نقطه شروع گستردهای، مواد اولیه به راحتی در سراسر جهان در دسترس و در دسترس هستند. به گفته لانزاجت، به این ترتیب، این شرکت در حال ایجاد یک اقتصاد جهانی، کاملاً چرخشی و مبتنی بر بازیافت کربن است تا کربنزدایی از صنایع هوانوردی و حملونقل را امکانپذیر کند.