
هشتمین دورهی کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» بهمنماه ۱۴۰۴ در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد. 1404/05/15
معرفی کنفرانس
پژوهش در حوزهی فناوریهای تعاملی و بهویژه بازیهای رایانهای، در سالهای اخیر به یکی از نقاط تلاقی مهم میان علم، هنر و فناوری تبدیل شده است. بازیهای رایانهای دیگر صرفاً ابزار سرگرمی نیستند، بلکه به رسانههایی چندمنظوره بدل شدهاند که در آموزش، درمان، فرهنگسازی، ارتباطات اجتماعی و حتی سیاستگذاری نقش ایفا میکنند. این کارکردهای متنوع، حاصل رویکردی بینرشتهای است که علوم رایانه، روانشناسی، طراحی، روایت، هنر و علوم اجتماعی را در کنار هم قرار داده و امکان درک و تحلیل پیچیدگیهای تجربهی بازی را فراهم کرده است. در این رهگذر، بازیها به بستری پویا برای بازاندیشی دربارهی یادگیری، تعامل انسانی و ساخت معنا در دنیای معاصر تبدیل شدهاند.
کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» که از سال ۱۳۹۴ به ابتکار دانشگاه اصفهان برگزار میشود، محفلی برای گفتوگو و همافزایی میان متخصصان رشتههای فناوری اطلاعات، هنر، روانشناسی، جامعهشناسی، پزشکی، مدیریت، اقتصاد، علوم شناختی، مطالعات رسانه و دیگر حوزههای مرتبط است و هدف آن، نزدیکی دیدگاهها برای توسعهی نگاه نقادانه و خلاقانه به بازیهای رایانهای و سایر فناوریهای سرگرمکننده از قبیل واقعیت ترکیبی و شبیهسازیهای تعاملی میباشد.
هشتمین دورهی این کنفرانس در بهمنماه ۱۴۰۴ با همکاری دانشگاه اصفهان و بنیاد ملی بازیهای رایانهای و میزبانی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برگزار میشود. شرکت در این کنفرانس مزایایی از قبیل:
- تعامل سازنده با پژوهشگران حوزهی بازیهای رایانهای و پیشروان صنعت بازی در ایران و جهان و همافزایی علمی و پژوهشی
- ثبت مقالات در نمایههای معتبر داخلی
- فرصت چاپ نسخهی توسعهیافتهی آثار برگزیده در مجلات علمی مورد تأیید وزارت علوم
- حمایتهای ویژه از پژوهشگران و پروژههای برجسته
برای پژوهشگران به همراه خواهد داشت.
نگاه ویژهی این دوره بازاندیشی نقش هوش مصنوعی در بازیهای رایانهای است که در این بستر، به نقد و تحلیل جایگاه فزایندهی هوش مصنوعی در طراحی، ساخت، تجربه و تحلیل بازیها پرداخته خواهد شد. هوش مصنوعی در زمینههای متنوعی از جمله طراحی رفتارهای غیربازیکن (NPCs)، سازگاری پویا با ویژگیهای شناختی و رفتاری بازیکن، تولید خودکار محتواهای روایی و بصری، تحلیل تجربهی کاربر از منظر شناختی و عاطفی، شخصیسازی آموزش و درمان، تحلیل رفتار مصرفکننده، پیشبینی الگوهای اقتصادی درونبازی، بهینهسازی مدلهای کسبوکار و همچنین پایش محتوای کاربران و بررسی چالشهای حقوقی و اخلاقی مرتبط با داده و مالکیت فکری، به یکی از ارکان اصلی طراحی و تحلیل بازیهای رایانهای تبدیل شده است. اما همزمان، پرسشهایی بنیادین مطرح است:
- مرز خلاقیت انسان و ماشین کجاست؟
- آیا هوش مصنوعی تجربهی بازی را انسانیتر میکند یا مصنوعیتر؟
- نسبت اخلاق و هوش مصنوعی در بازیهای رایانهای چیست؟
کنفرانس امسال میزبان پژوهشها و ایدههایی است که با نگاهی نو، دادهمحور و یا انتقادی، به این پرسشها پاسخ میدهند. جزییات بیشتر را اینجا ببینید.
