
۵ ژوئیه ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: کریستوفر مکفادن-تصویر یکی از دانشآموزان ربات که در حال آموزش است.
یک مرکز آموزشی تخصصی در چین اولین گروه از «دانشآموزان ربات» خود را پذیرفته است. این «مدرسه ربات» جدید که در هفی – مرکز استان شرقی آنهویی – واقع شده است، برای آموزش مهارتهای فنی رباتها، مانند نگه داشتن و استفاده از ابزار، مورد استفاده قرار میگیرد.
به دانشآموزان ربات، مهارتهای حرکتی ظریف توسط یک معلم انسانی که یک هدست واقعیت مجازی (VR) پوشیده و کنترلکنندههای حسگر حرکت را در دست دارد، آموزش داده میشود. طبق گزارشها، یک بازوی رباتیک دانشآموزی در حال یادگیری نحوه برداشتن آچار و سفت کردن پیچ با استفاده از این روش است.
این مدرسه که از نظر فنی به عنوان یک محیط آموزشی ربات هوشمند تجسمی شناخته میشود، اساساً یک زمین آموزشی پیشرفته برای رباتها است که در یک کارخانه شبیهسازی شده واقع شده است.
جی چائو، بنیانگذار یک شرکت رباتیک مستقر در هفی و توسعهدهندهای که در این مرکز آموزشی فعالیت دارد، گفت: «هدف ما آموزش رباتها برای تعمیم از یک مثال به مثالهای دیگر است، به طوری که بتوانند صرف نظر از شرایط، عملکرد قابل اعتمادی داشته باشند – و این تنها از طریق قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی حاصل میشود.»
بازگشت به مدرسه رباتیک
سان داندان، مدیر اجرایی بخش رباتیک مرکز بینالمللی ارتقای کاربرد فناوری پیشرفته چین که به طور مستقل این برنامه را اجرا میکند، اظهار داشت: «مدل پشتیبانی مبتنی بر سرویس به توسعهدهندگان ربات اجازه میدهد تا خدمات حرفهای در مورد قدرت محاسباتی، سناریوهای آموزشی و کسب دادهها برای تکرار الگوریتم را با هزینههای معقول خریداری کنند و در نتیجه یک چرخه مطلوب ایجاد کنند.»
در حال حاضر، به رباتهای شرکتهای مختلف چینی آموزش داده میشود که چگونه در سناریوهای کاری خاص عمل کنند. این موارد شامل، اما نه محدود به، تدارکات و جابجایی انبار، انتخاب و مرتبسازی قطعات، کمک در منزل و ارائه خدمات به مشتریان خردهفروشی و راهنمای تور میشود.
برنامه درسی آموزشی در مدرسه بسیار فشرده است و مربیان انسانی روزانه ۲۰۰ توالی عمل را برای هر ربات وارد میکنند. این اقدامات به عنوان دادههای فیزیکی دنیای واقعی (نه فقط کد یا شبیهسازی) جمعآوری میشوند.
هر ربات از این دادهها برای آموزش مدلهای یادگیری ماشین استفاده میکند که در نهایت آن را قادر میسازد تا وظیفه را به صورت خودکار انجام دهد. ایده فقط به خاطر سپردن یک حرکت (مثلاً چرخاندن پیچ) نیست، بلکه درک نحوه سازگاری در حین کار، مانند تشخیص انواع مختلف پیچها است.
آموزشهای دنیای واقعی مانند این، رباتها را در معرض سناریوهای غیرقابل پیشبینی مانند سطوح ناهموار، ابزارهای افتاده و اشیاء غیرمعمول قرار میدهد که شبیهسازیها اغلب برای تکرار خوب آنها مشکل دارند. اعتقاد بر این است که این آموزش به افزایش توانایی رباتها در تعمیم در محیطهای مختلف کمک میکند و آنها را در کاربردهای دنیای واقعی مؤثرتر میسازد.
این مدرسه اولین پلتفرم آموزش عمومی ربات در نوع خود در چین است. این برنامه زیرساختهای مشترکی مانند قدرت محاسباتی، مجموعه دادهها و محیطهای واقعگرایانه را ارائه میدهد که برای شرکتهای کوچکتر نادر و پرهزینه است که به تنهایی بسازند.
این ابتکار همچنین از مدلهای مختلف کسبوکار پشتیبانی میکند و شرکتها میتوانند به صورت مشترک، مستقل فعالیت کنند یا خدمات آموزشی و داده خریداری کنند. این برنامه به پر کردن «شکاف» یا اختلاف بین آموزش شبیهسازی شده و عملکرد واقعی در دنیای واقعی کمک میکند.
همچنین همکاری، استانداردسازی و مقیاسپذیری را در بخش رو به رشد رباتیک چین ترویج میدهد. هدف نهایی، تسریع توسعه رباتهای خودمختار همه منظوره و توانمندتر است.
به طور خلاصه، مدرسه ربات چیزی شبیه به یک آزمایشگاه یادگیری ماشین در دنیای واقعی برای رباتها است که آنها را قادر میسازد تا در نهایت به طور مستقلتری در کارخانهها، انبارها، خانهها یا فروشگاهها کار کنند.