
۱۸ جولای ۲۰۲۵-پرواز مافوق صوت، INVICTUS-© Frazer-Nash
آژانس فضایی اروپا (ESA) و Frazer-Nash مستقر در بریتانیا، INVICTUS را راهاندازی کردهاند، یک برنامه تحقیقاتی با هدف توسعه فناوریهای پرواز مافوق صوت مناسب برای وسایل نقلیه قابل استفاده مجدد آینده که قادر به پرتاب افقی هستند.
این وسیله نقلیه، فناوریهای کلیدی برای پرواز مافوق صوت پایدار در جو را نشان خواهد داد و قابل ارتقا خواهد بود و امکان تبادل مواد، نرمافزار و سیستمهای پیشرانش را بین کمپینهای آزمایش پرواز فراهم میکند.
INVICTUS از طریق برنامه پشتیبانی عمومی فناوری (GSTP) و توسعه فناوری (TDE) ESA تأمین مالی میشود و یک وسیله نقلیه هوافضای آزمایشی کاملاً قابل استفاده مجدد است که قادر به پرواز با سرعت ۵ ماخ (پنج برابر سرعت صوت) است.
INVICTUS بر اساس پیشرفتهای فناوری قبلی مدیریتشده توسط ESA ساخته شده است و به صنعت، سازمانها و دانشگاهها فرصتی برای آزمایش فناوریهای پرواز مافوق صوت آینده در یک محیط مرتبط ارائه میدهد.
یکی از چالشهای اصلی بهرهبرداری از یک وسیله نقلیه مافوق صوت این است که سطح بیرونی هواپیما و هوای ورودی به موتورها در سرعتهای بالا، به دلیل گرمایش ناگهانی و اصطکاک سطحی، بسیار داغ میشوند.این شرایط نیاز به فناوریهای تخصصی و همچنین سیستمهای پیشرانه منحصر به فرد دارد تا وسیله نقلیه را در محدودههای سرعت بالا به حرکت درآورد.
دیوید پریگو، مهندس پیشرانه شیمیایی ESA و سرپرست فنی این برنامه، توضیح داد: “برنامه INVICTUS مناسب بودن یک سیستم پیشرانه تنفس هوای پیشخنکشده با سوخت هیدروژن را برای برخاست افقی و پرواز مافوق صوت اثبات خواهد کرد.”این برنامه فرصتی ارزشمند برای آزمایش مسیر کامل جریان موتور، از ورودی تا پسسوز، در مقیاس کامل در یک هواپیمای یکپارچه فراهم میکند.”
سیستم پیشخنککننده، که بر اساس فناوری توسعهیافته از طریق مطالعه SABRE آژانس فضایی اروپا ساخته شده است، توسط شرکت Reaction Engines Ltd مستقر در بریتانیا طراحی و در مراحل اولیه توسط GSTP آژانس فضایی اروپا تأمین مالی شده است.
این فناوری نوآورانه که قادر به خنک کردن هوای فوق داغ در کسری از ثانیه است، پیش از این با موفقیت از طریق ادغام با موتورهای جت معمولی نشان داده شده است.
علاوه بر ارائه سیستم خنککننده، معماری سبک یک موتور شبیه SABRE، راه را برای هواپیماهای فضایی واقعی هموار میکند که میتوانند به صورت افقی از باند فرودگاه بلند شوند و ما را یک گام به دسترسی گسترده به فضا نزدیکتر میکنند.
سارا ویلکس، مدیر عامل Frazer-Nash، اظهار داشت: INVICTUS فرصتی هیجانانگیز برای ارائه فناوری پیشرفته برای فضا و تحقق قابلیتهای دوگانه است.”با پشتیبانی قوی صنعت و تخصص عمیق مهندسی و هوافضا، ما تمام مواد لازم برای تحقق این چشمانداز بلندپروازانه را در اختیار داریم.”
طی ۱۲ ماه آینده، کنسرسیوم INVICTUS، به رهبری فریزر-نش و شامل Spirit AeroSystems و دانشگاه کرانفیلد، طراحی اولیه سیستم کامل پرواز مافوق صوت را ارائه خواهد داد.
توماسو گیدینی، رئیس بخش مکانیک ESA، گفت: «با تسلط بر نیروی محرکه قابل استفاده مجدد و تنفس هوا، ما پایه و اساس هواپیماهایی را بنا میکنیم که مانند هواپیماها از زمین بلند میشوند و مانند موشکها به مدار میرسند و حمل و نقل زمینی و مداری را متحول میکنند. اینجاست که نوآوری با کاربرد دوگانه با استقلال استراتژیک تلاقی میکند.»
پرواز مافوق صوت فقط مرز بعدی هوافضا نیست – بلکه دروازهای به سوی الگوی جدیدی از تحرک، دفاع و دسترسی به فضا است.
با INVICTUS، اروپا از فرصت رهبری در فناوریهایی استفاده میکند که نحوه حرکت ما در سراسر سیاره و رسیدن به فراتر از آن را دوباره تعریف میکنند.