
۱۳ آگوست ۲۰۲۵مدیریت ترافیک فضایی-©Shutterstock/Johan Swanepoel
با افزایش تراکم مدار زمین، آژانس فضایی اروپا (ESA) تلاشهای خود را برای محافظت از ماهوارهها و حفظ پایداری بلندمدت فضا افزایش میدهد.
با بیش از ۱۱۰۰۰ ماهواره فعال که در حال حاضر در حال گردش به دور سیاره زمین هستند و دهها هزار ماهواره دیگر که در سالهای آینده انتظار میرود به آنها اضافه شود، به علاوه بیش از ۱.۲ میلیون قطعه زباله بزرگتر از ۱ سانتیمتر، چالش جلوگیری از برخوردهای درون مداری به یک واقعیت عملیاتی روزانه تبدیل شده است.
برای مقابله مستقیم با این چالش مدیریت ترافیک فضایی، آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال پیشبرد یک ابتکار پیشرفته است: پروژه تخمین خطر برخورد و کاهش خودکار (CREAM)، که یک جزء محوری از رویکردی جدید به مدیریت ترافیک فضایی برنامه ایمنی فضایی آن است.
اجتناب از برخورد سنتی مستلزم آن است که اپراتورهای ماهوارهای به صورت دستی تهدیدات بالقوه را ارزیابی کنند، مانورها را طراحی کنند و با سایر اپراتورها هماهنگی کنند – فرآیندی زمانبر و اغلب پراکنده.
ارتباط بین ذینفعان میتواند موقت و متناقض باشد و گاهی اوقات تصمیمگیریها را پیچیده میکند.سیستم CREAM قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد. با خودکارسازی بسیاری از جنبههای ارزیابی خطر برخورد، برنامهریزی مانور و هماهنگی، رویکردی ساده و مبتنی بر فناوری را برای مدیریت ترافیک فضایی ارائه میدهد.
هدف، کاهش هشدارهای کاذب، تسریع تصمیمگیری و کاهش قابل توجه حجم کار اپراتورها و در عین حال افزایش ایمنی کلی ماموریت است.
یکی از جاهطلبانهترین ویژگیهای CREAM، توانایی آن در اتصال شبکه گستردهای از ذینفعان، از اپراتورهای ماهوارهای و ارائهدهندگان خدمات آگاهی از موقعیت فضایی گرفته تا تنظیمکنندگان و ناظران است.
این اکوسیستم به هم پیوسته، تصمیمگیری سریعتر و شفافتر را امکانپذیر میکند، به خصوص زمانی که دو ماهواره فعال – به جای زبالههای فضایی بیاثر – در مسیر برخورد قرار دارند.در برخی موارد، این سیستم حتی میتواند با حداقل دخالت انسان، توافقات مانور را بین اپراتورها مذاکره کند.
در صورت بروز اختلافات، CREAM میتواند آنها را به یک سرویس میانجیگری تبدیل کند و در عین حال از انصاف و انعطافپذیری در حفظ امنیت داراییهای فضایی اطمینان حاصل کند.
پروژه CREAM که در سال ۲۰۲۰ راهاندازی شد، اکنون به یک نقطه عطف حیاتی رسیده است. تحت رهبری GMV و با مشارکت Guardtime، اجزای اصلی سیستم در یک پلتفرم واحد ادغام میشوند.
در حال حاضر، نمونه اولیه مستقر در زمین میتواند هشدارهای برخورد ایجاد کند، مانورهای اجتناب عملی را پیشنهاد دهد و از هماهنگی بین اپراتورها پشتیبانی کند. مرحله بعدی یک مرحله آزمایشی گسترده است که در آن فناوریهای پشتیبانی تصمیمگیری بیشتری اضافه خواهد شد.
به موازات آن، ESA در حال آمادهسازی نمایشهای درون مداری، از جمله «ماموریتهای piggyback» است که در آن CREAM به عنوان یک محموله دیجیتال حمل میشود و یک ماموریت اختصاصی برای آزمایش قابلیتهای کامل آن در شرایط واقعی فضا.
CREAM فراتر از اجتناب فوری از برخورد، میتواند به شکلدهی آینده مقررات مدیریت ترافیک فضایی کمک کند.
ایجاد «قوانین جاده» در مدار مدتهاست که با معضل مرغ و تخممرغ مواجه بوده است: اجرای قوانین بدون فناوری لازم برای اعمال آنها دشوار است و پذیرش فناوری بدون قوانین روشن، با تأخیر مواجه میشود.
با تعبیه CREAM در فضاپیما، اپراتورها میتوانند به طور یکپارچه با بهترین شیوههای نوظهور و هنجارهای بینالمللی مطابقت داشته باشند. در مقابل، تنظیمکنندگان، ابزار نظارتی قدرتمندی برای اطمینان از انطباق به دست میآورند.
سازگاری سیستم به این معنی است که کاربران غیرفنی میتوانند استانداردهای CREAM را با تکامل مقررات بهروزرسانی کنند و ارتباط بلندمدت را در یک محیط مداری که به سرعت در حال تغییر است، تضمین کنند.
با هجوم منظومههای عظیم ماهوارهای، پرتابهای تجاری و اپراتورهای خصوصی به مدار پایین زمین، مدیریت ترافیک فضایی یک نیاز عملیاتی فوری است.پروژه CREAM آژانس فضایی اروپا گامی بزرگ به سوی یک سیستم هماهنگ، خودکار و عادلانه برای جلوگیری از برخوردها، به حداقل رساندن ایجاد زبالههای فضایی و حفظ محیط مداری برای نسلهای آینده است.
در صورت موفقیت، CREAM میتواند به ستون فقرات یک چارچوب بینالمللی ایمنی فضایی تبدیل شود و ثابت کند که با ابزار، فناوری و همکاری مناسب، بشریت میتواند بدون تبدیل فضا به یک زبالهدان غیرقابل مدیریت، به کاوش و استفاده از آن ادامه دهد.