کمیتهی برگزاری کنفرانس از تمامی پژوهشگران، بازیسازان، فناوران، هنرمندان، صاحبنظران علوم انسانی، مدیران فرهنگی و اجتماعی و دیگر علاقهمندان به حوزهی بازیهای رایانهای دعوت میکند تا با ارسال مقالات علمی، ایدههای نوآورانه و محصولات پژوهشی خود، در شکلگیری هرچه پربارتر این رویداد علمی سهیم باشند. این کنفرانس بستری برای مشارکت جمعی، تبادل دانش، و ترسیم افقهای تازه در مطالعات بازیهای رایانهای است که با حضور و مشارکت شما معنا پیدا میکند.
محورهای کنفرانس
الف) ابعاد انسانی، روانشناختی و فرهنگی
- تحلیل روانشناختی تجربهی بازی
- بازیها و ارتقاء سلامت روان
- سواد رسانهای و تربیت بازیگر/بازیکن آگاه
- شناسایی و مدلسازی هیجانات و احساسات در بازی
- فقه، اخلاق و فلسفه بازی
- هویتیابی، فرهنگسازی و آموزههای دینی
- خانواده، آموزش، تاریخ و ادبیات
- اخلاق و حقوق کودک در بازیهای دیجیتال
- بازی بهعنوان رسانهی مقاومت یا کنشگری اجتماعی
ب) مدیریت، اقتصاد و حقوق
- مدیریت پروژههای بازیسازی
- مدلهای کسبوکار و درآمدزایی
- بازی و کارآفرینی دیجیتال
- بازاریابی، تبلیغات و جذب مخاطب
- مالکیت فکری، کپیرایت و چالشهای حقوقی بازیها
- تحلیل رفتار مصرفکننده و اقتصاد درونبازی با کمک هوش مصنوعی
- پایش خودکار محتوا و چالشهای حقوقی و اخلاقی الگوریتمها ج) فناوری و طراحی بازی
- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در طراحی و تجربهی بازی
- دادهکاوی و تحلیل رفتار بازیکنان
- تولید محتوای رویهای (PCG) و دشواری پویا
- بازیهای مبتنی بر شبیهسازی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ترکیبی
- طراحی واسط و تجربهی کاربری (UI/UX)
- هوش مصنوعی مولد در روایت، گرافیک و طراحی شخصیتها
- بازیهای تولیدشده توسط کاربران (UGC) و نقش AI در تسهیل آن
- کاربرد کلاندادهها (Big Data) در طراحی و تحلیل بازی
- بازیهای پایدار و طراحی محیطزیستمحور (Green Game Design)
د) هنر، روایت و زیباییشناسی
- تحلیل زیباییشناختی بازیها
- اصول طراحی بصری و شخصیتپردازی
- بهینهسازی در تلفیق هنر و فناوری
- روایت تعاملی و بازینامهنویسی
- زیباییشناسی تجربهی عاطفی و تعاملی در بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی
هـ) بازیهای جدی و کاربردهای خاص
- بازیوارسازی (Gamification)
- بازیهای آموزشی، درمانی و توانبخشی
- بازیهای حوزهی تبلیغات، دفاع مقدس، گردشگری
- کاربرد بازی در مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و قدرت نرم
- بازیها در آگاهیبخشی نسبت به محیط زیست و تغییرات اقلیمی
- بازی بهعنوان ابزار مداخله در آموزش سلامت و سبک زندگی
و کليهی محورهای مرتبط با ابعاد فنّی و هنری و اجتماعی بازیهای رايانهای
دبیرخانه کنفرانس
نشانی: اصفهان- خیابان هزارجریب- دانشگاه اصفهان- جنب مرکز رشد و کارآفرینی – مرکز نوآوری صنایع سرگرمی
تلفاکس: ۳۷۹۳۲۱۲۷-۰۳۱
دسترسی سریع: ۰۹۱۳۲۰۴۷۳۰۷
پاسخگویی: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا