
۴ آگوست ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: کایف شیخ-هواپیمای V2000CG eVTOL CarryAll چین، میوه تازه و کیتهای پزشکی را ۱۵۰ کیلومتر بر فراز آبهای آزاد حمل کرد.
چین آنچه را که اولین ماموریت باری سکوهای نفتی فراساحلی جهان توسط یک هواپیمای برقی دو تنی با قابلیت برخاست و فرود عمودی مینامد، به پایان رسانده است.هواپیمای بدون سرنشین V2000CG CarryAll از شهر ساحلی شنژن به پرواز درآمد، میوه تازه و تجهیزات پزشکی اورژانسی را به مدت ۵۸ دقیقه در آبهای آزاد حمل کرد و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری (حدود ۹۳ مایلی) بر روی سکوی شرکت ملی نفت فراساحل چین (CNOOC) فرود آمد.
این هواپیمای تمام الکتریکی که توسط شرکت Autoflight مستقر در شانگهای ساخته شده است، نیروی بالابر عمودی به سبک هلیکوپتر را با کروز کارآمد یک هواپیمای بال ثابت ترکیب میکند. CarryAll اخیراً در ژوئن ۲۰۲۵ مجوز پرواز دریافت کرد.
این هواپیما میتواند ۴۰۰ کیلوگرم (۸۸۰ پوند) را با سرعت تقریبی ۱۲۴ مایل در ساعت حمل کند و با یک بار شارژ تا ۱۲۴ مایل را طی کند و با نیازهای بسیاری از مسیرهای انرژی فراساحلی مطابقت داشته باشد و در عین حال هیچ گونه انتشار گازهای گلخانهای در حین پرواز نداشته باشد.
رن یونگی، مسئول هماهنگی لجستیک در شعبه شنژن CNOOC، گفت: «این پرواز، فناوری پیشرفته هوانوردی را با نیازهای واقعی عملیات فراساحلی ادغام میکند.» رن در مصاحبهای با شبکه تلویزیونی جهانی چین (CTGN)، آن را یک مدل «زنجیره کامل» نامید که توسعه هواپیما، عملیات پرواز و موارد استفاده در دنیای واقعی را به هم پیوند میدهد و افزود که پهپادهای برقی نوید «هزینههای عملیاتی کمتر، واکنش سریعتر و امکان فرود در فضاهای محدود» را میدهند.
دکلهای دریایی چین مدتهاست که به کشتیهای تدارکاتی متکی هستند که میتوانند بیش از 10 ساعت را در یک سفر رفت و برگشت بگذرانند. هلیکوپترها این بازه زمانی را کوتاه میکنند، اما هزینههای سوخت، نگهداری و اجاره آنها هزینههای گزافی را به همراه دارد. CNOOC میگوید CarryAll زمان حمل و نقل را به حدود یک ساعت کاهش میدهد و سفری روانتر از بالگردها ارائه میدهد و از مسائل مربوط به آب و هوا که میتواند قایقها را به تأخیر بیندازد، جلوگیری میکند.
دولت شهر شنژن به اصطلاح «اقتصاد ارتفاع پایین» را پذیرفته است و تقریباً 300 مسیر لجستیک پهپاد را که پارکهای تجاری، بیمارستانها و کارخانهها را به هم متصل میکند، افتتاح کرده است.
تحویل V2000CG در ۲۲ جولای به یک خریدار در کونشان، اولین تحویل یک eVTOL بزرگ کاملاً تأیید شده در چین بود که نشاندهنده تلاش پکن برای تجاریسازی خدمات حمل بار و مسافر هوایی در مقیاس بزرگ است.
این نقطه عطف چین در میان موجی از پیشرفتهای بینالمللی به وقوع میپیوندد. طبق گزارشها، پلتفرم وینگکوپتر هشت روتوره آلمان، با سرعت ۵۵ مایل در ساعت، تاکنون ۱۳۰ هزار کیلومتر پرواز را برای تحویل خون و سایر لوازم پزشکی با دمای کنترلشده در ژاپن و آلمان، در مجموع حدود (۵۰۷۰ پوند) ۲۳۰۰ کیلوگرم، ثبت کرده است.
اخیراً، در ایالات متحده، شرکت MightyFly مستقر در کالیفرنیا، پهپاد باری خودکار Cento خود را برای نیروی هوایی ایالات متحده تحت قرارداد تحقیقات نوآوری کسب و کارهای کوچک AFWERX به نمایش گذاشت. این آزمایش نشان داد که این هواپیما به طور خودکار بارهای خود را بارگیری، متعادل و تخلیه میکند، قابلیتهایی که با هدف تأمین مجدد تجهیزات در میدان نبرد و واکنش به بلایای طبیعی انجام میشوند.
روی هم رفته، این پیشرفتها نشان میدهد که بخش لجستیک در آستانه تغییر سریع است. حمل و نقل کامیونی و شاتلهای دریایی برای حمل بار فله همچنان ضروری هستند، اما eVTOLهای سنگین، یک راه حل جدید ارائه میدهند. آنها سریعتر از کشتیها، ارزانتر و تمیزتر از هلیکوپترها هستند و میتوانند به سکوهای فرود کوچک یا “پورتهای عمودی” پارکینگ برسند که هواپیماهای بال ثابت نمیتوانند.
انتظار میرود ماموریت شنژن به دکل به پروازهای منظم حمل قطعات تعمیر و نگهداری، غذا و کیتهای پزشکی تبدیل شود. در عین حال، فروش اولین V2000CG CarryAll کاملاً تأیید شده، آغاز استقرار تجاری برای عملیات eVTOL در مقیاس بزرگ در محیطهای لجستیکی دنیای واقعی را نشان میدهد.