
۱۸ آگوست ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: آتاروا گوساوی -تولید باتری لیتیوم یونی -منبع: گتی ایمیجز
محققان در استرالیا کشف کردهاند که باتریهای لیتیوم قدیمی که دور انداخته شدهاند، هنوز قدرت زیادی دارند. محققان پیشنهاد کردهاند که میتوان از این باتریها برای استفاده از لیتیوم داخل آنها دوباره استفاده کرد تا مزایای اجتماعی و اقتصادی مانند ایجاد شغل و کاهش ضایعات را به همراه داشته باشد.
این مطالعه همچنین نشان داد که بازیافت باتریهای قدیمیتر خودروهای برقی بسیار پاکتر و ارزانتر است. در مقایسه با استخراج معادن، بازیافت مواد قدیمی ۶۱٪ آلودگی کربن کمتری ایجاد میکند، ۸۳٪ انرژی کمتری مصرف میکند و به ۷۹٪ آب کمتری نیاز دارد.
اسد علی، نویسنده اصلی مطالعه و دانشجوی فوق دکترا در ECU، گفت: “با بازیافت این باتریها، میتوانید نه تنها به لیتیوم باقی مانده – که در حال حاضر نزدیک به ۹۹ درصد خالص شده است – دسترسی پیدا کنید، بلکه میتوانید نیکل و کبالت را نیز از این باتریها بازیابی کنید.”
محققان خاطرنشان میکنند که بسیاری از باتریها بلااستفاده ماندهاند و این توده همچنان در حال رشد خواهد بود. انتظار میرود بازار جهانی باتریهای لیتیوم-یون هر ساله ۱۳٪ افزایش یابد و تقاضا تا سال ۲۰۲۶ به حدود ۱۶۰۰ کیلوتن لیتیوم برسد. یک گزارش دولتی در استرالیا پیشبینی میکند که ضایعات باتری میتواند سالانه به ۱۳۷۰۰۰ تن برسد.
آقای علی در ادامه خاطرنشان کرد: «معدنکاری تا ۳۷ درصد تن دیاکسید کربن به ازای هر تن لیتیوم منتشر میکند. فرآیندهای بازیافت تا ۶۱ درصد کمتر از معدنکاری کربن تولید میکنند و ۸۳ درصد انرژی و ۷۹ درصد آب کمتری نسبت به معدنکاری مصرف میکنند.»
دکتر محمد اظهر، یکی دیگر از نویسندگان مسئول، گفت که اگرچه استرالیا یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم سنگ سخت جهان را در اختیار دارد، بازیابی لیتیوم از باتریهای از کار افتاده میتواند مزایای اجتماعی-اقتصادی و پایداری زیستمحیطی را فراهم کند.
وی افزود: «صنعت معدن منبع دیگری از باتریهای از رده خارج شده و احتمالاً در حال اتمام عمر مفید است، زیرا برقرسانی به صنعت معدن شتاب میگیرد. ECU در حال بررسی عمر دوم این باتریهای لیتیومی از رده خارج شده است.»
در حالی که مزایای باتریهای لیتیوم-یونی آشکار است، خانم سعدیه آفرین تأکید کرد که هنوز موانعی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.
خانم آفرین، دانشجوی فوق دکترا در ECU، گفت: «نرخ نوآوری به طور قابل توجهی از توسعه سیاستها پیشی میگیرد و ترکیب شیمیایی باتریها نیز به طور مداوم در حال تکامل است که بازیافت این باتریها را پیچیدهتر میکند.»
او ادامه داد: «برای ایجاد این اقتصاد چرخشی، قطعاً نیاز به سرمایهگذاری در زیرساختهای مناسب وجود دارد، اما چندین شرکت استرالیایی در حال بررسی بهترین راهها برای دستیابی به این هدف هستند.»
بازیافت باتری لیتیومی به نظر یک گزینه سودآور میرسد و در حال حاضر در چندین نقطه از جهان در حال انجام است.
شرکتهایی مانند Umicore از بلژیک و Redwood Materials در ایالات متحده در حال حاضر رهبری تلاشها برای بازیافت باتریهای خودروهای برقی را بر عهده دارند. شرکتهایی مانند CATL در حال ساخت کارخانههای بازیافت در چین برای استفاده مجدد از مواد برای باتریهای جدید هستند.
با این اوصاف، صرف وجود این راهحلها را نمیتوان به اندازه کافی مناسب برای جایگزینی معدن در نظر گرفت. زیرساختها، هزینهها و شیمی باتریهای در حال تکامل همچنان چالشبرانگیز هستند – اما شتاب در سراسر جهان در حال افزایش است.